پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: الگوبرداری از استارتاپ های موفق داخلی و خارجی به خودی خود بد نیست، اما نباید به فرهنگ حاکم در عرصه کسب و کارهای نوپا تبدیل شود.

شعارسال: بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) 6 تا 9 مرداد با حضور شرکت های فعال در بخش فناوری اطلاعات، استارتاپ ها (کسب و کارهای نوپا) و اپراتورهای ارتباطی در محل دائم نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شد. نمایشگاه امسال که در 18 سالن به مساحت حدود 27 هزار متر مربع دایر شد، شعار اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی را برگزیده بود.

استارتاپ ها بخش عمده ای از نمایشگاه امسال را به خود اختصاص داده و حدود 420 استارتاپ در سه غرفه 8، 9، 10، 11 و 5 در فضایی به نام الکام استارز جانمایی شده بودند. در حالی که استارتاپ ها از 4 سال قبل به این نمایشگاه راه یافته اند؛ تعداد آنها از 60 استارتاپ به 420 رسیده است که موید رشد کمی آنهاست؛ اما آیا از نظر کیفیت و خلاقیت نیز مسیر مشابهی را طی کرده اند؟

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف روزسه شنبه درحاشیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه الکامپ شور، نشاط و جنب و جوش زیادی دارد و استارتاپ هایی هم که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، به رغم همه دشواری ها در فضای کسب و کار وضعیت خوبی دارند.

مهندس مجید دهبیدی پور ادامه داد: البته فضای کسب و کار حاکم بر کشور برخی فعالان استارتاپ ها را نگران کرده که اثر آن فراتر از نوسانات ارزی است و بیشتر مربوط به آینده است؛ ولی امیدواری زیادی هم در این فضا حاکم است و با سرعت خوبی کسب و کار خود را پیش می برند و اگر این نشاط و امید باشد می توان مشکلات را حل کرد.

وی در مورد کپی کاری در فضای استارتاپی و افزایش احتمال شکست این کسب و کارها گفت: شکست استارتاپ ها در همه جای دنیا وجود دارد؛ نباید فراموش کرد در حالی که گروهی برای یک جایگاه تلاش می کنند، رقابت تنگاتنگی در همان زمینه در سطح دنیا و یا کشور وجود دارد، بنابراین شکست می تواند کاملا طبیعی و ارزشمند است زیرا تجربیات بسیار زیادی را دربرخواهد داشت.

***الگوبرداری از استارتاپ های موفق نباید به فرهنگ حاکم تبدیل شود

دهبیدی پور با اشاره به الگوبرداری از نمونه های داخلی و خارجی استارتاپ های موفق، افزود: آیین رویکرد بخشی اجتناب ناپذیر است زیرا افراد در زمان تاسیس یک کسب و کار به نمونه های موفق نگاه می کنند و دنبال کردن نمونه های موفق لزوما بد نیست؛ ولی اگر این روند به فرهنگ حاکم تبدیل شود که همه به دنبال کپی کردن و کسب درامد راحت بروند و از مسائل مبتنی برعلم و فناوری و نوآوری دور بمانند، خوب نیست و جای تامل دارد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در مورد نقش مسئولان در هدایت استارتاپ ها هم گفت: هر مقامی متناسب با توانمندی های خود باید در توسعه زیست بوم نقش داشته باشد، ما در پارک علم و فناوری دانشگاهی اول باید امید آفرینی کنیم؛ به خصوص در شرایط فعلی که ابرهای ناامیدی را باید از برابر افراد خلاق کنار بزنند.

وی تصریح کرد: البته امید دادن ما باید مستدل و واقع بینانه باشد و امید واهی نباید بدهیم و نباید آنها را به سمتی هدایت کنیم که بی نتیجه باشد.

دهبیدی پور یادآور شد: ضمن اینکه دانشجوها باید توانمندتر از گذشته باشند و مهارت های نرم آنها تقویت شود، توان مذاکره، ارتباط برقرار کردن با جامعه، شناسایی ایده های خوب، غنی سازی و کمک به توانمند شدن آنها از دیگر وظایف است.

وی کاهش ریسک در بدو تاسیس استارتاپ را از دیگر اقدامات لازم بر شمرد و افزود: حتما باید تلاش کنیم ریسک ابتدای کسب و کار را کاهش دهیم؛ بنابراین باید حلقه های مختلفی از زیست بوم شکل بگیرد و مرتب برای فعالان درعرصه استارتاپ تکرار کنیم که ما تضمین کننده موفقیت آنها نیستیم و نمی توانیم باشیم، خود موسس آن می تواند آن را موفق کند و این واقعیت باید به آنها منتقل شود.

نمایشگاه الکامپ رویدادی در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و رایانه است که همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

در این نمایشگاه آخرین دستاوردها اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقمندان ارائه شده و فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و مذاکره در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:9مرداد1397 ، کدخبر: 82987638: 221955921.r.afracdn.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین