پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
چند گیره سر، تعدادی شانه پلاستیکی،چند جفت دمپایی ابری، مقداری لیف حمام و کالاهایی اینچنینی، مصداق سد معبر هستند اما خودروهای شیک و میلیارد تومانی و دیگر کالاهای پرحجم تلنبار شده در پیاده روها، سد معبر حساب نمی شوند؟

شعارسال:چند گیره سر، تعدادی شانه پلاستیکی،چند جفت دمپایی ابری، مقداری لیف حمام و کالاهایی اینچنینی، مصداق سد معبر هستند اما خودروهای شیک و میلیارد تومانی و دیگر کالاهای پرحجم تلنبار شده در پیاده روها، سد معبر حساب نمی شوند؟

این پرسشی است که بیشتر شهروندان از خود می پرسند و پاسخ در خور و شایسته ای برای آن نمی یابند به ویژه زمانی که می بینند با دستفروشان به عنوان سد معبر مقابله قهرآمیز و خشن می شود اما با مغازه داران که پیاده روها و حتی خیابان ها را اشغال و به مقر فرمانروایی خود تبدیل کرده اند، مدارا و حتی در این زمینه چشم پوشی می شود.

قانون، شهرداری ها را موظف به رفع سد معبر کرده و در این زمینه استثنایی برای مغازه داران اشغال کننده پیاده روها و خیابان ها قرار نداده است.

تصرف بخشی از پیاده رو توسط کسبه نوعی تجاوز به حقوق مردم است که این وضعیت و در پی آن عدم توجه به حقوق شهروندان در بعضی از خیابان های شیراز مانند انقلاب(نادر) به حدی گسترش یافته که تحمل آن برای شهروندان و ساکنان دشوار و شگفت آور شده است.

** جدایی نادر از قانون

خیابان نادر شیراز یا آنگونه که بر روی تابلو ها درج شده خیابان انقلاب شیراز یکی از خیابان های اصلی این کلانشهر است که می توان آن را مصداق بی قانونی و زیر پاگذاشتن قانون سد معبر نامید.

مغازه داران این محل که اغلب از اعضای صنف فروشندگان تزئینات اتومبیل هستند حق استفاده از معابر و پیاده روها و حتی خیابان های مقابل مغازه ها را برای خود انحصاری کرده اند و شهروندان حق ندارند به این مغازه داران اعتراض کنند.

گذشته از شهروندان، گویا ماموران شهرداری و دیگر دست اندرکاران این امور هم از ورود به این موضوع بیم دارند زیرا ساله ای سال است که خیابان نادر جولانگاه یکه تازی صنف تزئینات اتومبیل است و حتی گفته شده سرنگون کنندگان طرح ترافیک همین ها بوده اند.

** هرت آباد

شهروندان و ساکنان این محل می گویند که پیاده روها و بخشی از خیابان های روبه روی مغازه ها در قرق خودروهایی است که در صف بستن سیستم(باند موسیقی)، نصب روکش و دودی کردن شیشه ها هستند.

همچنین کف پیاده رو پوشیده از ابزارآلات، دریل، میخ، چکش، تخته، چهارپایه،صندلی ها کنده شده خودروها برای نصب باند ضبط ، جعبه های مقوایی و فوم است که عبور و مرور را برای شهروندان دشوار و حتی گاهی غیرممکن کرده است.

به گفته ساکنان خیابان نادر، پیاده رو، پل و محل های پارک خودرو در بسیاری از اوقات روز به طور کامل در تصرف کسبه است طوری که این مغازه داران حتی به خود اجازه می دهند از پارک کردن اتومبیل در مجاور این خیابان جلوگیری کنند و به هیچکس جز مشتری های خود اذن ورود نمی دهند و مدعی هستند که استفاده شخصی از پیاده رو مقابل مغازه و خیابان روبه روی مغازه حق طبیعی صاحبان مغازه هاست.

این مغازه داران، تهاجم به شاکیان و مردم گله مند را نیز حق طبیعی خود می دانند و به صورت گروهی بر سر معترض به اقدامات غیرقانونی خویش، چوب، مشت و لگد و ناسزا فرود می آورند.

** شهر انسان محور و خودمحوری برخی کاسبان

زمانی که مسئولان شهری مدام از شهر انسان محور سخن می گویند باید شرایط زندگی افراد پیاده در شهر را با حفظ امنیت آنها تامین کنند و یا اینکه دیگر این شعار را تکرار نکنند و یا این تقاضا را از مردم نداشته باشند که برای سفرهای کوتاه پیاده روی و یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

در حالی که پیاده روهایی که محل عبور عابر پیاده در شهر است اکنون مورد هجوم و تردد موتورسیکلت ها، پارک خودروها و یا سد معبرهای کسبه و بازاریان قرار دارد به طوری که در بسیاری از مواقع افراد برای عبورو مرور از پیاده رو به دلیل وجود موانع بسیار دچار مشکل می شوند وباید ادامه مسیر خود را در خیابان بپیمایند و شوربختانه اینکه همین خیابان ها هم در اشغال برخی مغازه داران است.

** باندهای غول پیکر

پیشکسوت عرصه رسانه در استان فارس که خود از اهالی خیابان انقلاب اسلامی(نادر) در شیراز است در این باره می گوید:کسبه این خیابان افزون بر اینکه تمام محدوده پیاده رو را به تصرف خود در آورده اند در بسیاری از موارد نیز بخش قابل توجهی از خیابان مقابل مغازه ها را بعضا تا چهار متر اشغال می کنند.

غلامرضا مالک زاده افزود: سرتاسر پیاده روهای خیابان نادر از فلکه فرودگاه قدیم تا نزدیک سه راه صاحبدیوانی علاوه بر پارک خودرو پوشیده شده از ضایعاتی نظیر فوم، جعبه های خالی باند و ضبط ، چوب، تخته و باندهای غول پیکر است.

** تاپس تاپس های شبانه نادر

وی ادامه داد: شهروندان شیرازی که خانه آنها در این خیابان و اطراف آن قرار دارد حتی در منازل خود نیز از مزاحمت های این مغازه داران در امان نیستند و بعضا تا نیمه های شب باید صدای تاپس تاپس سیستم هایی را که در حال نصب و امتحان است تحمل کنند.

مالک زاده اضافه کرد: زمانی که در پی این مزاحمت های و نقض حقوق شهروندی به کسبه های این خیابان اعتراض می کنیم یا تذکر می دهیم اگر با پرخاش شما را نوازش نکنند می گویند از خیابان به جای پیاده رو استفاده کنید در صورتی که خیبان هم در اشغال این مغازه داران است.

وی با اشاره به قرار داشتن چند ایستگاه اتوبوس شهری در این خیابان اضافه کرد: اغلب مواقع اتوبوس های درون شهری به دلیل پارک خودروهایی که در حال نصب تزئینات جانبی هستند نمی توانند در ایستگاه توقف داشته باشند و به همین دلیل با فاصله ای طولانی از محدوده ایستگاه می ایستند که این مساله نیز به مشکلات اهالی افزوده است.

** عجب قدرتی دارند

محمدرضا ناصری یکی دیگر از اهالی خیابان نادر به خبرنگار ایرنا گفت: مشخص نیست که صاحبان مغازه های این خیابان چه قدرت و یا حقی دارند که تا این حد معابر و خیابان را اشغال می کنند و تاکنون نیز هیچ ارگانی با آنها برخورد جدی که منجر به حل مشکل شده باشد نکرده است.

وی ادامه داد: بارها مسئولان شهرداری در سال های گذشته وعده برخورد با این مشکل را داده اند اما متاسفانه تاکنون هیچ کدام از این وعده ها محقق نشده است.

**خیابان و معابر شهری ملک شخصی افراد نیست

زهرا رضایی یکی از شهروندان شیرازی است که از اشغال بخشی از معابر و خیابان ها توسط کسبه و یا بعضی ادارات گلایه دارد به خبرنگار ایرنا گفت: خیابان و کوچه ملک شخصی افراد نیست که به خود اجازه بهره برداری شخصی از آن را می دهند.

رضایی افزود: من فرزندی 9 ماهه دارم که برای خرید و خروج از منزل ناچارم برای حمل فرزندم از کالسکه استفاده کنم ،اما با توجه به اشغال پیاده رو توسط مغازه داران خصوصا در خیابان نادر با مشکلات زیادی مواجه هستم که اغلب ترجیح می دهم یا از خانه خارج نشوم و یا با خودرو شخصی تردد کنم.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولان مدام دم از استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و یا پیاده روی می زنند باید زیرساخت های آن را نیز فراهم کنند و تنها با این واژه پز روشنفکری ندهند.

هادی نجفی یکی دیگر از شهروندان شیرازی به ایرنا گفت: مشکل کمبود جای پارک و پارکینگ به طور طبیعی در کلانشهرها وجود دارد و این در حالی است که بسیاری از واحدهای تجاری نیز مقابل فروشگاه های خود را محصور و به ملک شخصی تبدیل کرده اند و به هیچ شخصی اجازه پارک کردن نمی دهند که در بسیاری موارد به درگیری لفظی و فیزیکی و حتی ضرب و جرح و یا قتل نیز ختم می شود.

** نصب هرگونه مانع در معابر عمومی ممنوع و جرم است

وکیل پایه یک دادگستری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:نصب و یا قرار دادن هرگونه مانعی از سوی هر فردی، کسبه، نگهبان ادارات دولتی و... در کنار خیابان ، کوچه ، روبروی مغازه و یا خانه به گونه ای که از پارک خودروهای دیگر جلوگیری شود ممنوع است و حتی درصورت پیگیری از سوی شهروندان و اشخاص مجازات نیز دارد.

آتنا علوی افزود:طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ کس نمی تواند خیابان و کوچه هایی را که بن بست نیست در تملک خود درآورد و بر اساس این قانون هیچ شخصی نمی تواند بخشی از کوچه و خیابان را محدود به استفاده شخصی کند و یا موانعی در این محل ها قرار دهد و همچنین تهدید به پنچری و یا اقدام به نصب تابلویی با مضمون ممنوع است بکند و اگر این کار انجام شود می توان از این افراد به دادسرا شکایت کرد چون نقض حقوق شهروندی است.

** بی اطلاعی شهروندان وضعیت را وخیم تر کرده

وی ادامه داد:به دلیل نبود فرهنگ سازی در این زمینه،اینگونه اقدامات به رویه ای عادی تبدیل شده به گونه ای که همه شهروندان روزانه با موارد زیادی از این دست مواجه می شوند و چون جمع کثیری از مردم در این مورد اطلاعات کافی ندارند از کنار آن رد می شوند و یا انجام این تخلف را حق قانونی اشخاص می دانند و عده ای هم که از وجود این قوانین اطلاع دارند به دلیل پرهیز از درگیری لفظی و فیزیکی از حق قانونی خود می گذرند.

** ناکامی دستگاه های اجرایی در حل مشکل خیابان نادر

شهردار منطقه چهار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: بهمن ماه 1396 جلسه مشترکی با فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی شیراز برگزار شد که در این نشست حل مشکل سد معبر و پارک خودرو در پیاده روهای سه محل در منطقه چهار شهرداری شیراز عنوان شد که بر حل مشکل خیابان انقلاب (نادر) بصورت ویژه تاکید و در کنار آن بولوار امیرکبیر و بولوار عدالت نیز مطرح شد.

محمودرضا مهرجهانیان افزود: برای حل معضل پارک خودرو در پیاده روها شهرداری براساس قانون نمی تواند اقدامی کند و این وظیفه بر عهده پلیس است که ظاهرا پلیس راهور نیز تاکنون نتوانسته اقدامی موثر در این باره انجام دهد.

وی ادامه داد: به پلیس راهنمایی و رانندگی پیشنهاد شده که اجازه دهند در قسمت ورودی پیاده روهای خیابان نادر موانع سنگی و چدنی ایجاد شود که حداقل از ورود خودرو در این معابر جلوگیری بعمل آید که متاسفانه در مقابل این طرح مخالفت هایی صورت گرفت.

مهرجهانیان اظهار داشت: باید همه دستگاه های متولی شهری از جمله شهرداری، نیروی انتظامی،دادگستری بصورت هماهنگ و یکدست به حل این موضوع بپردازند که قطعا تنها در این زمان این معضل حل خواهد شد.

شهردار منطقه چهار شیراز گفت: متاسفانه تاکنون پیگیری های ما برای ایجاد هماهنگی بین ارگان های متولی در زمینه ساماندهی وضعیت سد معبر خیابان نادر به نتیجه نرسیده است.

** کارگروه تذکر

رئیس اداره پیشگیری و تخلفات شهری شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: بر اثر پیگیری های انجام شده طی یک هفته گذشته تعاملی سازنده در این باره با مدیریت اتاق اصناف انجام شده که براساس آن مقرر شد که یک کارگروه ویژه برای ساماندهی وضعیت سد معبر در شیراز راه اندازی شود.

سجاد خلیلی افزود: نماینده های اتاق اصناف، اماکن، اداره تخلفات شهرداری، در این کارگروه حضور دارند که مقرر شده با توجه به قدرت اجرایی این ارگان ها و با همراهی نمایندگان این نهادها در سطح شهر شیراز سرکشی کنند و تذکرات و اقدامات لازم برای جلوگیری از مشکل سد معبر انجام شود.

وی ادامه داد: در خصوص تخلفات سد معبری که در خیابان انقلاب(نادر) رخ می دهد و همچنین تمام صنوف دیگر در سطح شیراز که این تخلف را مرتکب می شوند بزودی تمام آنها تذکر خواهند گرفت و در نتیجه آن با اصرار بر انجام تخلف اقدامات بعدی از جمله بستن واحد صنفی متخلف انجام می شود.

** ادغام اداره تخلفات و سد معبر شهرداری شیراز

خلیلی اضافه کرد: خوشبختانه طرحی در مجموعه شهرداری دنبال می شود که اداره تخلفات و سد معبر شهرداری با یکدیگر ادغام شوند که اکنون در حال برنامه ریزی های مقدماتی این اقدام هستیم که امیدواریم بزودی این کار با دستور شهردار شیراز انجام شود.

وی اظهار داشت: با انجام این کار، تمرکز و برنامه ریزی و هدف گذاری بهتری در این حوزه انجام خواهد شد که پیش بینی می شود تا پایان ماه جاری این کار صورت پذیرد.

خلیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه پرونده برای پلمب واحدهای صنفی متخلف واقع در خیابان نادر به اماکن ارجاع شده، گفت: روال برخورد با تخلف سد معبر نیز به این شکل است که بعد از سه مرتبه اخطار با فاصله زمانی 10 روز اگر تکرار تخلف صورت پذیرد منجر به جریمه خواهد شد که اگر باز تکرار شود با مکاتبه با اماکن واحد متخلف پلمب می شود.

** رفع مشکل در آینده

وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ظرف دو ماه آینده و با شروع مهرماه ظاهر معابر سطح شهر شیراز و خیابان انقلاب(نادر) حداقل 30 درصد زیباتر و مشکل سد معبر در مناطق این شهر حل خواهد شود.

وی ادامه داد: طبق تبصره شش ماده 96 قانون شهرداری ها تمام معابر شهری در اختیار شهرداری ها است و اشخاص نمی توانند هیچ معبری را تصرف کنند و اگر این اقدام در قالب نصب هرگونه مانع ، دکه نگهبانی و...انجام شود شهرداری می تواند نسبت به آزادسازی معبر اقدام و موانع را جمع آوری کند.

خلیلی افزود: تمام کوچه ها،معابر و خیابان ها،فضاهای سبز شهری و پارک ها ملک عمومی و برای استفاده همه شهروندان است.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری ها سد معبر و اشغال پیاده رو و استفاده غیرمجاز و شخصی این محل نیز غیر مجاز و ممنوع است.

رئیس اداره پیشگیری و تخلفات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: تمام موانعی که در خیابان ها، کوچه های عمومی و غیر بن بست و معابر شهری نصب شده سد معبر و تخلف است و شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد کرد و اگر شهروندان شیرازی با این موارد روبرو شدند آن را به سامانه اعلام شکایت های مردمی 137 گزارش کنند تا در اسرع وقت نسبت به جمع آوری موانع اقدام شود.

وی بیان کرد: اگر مالکین تجاری، مسکونی و اداری اقدام به ایجاد موانع در پیاده رو و حاشیه خیابان مقابل ملک خود کنند،بر اساس قانون در صورت انجام این تخلف و رخ دادن هرگونه خسارت جانی و مالی برای شهروندان،جبران خسارت وارده بر عهده مالکان، اشخاص حقیقی و حقوقی است که موانع را ایجاد کرده اند.

خبرنگار ایرنا در چندین نوبت و روزهای متوالی اقدام به برقراری ارتباط با مسولان راهنمایی و رانندگی شیراز برای انعکاس اقدامات و برنامه های آنها درزمینه مشکلات سد معبر و پارک خودروها در پیاده رو کرد اما این تلاش ها بی نتیجه ماند.

مسئولان مربوط طی سالهای گذشته، یکسال اخیر و حتی ماه های ابتدایی امسال بارها وعده رفع این مشکل طی زمانبندی مشخص را داده اند اما مشخص نیست ‌با این همه اقدامات، چرا این رویه غلط همچنان پایدار است و مشکل سد معبر و پارک خودرو در پیاده روهای شیراز و خصوصا خیابان نادر برطرف نشده است.

شعار سال، با اندکی تلیخص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار9مرداد97، کد خبر: 82986600، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین