پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: دو تپه تاریخی حسنلو و بسطام تعیین حریم شدند.

شعارسال: جلیل جباری با بیان اینکه هیئت باستان شناسی طی امسال در این دو اثر تاریخی مستقر شده و به انجام مطالعات پرداختنند افزود: مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی در تپه تاریخی حسنلو و نیز قلعه تاریخی بسطام در حال انجام بوده و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته حریم و عرصه آثار تاریخی در استان به خصوص تپه های باستانی تعیین و مشخص نشده بود گفت: این دو اثر تاریخی که مراحل ثبت جهانی را طی می کنند در مدت کمتر از دو ماه تعیین حریم شدند.

جباری با بیان اینکه با تعیین حریم این اثر تاریخی به همراه سایر آثار تاریخی استان ضمن جلوگیری از دخل و تصرف و تخریب آن‌ها از ورود و خروج احشام و آسیب جدی به آثار تاریخی به خصوص تپه های تاریخی بسطام و حسنلوی نقده جلوگیری می‌شود.

مدیرکل میراث ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهارداشت: دژ یا قلعه بسطام سومین محوطه اورارتویی جهان در چایپاره نیز تعیین حریم شد تا روند ثبت جهانی این اثر تسریع شود.

جباری با بیان اینکه امسال تعیین حریم آثار تاریخی مهم استان در دستور کار قرار دارد گفت: در سالهای اخیر به خصوص سال جاری تعیین حریم آثار تاریخی در اولویت و دستور کار استان قرار گرفته و در این خصوص منابع اعتباری مشخصی تعیین شده است.

شهر تاریخی حسنلو در نقده با قدمتی برآمده از دل تاریخ با ۶۳هکتار عرصه قطعی تعیین حریم حفاظتی شد، تپهٔ حسنلو در ۷کیلومتری شهر نقده قرار دارد و قدمت آن به بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

معروف ترین اثر باستانی یافت شده در این شهر تاریخی جام طلای حسنلو است و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

قلعه بسطام از نظر وسعت، سومین محوطه اورارتویی شناخته شده دنیا در هفت کیلومتری شهر قره ضیاالدین در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1397 ، کد خبر: 4362801 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
ا.ف75
چقدر جالب! این خودش به توسعه گردشگری اسیب نمیزنه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین