پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
مقاومت شش ماهه اسم رمزی است که این روزها از سوی سیاسیون داخل و خارج کشور زیاد شنیده می شود و پرسشی را در برابر قاطبه مردم در روزهای پریشان اقتصادی اجتماعی اخیر قرار داده است که مگر چه اتفاق مهمی در شش ماه پیش رو متصور است ؟ نوشته شش ماه آینده چرا مهم است؟ اولین بار در پایتخت ما پدیدار شد.

شعار سال: هم گرایی عجیبی در سیاست های داخلی و خارجی مربوط به ایران دیده می شود، چه در تهران چه در واشنگتن و چه در تل آویو. در هر سه نقطه جناح ها در زمینه سیاست های منطقه ای به دو دسته کاملا مجزا با مرزهای مشخص تقسیم شده اند. دولت روحانی و دموکرات ها و احزاب چپ اسراییل از یک سو و دولت ترامپ و راست میانه و افراطی تل آویو و نظامیان و راست گرایان تهران از سوی دیگر.

در این میان مسکو از یک سو و آنکارا و دوحه از سوی دیگر نقش کبوتران خبرآور را به عهده گرفته اند. عربستان اما آب را گل آلود می کند تا ماهی خودش را صید کند و منافع منطقه ای خود را تامین کند.

نقطه عطف اما در این میان انتخابات نوامبر کنگره ایالات متحده است. جایی که روحانی آن را نقطه نجات برجام می داند، دموکرات ها برنامه ای گسترده برای آن فراهم آورده اند و چپ میانه اسراییل آن را نقطه سقوط بنیامین نتانیاهو می داند. اتفاقی که ترامپ می کوشد تا به هرشکل ممکن از وقوع آن جلوگیری کند. انتخاباتی که شش ماه دیگر نتایج آن مشخص می شود و اینجا از این مقاومت شش ماهه رمزگشایی می شود.

ازدست رفتن کنگره به معنای واضح نابودی ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان است، به معنای ازدست رفتن هر آن چه راست افراطی در داخل ایران رشته اند. آن ها تا این جای کار بسیار موفق بوده اند. دستاورد روحانی را کاملا پنبه کرده اند. پرزیدنت روحانیِ دست خالی امروز در موضع ضعف است. زمام اقتصاد را از دست اش بیرون آورده و هرچه می خواهند انجام می دهند. همه می دانند ماجرا چیست، اما کسی دم نمی زند. روحانی بیش تر به مهره سوخته ای می ماند که هنوز مقاومت می کند. در برابر چه؟ رفتن.

اما شش ماه دیگر چه اتفاقی می افتد؟ به نظر می رسد روحانی برمی گردد. نتایج کنگره کمابیش از حالا مشخص است. آمار می گوید یکی از بزرگ ترین شکست های تاریخ نصیب جمهوری خواهان می شود. سرآغاز سقوط ترامپ. هر آن چه مسکو چیده ویران می شود و صدها میلیارد دلار سعودی از دست می رود. نتانیاهو بزرگ ترین حامی خود را از دست می دهد.

تنهاترین سیاستمدار حال حاضر دنیا با زمزمه های استیضاح در مجلس ایران هم مواجه است و اگر تحریکات جریانات تندرو به اعتصابات گسترده تر در بازارها و کشور ختم شود روحانی با روزهای سختی مواجه خواهد بود.

آیا او تا انتخابات کنگره سر به سلامت خواهد برد؟ تحولات پیش رو به این سوال پاسخ می دهد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مخبر نیوز، تاریخ انتشار 10 مرداد 97، کد مطلب: 6656258، www.mokhbernews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین