پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
پر واضح است که اغلب مشاغل خرد برای درآمدزایی و ایجاد شغل راهی جز توسعه خوشه‌ای ندارند، لذا بایستی در پروژه‌های این حوزه وارد و زیرساخت‌های لازم آن را فراهم آورد.
شعارسال: ایران سرزمین کهنی است که به گواه یافته‌های باستان شناسان از نخستین تمدن‌ها و ازجمله چند تمدن شگرف با پیشینه‌ای به درازای حیات انسان به حساب می‌آید.

در این میان لرستان بی‌تردید با یادمان‌هایی بی‌بدیل و شاخص خود، شاید یکی از نخستینه‌های تاریخ و تمدن بشری محسوب شود، شاهد این مدعا آثار به دست آمده از غارها و پناهگاه‌های سنگی دره خرم‌آباد و دیوار نگاره‌های غارهای دوشه، میرملاس و هومیان است.

بدون شک صنایع دستی هر قوم و قبیله‌ای نشان از ذوق، خلاقیت و طبع هنری آن قوم دارد، آثاری که با هنرمندی تمام در پاسخ به نیازهای مادی و معنوی خود در گستره تاریخ به نمایش گذاشته شده است.

صنایع دستی لرستان را می‌توان ثمره دست‌هایی دانست که عاشقانه هنر را از قلب خود بر تار و پود گلیم، جاجیم و ماشته نمود داده و هویت و فرهنگی از خود را برای آیندگان به یادگار نهاده است.

صنایع دستی مهم است چرا که هیچ صنعتی وجود ندارد که با سرمایه پایین اشتغال ایجاد کند، هیچ صنعتی وجود ندارد که بتواند صرفا توسط یک فرد ایجاد شود و ارزش افزوده بالایی ایجاد کند، صنایع دستی مهم است چرا که مانع مهاجرت افراد به شهر و حتی کشورهای دیگر می‌شود.

پر واضح است که اغلب مشاغل خرد برای درآمدزایی و ایجاد شغل راهی جز توسعه خوشه‌ای ندارند و لذا بایستی در پروژه‌های این حوزه وارد شد.

از این‌رو با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اقتصاد داخلی کشور، طی چند سال اخیر توسعه خوشه‌های کسب و کار صنایع دستی مورد توجه دولتمردان نظام قرار گرفته است.

توسعه خوشه گلیم، ماشته و جاجیم لرستان از سال 94 تحت نظارت سازمان صنایع کوچک ایران و با هدف اتصال به بازارهای جهانی با مرکزیت خرم‌آباد آغاز شده است.

با این وجود اما موانع بسیاری برای تحقق این مهم وجود دارد که از جمله آن می‌توان به نبود برخی زیرساخت‌ها همچون کارگاه‌های تولیدکننده مواد اولیه اشاره کرد، لذا بایستی دولت و بخش خصوصی برای حمایت و رونق بیش از پیش صنایع دستی وارد کار شوند.

از طرفی عدم نیازسنجی مشتری را شاید بتوان خلاء بزرگ حوزه صنایع دستی عنوان کرد، درست است که محصولی را با قدمتی طولانی تولید و روانه بازار کرده‌ایم اما آیا طی این سالیان تفاوتی در سلیقه مشتری ایجاد نشده است و آیا نیاز کشورهای مختلف به صنایع دستی متفاوت از ایران نیست؟ بنابراین نیاز مشتری را ابتدا باید شناخت و بر اساس آن تولید را انبوه کرد.

بخش خصوصی ادامه دهنده حیات صنایع دستی است

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در همایش تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی استان اظهار کرد: صنایع دستی در ایجاد فرصت‌های شغلی، رشد درآمد خانوارها و افزایش درآمد ارزی کشور بسیار موثر است.

سیدامین قاسمی از ایجاد خوشه گلیم، جاجیم و ماشته لرستان از سال‌های گذشته خبر داد و ادامه حیات آن را در حمایت بخش خصوصی، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی عنوان کرد.

وی با اشاره به آموزش‌های انجام شده برای فعالین حوزه صنایع دستی لرستان، تصریح کرد: هم‌اکنون بانک جامع اطلاعاتی از گلیم بافان استان تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از تلاش‌های در حال انجام برای ثبت جهانی شهرستان بروجرد به عنوان مرکز ورشو خبر داد.

اولویت مصرف هر ایرانی بایستی کالای داخلی باشد

در ادامه این همایش مدیرعامل شهرک‌های صنعتی لرستان به شرایط حال حاضر و جنگ اقتصادی که گریبان‌گیر کشور شده اشاره و حمایت از کالای ایرانی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را راهکار برون رفت از این جنگ عنوان کرد.

بختیار رازانی خانوارها را اولین مصرف کننده کالای داخلی بیان و خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی که تولید آن‌ها مواد اولیه دیگر بنگاه‌ها محسوب می‌شود، دومین مصرف کننده کالای داخلی است.

وی دولت را دیگر مصرف کننده کالای ایرانی خواند و افزود: تجار و صادرکنندگان محصولات نیز آخرین حلقه مصرف کالای داخلی هستند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی لرستان با تاکید بر اینکه اولویت مصرف هر ایرانی بایستی کالای داخلی باشد، گفت: بین دو سبد کالای مشابه ایرانی و خارجی، حتی اگر کالای ایرانی از کیفیت کمتری برخوردار است بایستی توسط افراد انتخاب شود.

رازانی برون رفت از ابرچالش امروز جامعه یعنی اشتغال را جز با حمایت از تولیدات وطنی از جمله صنایع کوچک و متوسط ندانست و بر لزوم ورود بخش خصوصی به آن تاکید کرد.

وی با بیان اینکه 88 هزار واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور وجود دارد، گفت: 92 درصد این واحدها صنایع کوچک و متوسط هستند و این آمار برای لرستان 96 درصد از جمعیت یک هزار و 600 واحد دارای پروانه است.

توسعه خوشه‌ای در اشتغال مفید و پایدار موثر است

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی لرستان اولویت اصلی را حمایت از صنایع کوچک با نگاه خوشه‌ای عنوان کرد و افزود: کسب و کارهای خوشه‌ای باید بتوانند اشتغال را ایجاد، تولید را بهبود و صادرات را افزایش دهند.

رازانی مواد معدنی سنگ تزئینی، مواد کارخانجات کربنات کلسیم، مواد کارخانجات سیمان و عسل را از جمله ظرفیت‌های لرستان برای تبدیل شدن به خوشه برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه خوشه‌ای می‌تواند اشتغال مفید و پایدار ایجاد کند، بیان داشت: طی دو سال گذشته 12 خوشه در استان شناسایی شده که برای چهار مورد آن امکان‌سنجی صورت گرفته است.

ارتقاء توان رقابتی صنایع کوچک از اهداف توسعه خوشه‌ای است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز یکی از مهمترین راه‌های توسعه بنگاه‌های خرد را مدل توسعه خوشه‌ای عنوان و اظهار کرد: ارتقاء توان رقابتی صنایع کوچک از اهداف توسعه خوشه‌ای است.

محمدرضا صفی‌خانی بیان داشت: در شرایطی قرار داریم که اگر صنایع دستی بازیابی شوند بهترین مسیر را در انتقال هویت می‌توانیم داشته باشیم.

وی صنایع دستی لرستان را نماد هویتی چند هزار ساله قوم لر بیان کرد و گفت: انتظار می‌رود در مدل‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی استان صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار داشت: کارگاه‌های تولیدی خامه و همچنین تامین کننده مواد اولیه نقشه‌های ثبت شده در استان کم است و این موضوع بایستی مورد توجه قرار گیرد.

صفی خانی بر فعال شدن راسته بازارها برای صنایع دستی استان تاکید کرد و افزود: این مراکز نقش مهمی در عرضه و فروش محصولات دارند که متاسفانه در حال از بین رفتن هستند.

نقش موثر خوشه صنایع دستی در راه‌اندازی مشاغل کوچک و متوسط و لزوم ایجاد آن

در ادامه معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان صنایع دستی را هنر به نمایش گذاشتن توانمندی و خلاقیت افراد در دوران‌های مختلف عنوان و آن را هنری در اختیار خانواده برای تامین معیشت بیان کرد.

حبیب‌الله خجسته پور تغییر سبک زندگی را عاملی در تغییر شیوه استفاده از صنایع دستی دانست و یادآور شد: تغییر کارکرد نبایستی منجر به از بین رفتن صنعت و هنر شود.

وی تشکیل خوشه را در راه‌اندازی مشاغل کوچک و متوسط موثر خواند و افزود: انتظار می‌رود از ظرفیت هنرمندان استان در راستای کمک به اقتصاد جامعه بهره برد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان درون‌زا بودن اقتصاد را نقطه اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: در هیچ هنری همچون صنایع دستی نمی‌توان این درون‌زا بودن اقتصاد را دید.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 4 مرداد 97 ، کدخبر: ۱۳۹۷۰۵۰۴۰۰۰۶۷۵ ، farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین