پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
شهردار آبادان گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی شامل دو سوم از زمین های آبادان فاقد سند و در اختیار شهرداری و شورا نیست.

شعارسال: حسین حمید پور صبح پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات شهرداری مرکزی آبادان از رسانه ها به عنوان اهرم های توانمند گفتمان با مسئولان نام برد که با گفتمان منطقی و ارائه راهکارهای مناسب خود می توانند سبب حرکت بهتر و منسجم تر توسعه پایدار در شهر باشند.

وی از منطقه آزاد اروند به عنوان یک ارگان دولتی دارای ثروت و اعتبارات که حاکمیت شهر را بر عهده دارد نام برد و افزود: برخی از اقدامات و تلاش های منطقه آزاد اروند به دلیل اعتماد سازی مردمی در قالب اقدامات عمرانی و توسعه ای توسط شهرداریها انجام می شود.

آبادان در لیست ۱۰ شهر نخست دارای بافت فرسوده سطح کشور

وی با اشاره به وسعت پنج هزار و ۵۰۰ هکتاری شهر آبادان اظهار کرد: در سال های گذشته به دلائل مختلفی از جمله کمبود بودجه و یا برنامه های تدوین شده، بیشتر اقدامات عمرانی در مرکز شهر انجام می شد و مناطق حاشیه ای همچون سلیچ، علوانیه، شطیط و غیره از این قاعده به دور مانده و آسیب های جدی دیده اند؛ اگر چه بازسازی شهر آبادان را تمام شده اعلام کردند اما این شهر در حال حاضر جزء ۱۰ شهر نخست دارای بافت فرسوده سطح کشور است که نشان می دهد به شکل برنامه ریزی شده ای کاری در شهر انجام نشده است. خوزستان دومین استان دارای بافت فرسوده در کشور و آبادان سومین شهر خوزستان در داشتن بافت فرسوده است.

شهردار آبادان در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز عملیات عمرانی و بهسازی فازهای دو و چهار امیرآباد و ذوالفقاری در قالب انعقاد سه تفاهمنامه با منطقه آزاد اروند خبر داد و تصریح کرد: مناطق شطیط، علوانیه و فاز ۴ ذوالفقاری نیز طبق تفاهمنامه منعقد شده با منطقه آزاد اروند در قالب ساماندهی در هفته جاری آغاز می شود. در حال حاضر به طور مجموع ۵۰ میلیارد تومان پروژه در سطح شهر آبادان فعال و جاری است؛ ۴۰ میلیارد تومان پروژه دیگر نیز بازگشایی شده و ۴۰ میلیارد تومان پروژه نیز در هفته آینده فعال می شود.

حمید پور با اشاره به موضوع ساحل سازی اروند در دامه کار پارک خلیج فارس با پیش بینی اعتبار ۵ میلیارد تومانی به صورت مشارکت ۵۰ درصدی با سازمان منطقه آزاد اروند گفت: کمتر از یک ماه دیگر نیز تفاهمنامه ای برای احداث پارک های محله ای با منطقه آزاد اروند منعقد می شود ضمن آنکه ۷ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل اعتبارات جاری و با همکاری مسکن و شهرداری در پروژه مسکن مهر هزینه خواهد شد.

وی افزود: در موضوع بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، ۱۲ اتوبوس را از محل تسهیلات بانکی با همراهی پست بانک خریداری کردیم که وارد ناوگان شهری شد.

شهردار آبادان ساماندهی مناطق شهری، بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد توسعه پایدار و هدفمند برای شهر را به عنوان اهداف در حال پیگیری شهرداری خواند و اظهار کرد: در حوزه تاکسی رانی نیز با سازمان منطقه آزاد اروند و یکی از بانک ها، برای تغییر سیستم فعلی وارد مذاکره شدیم که به تفاهم خوبی برای اعطای وام به مالکان تاکسی رسیدیم اما تورم پیش آمده در ارز ما را با مشکل مواجه کرد و در حال حاضر کار متوقف شده اما به محض پایداری اوضاع، موضوع از سر گرفته می شود. البته درباره دلائل روشن نکردن کولر تاکسی ها از سوی صاحبان آنها بررسی های لازم انجام شد که معلوم شد استهلاک بالای ماشین به دلیل گرمای شدید هوا، گرانی قطعات و پائین بودن نرخ کرایه تاکسی ها آنان را مجبور به این کار می کند از این رو مصوبه ای را برای تغییر نرخ کرایه تاکسی به شورا فرستاده ایم که منتظر پاسخ آن هستیم.

وی تصریح کرد: به دلیل فعال سازی تاکسی مترها با بانک شهر وارد مذاکره شدیم که انتظار می رود هر چه سریعتر کار صورت گیرد. البته برای انجام این کار از توان بخش خصوصی استفاده می کنیم که تاکنون نیز دو شرکت اعلام آمادگی کرده اند.

شهردار آبادان همچنین از ساحل سازی به عنوان یک کار مشترک میان شهرداری های آبادان و خرمشهر و استانداری و البته با محوریت آبادان یاد کرد و گفت: این طرح در حال مطالعه و البته خاص و هزینه بر است.

وجود ۴۰۰ نیروی بازنشسته در شهرداری

حمید پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از کارکنان شهرداری مشمول قانون سخت و زیان آورهستند که بنا به درخواست ارائه شده از سوی آنها باید بازخرید شوند، گفت: این تعداد نیروی بازنشسته مربوط به سال های گذشته تاکنون هستند که به دلیل بالا بودن سن آنها، کارشان فاقد کیفیت لازم است؛ طی هشت ماه گذشته به منظور چابک سازی بدنه شهرداری و رعایت چارت مورد نظر سازمان شهرداری ها، توانستیم ۱۵۲ نفر را با پرداخت ۶ میلیارد تومان بازنشسته کنیم، تلاشمان کاهش آرام آرام نیروهای بازنشسته است.

وی درباره ناوگان اتوبوسرانی شهری نیز افزود: به دلیل گرمای شدید خوزستان، استهلاک خودروها بالاست لذا به دنبال تامین و تخصیص اعتبار از طریق سازمان همیاری های شهرداری ها و دهیاری های کشور هستیم تا بتوانیم ناوگان اتوبوسرانی شهری آبادان را بهبود ببخشیم. امید می رود تا سازمان منطقه آزاد اروند در این باره نیز به ما کمک کند.

شهردار آبادان همچنین با یادآوری آنکه از سال ۹۴ به بعد به دلیل تعیین ضریب ۴۰ به ۶۰ دریافت عوارض آلایندگی ها برای شهرستان های آبادان و خرمشهر سبب شد تا اعتبارات شهری آبادان از این محل دچار نقصان و کمبود شود، اظهار کرد: در این تقسیم نادرست سهم ۶۰ درصدی پیش بینی شده برای شهرستان آبادان میان شهرهای آبادان، اروندکنار، چوئبده و روستاها توزیع می شود که سهم چندانی به آبادان که صنایع آلاینده از جمله پالایشگاه در دل آن قرار دارد نمی رسد و در این باره در حال پیگیری های قانونی هستیم.

تلاش برای تعریف درآمدهای پایدار

وی تصریح کرد: تا سال ۹۴، به دلیل آنکه اعتبارات خوبی به شهر تزریق می شد پرداختن به درآمدهای پایدار چندان ضروری به نظر نمی رسید اما اکنون در بحث تعریف درآمدهای پایدار شهری کارهای مثبتی انجام شده که از جمله آن می توان به فعال سازی کمیسیون های ۱۰۰، ۷۷ و سیستم نوسازی شهری اشاره کرد. اقدام در راستای انجام ممیزی املاک شهری که از سال ۹۰ تاکنون انجام نشده یکی از منابع درآمدی شهرداری خواهد بود.

شهردار آبادان همچنین فعال سازی حوزه سرمایه گذاری با شناسایی زمین های بایر و اقدام در راستای اعلام فراخوان بخش خصوصی در گام بعدی یکی دیگر از منابع درآمدی شهرداری نام برد و یادآور شد: به دلیل قرار گرفتن شهر آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند بخش زیادی از اعتبارات جاری ما کاهش یافته که این نیز مشکلاتی را برای ما در بحث خدمات رسانی به شهروندان ایجاد کرده لذا درصدد هستیم تا با رایزنی با این سازمان، جایگزینی برای این کسری اعتبار تعریف شود.

حمید پور با اشاره به تصمیمات شورای سلامت در بحث سگهای ولگرد گفت: زنده گیری و عقیم سازی سگ ها در این باره مورد خواست و توجه است که انجام این کار نیز شرایط و هزینه های خود را طلب می کند لذا امیدواریم در هفته آینده به نتایج خوبی در این باره برسیم، البته محلی را نیز برای عقیم سازی سگها در حاشیه شهر جنب کارخانه آسفالت پیش بینی کردیم، فرمانداری نیز در زمینه کمک به این کار اعلام همکاری و حمایت کرده است.

سرقت تاسف بار کابل های برق در پارک ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از سرقت کابل های برق در سطح پارک ها افزود: نورپرداری سطح پارک ها به زودی و با مشارکت بخش خصوصی به طور دوباره انجام می شود، ظرف چند هفته آینده پس از منضبط کردن وضعیت پارک ها نسبت به انتشار فراخوان بخش خصوصی اقدام می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ متر معبر در آبادان هست که هیچ کاری در آنها انجام نشده و برای ایجاد هر معبر نیز به ۱.۵میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اظهار کرد: به دلیل کمبود اعتبارات انجام کار در حجم بالا برایمان وجود ندارد، در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از شهر آبادان دارای شبکه آب و فاضلاب است و این سبب شده تا در هر منطقه ای که برای بهسازی ورود می کنیم و آنجا فاقد شبکه است با چالش مواجه شویم.

به گفته وی برای ترمیم نوارهای حفاری نیز طبق نامه نگاری انجام شده از سوی فرمانداری به سازمان های حفار در تلاش برای دریافت اعتبار مورد نیاز برای ترمیم نوارهای حفاری هستیم.

وی با بیان اینکه عمر مفید یک خیابان آسفالت شده در صورتی که در آن حفاری انجام نشود ۶ سال است، تصریح کرد: با هزینه کرد ۵۰۰ میلیون تومان کارخانه آسفالت سازمان عمران شهرداری را به طور مجدد فعال سازی کردیم تا بتوانیم در راستای تامین آسفالت مورد نیاز برای ترمیم نوارهای حفاری اقدام کنیم.

شهردار آبادان از کوچک سازی سیستم، جلوگیری از هزینه کردهای غیر ضروری و اضافه، برقراری انضباط مالی در حوزه پرسنلی، همسان سازی پرداختی ها و برخی موارد دیگر را به عنوان مهمترین اقدامات انجام شده در بخش درون سازمانی این شهرداری نام برد و گفت: به جز یک تا دو سازمان تابعه شهرداری آبادان، با بقیه واحدها در مورد پرداخت حقوق و اضافه کاری تا پایان اردیبهشت ماه تسویه حساب انجام شده و تلاش ها برای تامین منابع و پرداخت مطالبات دو سازمان تابعه همچنان ادامه دارد.

بدهی ۱۲ میلیارد تومانی ادارات و سازمان ها به شهرداری

حمید پور افزود: ۱۲ میلیارد تومان از سازمان ها و ادارات به خصوص فاز ۲ پالایشگاه طلب داریم که امید می رود هر چه سریعتر از مطالبات وصول شوند. برابر با ماده ۷۷ قانون شهرداری ها اگر ارگانی عوارض مربوطه خود را پرداخت نکند شهرداری می تواند با حکم دادستان و یا ریاست دادگستری اجرای ثبت بگیرد و به حساب های این ارگان ها ورود کند که الان ما به این موضوع ورود کرده ایم چرا که متاسفانه ارگان ها همکاری مناسبی با ما ندارند.

وی اظهار کرد: تا زمانی که مراحل قانونی استخدام یک نفر رعایت نشود بنده کسی را به کار نمی گیریم.

وی از وجود سطل زباله در سطح شهر به عنوان یک ضعف شهری نام برد و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تخریب باکس های زباله از سوی برخی از شهروندان، به سه هزار باکس زباله دیگر نیاز داریم.

شهردار آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومانی برای شهرداری در سالجاری از سوی شورای اسلامی شهر گفت: ۳۴ درصد از این اعتبار از محل دریافت عوارض ارزش افزوده، ۳۰ درصد از محل دریافت سهم آلایندگی ها و ۳۶ درصد این اعتبار را نیز از محل دریافت عوارض از شهروندان تامین می شود.

دو سوم شهر در اختیار شهرداری نیست

حمید پور افزود: دو سوم شهر آبادان فاقد سند و در اختیار شهرداری نیست که این اراضی شامل اراضی نظامی، صنعتی و فاقد سند مالکیت است و این سبب نقصان در انجام امور شده است؛ سرانه هر شهر مشخص بوده که اگر از این نُرم خارج شود، خدمات دچار نقصان خواهد شد، امید می رود با بازگشت روح ساخت و ساز به حاشیه شهر، شهر چهره جدیدی به خود بگیرد.

وی اظهار کرد: با سازمان منطقه آزاد اروند برای ساماندهی هسته مرکزی و احمد آباد در قالب تعریض معابر و همسان سازی تابلو ها و دیگر موارد در حال انعقاد تفاهمنامه هستیم، نخستین باری است که بر روی بخشی از شهر آبادان مطالعات ترافیکی انجام می شود که پس از تائید، عرض معابر تغییر می کند، البته امیدواریم که دستگاه های اجرایی مانع کار نشوند، برای اجرای این کار در هسته مرکزی برآورد اولیه مان ۴۰ میلیارد تومان است که پس از اتمام کار ساماندهی هسته مرکزی به سراغ احمد آباد می رویم.

به گفته وی شهرداری به موضوع ساماندهی و همسان سازی دکه ها به رغم پرحاشیه بودنشان ورود کرده است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 12مرداد 97، کدمطلب: 4363895،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین