پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۸۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای طرح تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیار موفق به جمع آوری و بهینه سازی تکنیک کشت توده های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از این خیارها شدند.

شعار سال: دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلام این مطلب گفت: خیار یکی از بیشترین محصولات صیفی مصرفی مردم محسوب می شود به طوریکه سالانه میلیون ها دلار فقط صرف واردات بذر خیار هیبرید به کشور می شود ولی متاسفانه تاکنون در خصوص اصلاح و تولید بذر این گیاه مهم اقتصادی تلاش قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی توده های بومی خیار ایران با وجود طعم مناسب به دلیل اینکه به صورت هیبرید تهیه و انتخاب نشده است دارای عملکرد پایین می باشد و در نتیجه جایگاهی در میان ارقام هیبرید مورد کشت در کشور ندارند. در حقیقت بذور مورد استفاده جهت تولید خیار در ایران غالباً ارقام تجاری وارداتی هستند که سالیانه حجم وسیعی از آن ها وارد کشور شده و باعث خروج ارز نسبتاً زیادی می شود.

وی افزود: با ایجاد لاین های مناسب از نمونه ها بومی ایران می توان بذور هیبریدی به دست آورد که محصول حاصل از آن ها هم دارای طعم و عطر مناسب و هم برخوردار از عملکرد مناسب باشد.

شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: در این راستا مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران طرحی را تحت عنوان ” تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیاردر دست اقدام دارد و محققان این مرکز تا کنون موفق به جمع آوری توده های بومی ایران، بهینه سازی تکنیک کشت توده های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از خیارهای مذکور با اعمال روش های اختصاصی اصلاحی شده اند.این تحقیقات تا رسیدن به خلوص و تولید لاین در خیارهای منتخب و حصول هتروزیس ادامه خواهد داشت و نتایج آن با ارقام خارجی مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دیده بان علم ایران، تاریخ 10 مرداد 97، کد مطلب: 40292: www.isw.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
ا.ف75
خداییش ما بدون هیچ کمکی از خارج میتونیم تو داخل کشور هرکاری میخوایم بکنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
خیار هیبریدی؟اینو دیگه نشنیده بودم تکنولوژی جالبی بود
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین