پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۵۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت کار نشان مي دهد که از حدود ۲/ ۳ ميليون نفر بيکار ۱۰ ساله و بيشتر در سال ۹۵، حدود ۳/ ۵۴ درصد آنها قبلا شاغل بوده اند که از اين تعداد حدود ۱/ ۱۸ درصد به صورت ارادي و ۹/ ۸۱ درصد به صورت غيرارادي شغل خود را ترک کرده اند. علاوه براين نتايج اين گزارش نشان مي دهد که درصد بيشتري از زنان نسبت به مردان تحت تاثير عوامل ارادي شغل خود را ترک مي کنند.

شعار سال: يکي از عوامل موثر بر نرخ بيکاري، ترک شغل است. افراد به دلايل مختلفي ممکن است شغل خود را ترک کنند. گاهي در جهت رونق بازار کار و تلاش افراد شاغل براي يافتن کار بهتر و گاهي به دلايل رکود در بازار، نارضايتي شغلي، تعطيلي محل کار و... کارشناسان دلايل ترک شغل را به دو دسته ارادي و غيرارادي تقسيم مي کنند. آمارهاي آخرين گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت کار که به بررسي نتايج طرح آمارگيري نيروي کار مرکز آمار ايران طي سال هاي ۹۰ تا ۹۵ پرداخته است نشان مي دهد که از حدود ۲/ ۳ ميليون نفر بيکار ۱۰ ساله و بيشتر در کشور، حدود ۷/ ۱ ميليون نفر يعني معادل ۳/ ۵۴ درصد قبلا شاغل بوده اند که در اين ميان ۳۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر معادل ۱/ ۱۸ درصد، به صورت ارادي و ۹/ ۸۱ درصد به صورت غيرارادي شغل خود را ترک کرده اند. در اين گزارش، منظور از بيکاران قبلا شاغل، بيکاراني هستند که در پنج سال گذشته حداقل دو هفته به صورت مستمر کار کرده و بنا به دلايلي از جمله پايين بودن درآمد، تعطيلي محل کار، فصلي بودن کار، موقتي بودن کار و... شغل خود را ترک کرده اند و در دوره زماني مرجع، به دنبال کار بوده يا تمايل به انجام کار داشته اند. همان طور که در تعريف آمده است از مجموع بيکاران قبلا شاغل، بيکاراني که به صورت ارادي و اختياري شغل خود را ترک کرده اند به نوعي در بيکاري خود سهيم هستند. اين افراد، بيکاران قبلا شاغلي هستند که به دلايل ارادي شامل پايين بودن درآمد، مسائل خانوادگي، مهاجرت، جابه جايي محل کار و تحصيل يا آموزش شغل خود را ترک کرده اند و به جمع بيکاران کشور پيوسته اند. بررسي روند آماري بيکاران قبلا شاغل در دوره ۵ساله ۹۰ تا ۹۵ نشان مي دهد که بيشترين سهم بيکاران قبلا شاغل که به صورت ارادي ترک شغل کرده اند مربوط به سال ۹۲ با حدود ۸/ ۲۰ درصد است. کمترين سهم بيکاران قبلا شاغل که به صورت ارادي شغل خود را ترک کرده اند نيز در سال ۹۱ و ۹۵ حدود ۱/ ۱۸ درصد است. نکته ديگري که در اين گزارش ذکر شده است، سهم بيکاران قبلا شاغل به کل بيکاران کشور در دوره پنج ساله ۹۰ تا ۹۵ است. براساس آمار منتشر شده، سهم بيکاران قبلا شاغل در سال ۹۰ حدود ۵۷ درصد بوده است و در سال ۹۱ به ۸/ ۵۴ درصد کاهش پيدا کرده است. اين نسبت در سال ۹۲ به کمترين مقدار خود در بازه زماني مذکور رسيده و حدود ۷/ ۴۷ درصد گزارش شده است اما در سال ۹۳ با رشد دو واحد درصدي به ۷/ ۴۹ درصد افزايش پيدا کرده است. نسبت مذکور در سال ۹۴ و ۹۵ نيز روند صعودي داشته و به ترتيب ۷/ ۵۲ درصد و ۳/ ۵۴ درصد گزارش شده است. از سوي ديگر نتايج بررسي ها نشان مي دهد حدود ۸/ ۳۹ درصد از زنان تحت تاثير عوامل ارادي شغل خود را ترک مي کنند، در حالي که اين درصد در مردان حدود ۱/ ۱۵ درصد است. در نتيجه درصد بيشتري از زنان به نسبت مردان مجبور به ترک شغل خود مي شوند اما زماني که صحبت از ترک شغل به صورت غير ارادي مي شود کفه ترازو به سمت مردان سنگين تر است. آمارهاي اين گزارش نشان مي دهد که حدود ۹/ ۸۴ درصد از مردان به دلايل غيرارادي شغل خود را ترک مي کنند در حالي که اين درصد در ميان زن ها ۲/ ۶۰ درصد است.

اثر بيکاري ارادي بر نرخ بيکاري
اگر اثر بيکاري ارادي را در دهه جاري بررسي کنيم، متوجه مي شويم که بيکاران ارادي به طور متوسط يک درصد از ميزان بيکاري را تحت تاثير قرار مي دهند. براساس آمارهاي منتشر شده در دوره پنج ساله ۹۰ تا ۹۵، نرخ بيکاري در سال ۹۵ به حدود ۴/ ۱۲ درصد رسيده است. از سوي ديگر نرخ بيکاري بدون احتساب بيکاري ارادي ۳/ ۱۱ درصد محاسبه مي شود در نتيجه سهم بيکاران ارادي حدود ۱/ ۱ درصد در سال ۹۵ بوده است که در دوره پنج ساله مورد مطالعه بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است. بررسي آمارهاي نرخ بيکاري از سال ۹۰ تا ۹۵ نشان مي دهد که کمترين نرخ بيکاري با حدود ۴/ ۱۰ درصد در سال ۹۱ رخ داده است که از اين ميزان نرخ بيکاري، ۹/ ۰ درصد آن سهم بيکاران ارادي بوده است. در نتيجه بيکاران ارادي که به دلايلي مانند پايين بودن درآمد، جابه جايي محل کار، تحصيل يا آموزش و مسائل خانوادگي شغل خود را ترک کرده اند تاثير قابل ملاحظه اي روي نرخ بيکاري نداشته اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ماجیران، تاریخ 9 مرداد 97، کد مطلب: 3780452: www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
ا.ف75
خداییش اوضاع ایران داره به سمتی میره که هیچ پیش بینی از ایندش نمیشه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین