پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۶
دروازه‌ رشت قزوینی‌ها که مهمترین هویت تاریخ شهر قزوین است و امروز به بهانه توسعه شهری و رفع مشکلات ترافیکی به چهار راه تبدیل شده.

شعارسال: شهر قزوین آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شماری را در دل خود جای دارد و می‌تواند در جذب گردشگران نقش بسزایی را ایفا کند.

هویت‌های تاریخی و فرهنگی جزو سرمایه‌های ارزشمند هر شهری محسوب می‌شوند که باید مسوولان استانی و شهری در حفظ آنها کوشا باشند زیرا اگر از بین بروند غیر قابل برگشت هستند.

با توجه به اینکه مسوولان به سمت توسعه شهری حرکت می‌کنند ولی نباید تحقق این مهم همراه با از بین رفتن هویت تاریخی و فرهنگی شهرها باشد.

از طرف دیگر آیندگان باید با هویت‌های تاریخی و فرهنگی خود آشنا باشند و در حفظ و نگهداری آنها نیز تلاش کنند.

ولی امروز شهرها از جمله قزوین به بهانه توسعه شهری شاهد از بین رفتن هویت‌های تاریخی و فرهنگی شهر هستیم که از جمله آنها میدان دروازه‌رشت است.

میدان دروازه‌رشت با سابقه و قدمت تاریخی و فرهنگی که دارد مسوولان نام این میدان با ارزش را به نام 22 بهمن تغییر دادند گر چه هنوز قزوینی‌ها آن را به نام دروازه‌رشت می‌شناسند و از آن نام می‌برند.

شهر قزوین در سال‌های گذشته 9 دروازه که یکی از آنها به نام دروازه‌رشت در غرب شهر ضلع غربی خیابان تبریز واقع است و هویت فرهنگی و هنری قزوین به شمار می‌آمد که به مرور زمان تخریب شده و میدانی از آن باقی ماند.

اکنون میدان دروازه‌رشت به دلیل کاهش حجم بار ترافیک بدون اطلاع اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در حال تبدیل شدن به چهار راهی است.

دروازه‌رشت، چهار راه نشود

مهدی عبدالرزاقی در قزوین می‌گوید: میدان‌هایی مانند دروازه‌رشت هویت شهر قزوین هستند و نباید از بین برود و اگر موضوع‌های ترافیکی مطرح است باید این میدان کوچک‌تر شود نه اینکه به طوری کلی حذف شود.

وی بیان کرد: میدان دروازه‌رشت اگر با هدف کاهش حجم بار ترافیک حذف و به چهار راه تبدیل گردد تحقق این مهم، کار خوبی نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: اگر دلیل خاص فنی و ترافیکی وجود ندارد باید در حفظ میدان دروازه‌رشت تلاش کرد زیرا هویت شهر قزوین به شمار می‌آید.

عبدالرزاقی یادآور شد: در دوره سوم شورا میدان سپه حذف و حتی خیابان سپه سنگ‌ فرش شد ولی این موضوع از ابتدا نگران‌کننده بود و نباید صورت می‌گرفت.

این عضو شورا اظهار کرد: قزوینی‌ها به میدان سپه، فلکه سپه می‌گفتند و خاطره‌های زیادی از آن دارند ولی با اقدام نادرستی با حذف این فلکه خاطره‌ها هم از بین رفت.

وی ابراز کرد: اگر فلکه سپه در کاهش حجم بار ترافیک کمکی نمی‌کرد و حتی 30 تا 40 درصد هم موثر بود نباید این فلکه از بین می‌رفت زیرا باید میدان‌های قدیمی که هویت شهر هستند در حفظ آنها تلاش کرد.

حذف میدان دروازه‌رشت کمکی به ترافیک نمی‌کند

حکمت‌الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تیر ماه سال گذشته گفته بود که میدان 22 بهمن جزونمادهای شهرقزوین است و به دلیل حفظ هویت شهری به شدت با تخریب آن مخالفت شده و در راستای حفظو نگهداری آن اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی همچنین بیان کرده بود برخی از بافت‌ها و مکان‌های شهر قزوین جزو هویت شهری است و نباید به دلیل نگاه‌های ترافیکی و مسائل شهری از بین برود و میدان 22 بهمن از جمله این مکان‌ها بوده و به صلاح هویت شهری قزوین نیست که تخریب شود.

اکنون با حذف شدن میدان دروازه‌رشت یا همان 22 بهمن، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین به خبرنگار ما می‌گوید: میدان‌های قدیمی شهر قزوین جز هویت شهری محسوب می‌شود و باید بر حفظ آنها پافشاری کرد.

وی یادآور شد: میدان ولی‌عصر(ع) را جمع کردند ولی هیچ کمکی به کاهش حجم بار ترافیکی نکرد ولی به هویت شهر قزوین لطمه وارد شد.

داودی خاطرنشان کرد: مسوولان شهرداری و حتی مانی‌فر مسوول سابق راه و شهرسازی در شورای عالی ترافیک استان قزوین مخالف از بین رفتن هویت‌های شهری از جمله میدان ولی‌عصر (عج) بود ولی با مصوب کردن شورا این کار انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: به مرور زمان نام میدان ولی‌عصر (عج) بین مردم فراموش و به هویت شهری لطمه وارد شد انجام چنین کارهایی مطلوب نیست و نباید صورت گیرد.

این مسوول تاکید کرد: باید در اجرای طرح‌های ترافیکی هویت شهری و مسایل اجتماعی دیده شود و اگر میدانی قدمت تاریخی دارد در حفظ آن کوشا بود.

وی ابراز کرد: باید میدان دروازه‌رشت به شعاع 6 متر با المان وجود داشته باشد و چراغ راهنمایی نصب گردد با تحقق این مهم حجم بار ترافیک هم کاهش می‌یابد.

قزوینی‌ها از دروازه‌شت خاطره‌ها دارند

احمد پیله‌چی از ساکنان محله دروازه رشت است که می‌گوید: میدان دروازه‌رشت جزئی از نمادهای شهر قزوین است که باید حفظ شود تا این نمادها برای نسل فردا تبیین شود.

وی ابراز کرد: میدان دروازه‌رشت برای قزوینی‌ها خاطره‌های زیادی دارد که با گذر کردن از آن خاطره‌ها یک بار دیگر زنده می‌شود به همین دلیل اهمیت بسیاری برای شهروندان دارد و نباید از بین برود.

اکرم قزوینی نیز از دیگر شهروندان شهر قزوین است که می‌گوید: در چند سال گذشته مسوولان شهری به دنبال توسعه و پیشرفت شهری هستند و در تحقق این مهم پروژه‌های بزرگی را می‌سازند.

وی ابراز کرد: مسوولان فکر خود را معطوف به پروژه‌های بزرگ کردند ولی به نظرم بنده به هویت تاریخی و فرهنگی شهر قزوین توجهی ندارند و براحتی آنها را از بین می‌برند.

این شهروند قزوینی اظهار کرد: مکان‌هایی که جزو نمادهای شهری هستند باید در حفظ آن مصمم بود زیرا نباید از این نمادها براحتی گذشت و آنها را نابود کرد.


تبدیل دروازه‌ها به چهارراه‌های تکه‌تکه

کار شورای ترافیک همانند چاقوی زیر گلوست

محسن حق‌شناس یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین که به شدت با حذف میدان دروازه‌رشت مخالف است و از انجام چنین کاری ابراز گرانی می‌کند.

وی در قزوین می‌گوید: اعضای شورای اسلامی شهر قزوین با چهار راه بودن میدان دروازه‌رشت موافقت نکرده ولی چرا این دروازه‌ به چهار راه تبدیل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: هزینه‌هایی که در اصلاح میدان دروازه‌رشت انجام می‌شود ریال به ریال از پول مردم است و باید مسولان مربوطه پاسخگوی نحوه هزینه کردن آن باشند.

این عضو شورا ابراز کرد: برخی از مسوولان شهرداری بدون هماهنگی شورای اسلامی شهر قزوین اقداماتی را انجام می‌دهند که درست نیست باید به اعضای شورا پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ابراز می‌کند که اصلاح میدان دروازه‌رشت مصوبه شورای عالی ترافیک استان قزوین را دارد می‌گوید: این شورا هزاران مصوبه دارد و شهرداری باید براساس اولویت اقدام به اجرای آنها کند.

حق‌شناس ابراز کرد: کار شورای ترافیک استان قزوین همانند چاقوی زیر گلوست که می‌گوید الا بلا باید این اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: شهرداری طرح ناقصی اجرا می‌کند و سپس برای تکمیل و اصلاح آن هزینه مجدد انجام می‌دهد که انجام چنین شیوه‌ای به صلاح شهر قزوین نیست.

اعضای شورا مخالف حذف دروازه‌رشت هستند

زهرا یوسفی در قزوین می‌گوید: در برخی طرح‌هایی مانند بستن خیابان خیام که عامل اجرایی شهردار بود بیشترین هجمه به شورا و شهرداری بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: در اجرای این پروژه مردم شورا و شهرداری را متهم به کار می‌دانستند در حالی که انجام آن، تصمیم شورای عالی ترافیک بود.

وی بیان کرد: اکنون شورای عالی ترافیک استان قزوین تصمیم گرفته دروازه‌رشت از بین برود و مجری اجرای آن شهرداری است در حالی که اعضای شورا مخالف هستند.

این مسوول ابراز کرد: مصوبه‌های شورای ترافیک قبل از اجرایی شدن به اطلاع اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم برسد تا حداقل در جریان آن قرار گیرند.

فلکه‌های شهر قزوین را تخریب کردند

مهدیه قافله‌باشی در قزوین می‌گوید: همه اعضای شورا تاکید کردند که در اصلاح هندسی میدان دروازه‌رشت به هیچ عنوان این میدان از بین نرود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: اکنون میدان یاد شده از بین رفته و به هیچ عنوان وجود ندارد و قرار است به چهارراهی تبدیل گردد.

وی ابراز کرد: شورای اسلامی شهر قزوین در از بین بردن میدان دروازه‌رشت به عنوان نمایندگان مردم بی‌خبر بودند که این روند درستی نیست.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در یک برهه از زمان آمدند فلکه‌های شهر قزوین مانند سپه و ولی‌عصر (عج) را تخریب کردند ولی هیچ کمکی در رفع مشکلات ترافیکی شهر قزوین نشد.

قافله‌باشی اضافه کرد: با تخریب فلکه‌ها فقط هویت‌های شهر قزوین را از بین بردند و با این کار حافظه شهروندان قزوینی را مخدوش کردند و به سیمای شهری آسیب زدند.

شهرداری براساس مصوبه شورای ترافیک عمل می‌کند

شیوا شهرام‌فر در قزوین می‌گوید: شهردار در جلسه‌های شورای عالی ترافیک استان قزوین فقط به عنوان عضو شرکت می‌کند و مصوبات این شورا نیز برای شهرداری لازم‌اجرا است و نمی‌تواند از انجام ندادن آن خودداری کند.

وی ابراز کرد: شهرداری مصوبه شورای یاد شده در اصلاح هندسی میدان دروازه‌رشت اجرا می‌کند و این میدان کوچک می‌شود ولی به شکل قبل نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: به منظور کاهش روان سازی بار ترافیکی میدان 22بهمن اصلاحات هندسی لازم برای تبدیل این میدان به چهارراه آغاز شد.

وی عنوان کرد: بر اساس آمارهای موجود در ساعات اوج ظهر سه هزار و 860 دستگاه وسیله نقلیه و در ساعات اوج عصر هم چهار هزار و 506 دستگاه وسیله نقلیه از این میدان تردد می کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت واقعی این میدان تردد سه هزار دستگاه وسیله نقلیه در ساعات اوج است بنابراین آمارهایی که ترددشمارها به ما داده مشخص می کند در شرایط فعلی شاهد عبور حجم اضافی تردد در میدان 22بهمن هستیم.

وی گفت: با تبدیل این میدان به چهارراه قطع به یقین شاهد روان سازی ترافیک و افزایش ضریب ایمنی عابران پیاده هنگام عبور عرضی از معبر هستیم.

گفتنی است: اگر امروز نسبت به حفظ هویت‌های شهر قزوین واکنش‌های لازم از سوی مردم و مسوولان انجام نشود در آینده حسرت برای شهروندان قزوینی به جای می‌ماند که هیچ جای جبرانی وجود ندارد.

براین اساس مسوولان استانی و شهری باید بیش از این به هویت‌های تاریخی و فرهنگی شهر قزوین توجه و در حفظ آنها تلاش کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1397 ، کد خبر: 13970508001205 ، www.qazvin.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین