پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
جلسه علنی دیروز مجلس میرفت تا شبیه «یکشنبه سیاه» و هجمه و حمله تند رئیس دولت سابق به رئیس مجلس شود. اگر در 15 بهمن 91 محمود احمدی‌نژاد برادران لاریجانی را آماج تهمت کرد قرار داد، روز گذشته هم مهدی کوچک‌زاده یکی از حامیان دولت سابق او در بهارستان، رفتار و مدیریت رئیس مجلس را «سلطنت‌مآبانه» خواند و فضای جلسه را برای لحظاتی به تشنج کشید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، رئیس جلسه در غیاب لاریجانی، اعلام کرد ترجمه رسمی متن توافق هستهای از سوی وزارت امور خارجه تحویل مجلس شده و بزودی در اختیار نمایندگان قرار میگیرد. کوچک زاده اما در تذکری انتقادی گفت ممکن است ترجمهای که تقدیم مجلس شده نیز حاوی ایراداتی باشد. او بدون هیچ توضیحی افزود: «این برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس شورای اسلامی است.» در این هنگام کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت قصد تذکر دادن داشت که با این جملات کوچکزاده مواجه شد: «آقای جلالی! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود، بعد شما خودشیرینی کن.»

وی در ادامه با بیان اینکه دو هفته است مجلس رسیدگی به توافق نهایی را به تعویق انداخته، تصریح کرد: مردم بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنت‌مآبانهای که رهبر معظم انقلاب هم صریحاً آن را منع کردند، از دخالت در این مسأله فعلاً امتناع کرده است. آقای جلالی الان آنچه که مورد تأیید آقای لاریجانی است را با هزار و یک ترفند توجیه خواهد کرد. ترجمه‌ای که هفته گذشته وزارت خارجه به مجلس داد، مطلوب نبود اما چه کسی تضمین میکند ترجمه‌ای که امروز ارائه شده، مطلوب است؟ مجلس را سر کار گذاشته‌اند.»

در ادامه این کاظم جلالی بود که در تذکری و در پاسخ به سخنان کوچک‌زاده گفت: «مشکل اینجاست که عدهای خود را عین اسلام و مجسمه آن و صد درصد تابع ولایت میدانند، البته آنها میتوانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیرولایی میدانند.» اما فضای مجلس متشنج شد و در هم‌همه نمایندگان سخنان جلالی کامل نشد. رئیس جلسه هم از وی خواست تا تذکر خود را به زمان دیگری موکول کند.

*انتقاد تابش از مدیریت ابوترابی‌فرد

این نحوه مدیریت ابوترابی‌فرد اما با انتقاد و تذکر محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس روبهرو شد. ابوترابی‌فرد اجازه تذکر به تابش را نداد و در همین اثنا بود که علی لاریجانی وارد صحن شد و ریاست جلسه را به دست گرفت. با ورود لاریجانی، تابش هم اجازه تذکر گرفت و با انتقاد از مدیریت ابوترابی‌فرد گفت: «برخی افرادی که شمشیر از رو بسته‌اند، درخصوص موضوعی که در دستور هفتگی مجلس نیست، برخلاف آیین‌نامه، مکنونات قلبی خود را اعلام میکنند. در حین نطق یک نماینده به همکار دیگر توهین شد اما رئیس جلسه اجازه نداد به استناد ماده 79 نمایندهای که مورد توهین قرار گرفته است، توضیحی ارائه کند و حتی به حضرتعالی هم اهانت شد که حق شماست بخواهید توضیح دهید یا ندهید.» نماینده اردکان افزود: در مجلس هفتم برای یک تذکر باید با رئیس مجلس وقت هماهنگ میکردیم در حالی که اکنون فضای مجلس به قدری باز است که همه به راحتی میتوانند اظهار نظر کنند که بر همین اساس باید اجازه توضیح به نماینده مورد توهین واقع شده داده شود.

پاسخ لاریجانی به تهمت‌ها و ادعاهای مخالفان

رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر تابش با بیان اینکه در موضوع هستهای آرا مختلف است، دغدغه رهبری مبنی بر اینکه موضوع هستهای باعث دودستگی نشود را یادآور شد و گفت: «نمایندگان با اخلاق و متانت به انتقاد بپردازند و بی‌جهت نسبت به دیگران سوء ظن نداشته باشند.» وی افزود: «برخی نمایندگان به علت تأخیر در ارائه متن ترجمه شده توافقنامه هسته‌ای، دچار سوء ظن شدند و احتمال دست بردن در آن را مطرح کردند. این در حالی است که اصرار مجلس بر این بود که در اسرع وقت وزیر درخصوص توافقنامه توضیح دهد که وی سه‌شنبه به مجلس آمد برای همین ایراداتی در متن ترجمه وجود داشت که ما گفتیم این اشکالات رفع شود که این کار انجام شد و متن را دیروز (دوشنبه) به مجلس ارائه کردند که بعد از تکثیر در اختیار نمایندگان قرار گیرد لذا درست نبود که در این زمینه ایجاد سوءظن شود.

اشاره لاریجانی به سوء ظن برخی نمایندگان، آن گونه که بعد کاظم جلالی در جمع خبرنگاران توضیح داد، به اعضای جبهه پایداری برمیگردد. جلالی گفت: «یکی از دوستان بزرگوار از جبهه پایداری روز یکشنبه میگفتند شنیدهایم وزارت خارجه ترجمه را داده و آقای لاریجانی میخواهد در آن دستکاری کند در حالی که متن مشخص است تنها چند غلط وجود داشته و وزارت خارجه گفته میخواهد غلطها را اصلاح کند.»

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ایرادی ندارد که آقای کوچک‌زاده مسألهای را در مجلس مطرح کند، گفت: «اما متوجه نشدم منظور ایشان از سلطنت‌مآبانه، خطاب به کار چه کسی بود و چه ویژگیهای در روند امور دیده که این صحبت را کرد یا در جای دیگری. برخی عنوان کردند آقای لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هستهای مجلس مطرح شود، به این دلیل که آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی وی را رئیس مجلس کردهاند، آیا این توهین به نمایندگان مجلس نیست.» وی افزود: «شما ممکن است رأی نداده باشید اما چه دلیلی دارد که این گونه حرف بزنید یا در جای دیگری گفته‌اند سگ آقای احمدی‌نژاد و مشایی شرف دارد به اینها، آیا این جور صحبت درست است؛ حداقل من «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسولالله» که گفته بودم، چطور ممکن است سگ یک نفر بر یک مسلمانی شرف داشته باشد، این روش اظهار نظر و گفتار درست نیست آنچه واقعاً مصلحت مجلس و باعث شرف مجلس شود، مطرح میکنم و از آن حمایت میکنم اما در غیر این صورت ممکن است مسألهای دروغ باشد که من از آن حمایت نکرده باشم از این رو خواهش من این است که در این مسأله اساسی به گونه‌ای عمل کنید که شکافی در جامعه به وجود نیاید و اخلاقی باشد وگرنه درخصوص اظهار نظر آزادید.» لاریجانی اشارهای نکرد که چه کسانی این سخنان را علیه وی زده‌اند.

رئیس مجلس البته بعد در پاسخ به تذکر یک نماینده دیگر یادآوری کرد: «برخی تصور میکنند از آنجایی که بنده بعد از صحبتهای آقای کوچک‌زاده مطالبی را عنوان کردم خطاب به ایشان است، اما مقصود من ایشان نبوده است، کس دیگری چنین سخنانی را بیان کرده است. در کل من به دل نمیگیرم، ولی خوب نیست این گونه حرف زدن؛ ما میتوانیم در فضایی مؤدبانه‌تر با یکدیگر صحبت کنیم و کارها را پیش ببریم.

واکنش نمایندگان به اقدام کوچک زاده

سخنان تند و اتهام‌گونه کوچک‌زاده با واکنش تعدادی دیگر از نمایندگان هم روبه‌رو شد. کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در جمع خبرنگاران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص موضوع هستهای مبنی بر دوری از دودستگی گفت: برخی از دوستان عزیزی که به این حد دم از ولایت فقیه میزنند، به آنچه که رهبر معظم انقلاب میفرمایند، توجه نمیکنند. وی افزود: نمایندگان منتخب ملت هستند و رئیس مجلس علاوه بر اینکه خودش نماینده مردم است، منتخب منتخبین ملت است. لذا دارای جایگاه و حرمتی است و درست نیست که ایشان را هر روز تخطئه کنیم. دکتر لاریجانی در ماجرای هستهای به عنوان یک رجل ملی اقدام کرد که این قابل تحسین است. البته برخی آقایان در محافلی عبارتهایی را علیه ایشان به کار بردند که انسان از بیان آن شرم دارد. علی مطهری هم در جمع خبرنگاران گفت: «اینکه تصور شود وزارت خارجه متن تحریف شده در اختیار نمایندگان و مردم قرار دهد، تصور ناشیانه‌ای است و هیچ وقت وزارت خارجه نمیآید آبروی خودش را قربانی کند. او درباره توهین به رئیس مجلس هم گفت: «نیش عقرب، نه از ره کینه است، اقتضای طبیعتش این است.»

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد هم در تذکر شفاهی در صحن علنی گفت: از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انتظار میرود که با بداخلاقی برخوردی جدی صورت گیرد. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در تذکری شفاهی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره رعایت احترام به رؤسای قوا، اظهار داشت: «در سال همدلی و همزبانی توهین به رئیس مجلس خاستگاه دشمنان نظام است. ریاست مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی بوده و اهانت به وی، اهانت به ماست.»

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 5988، چهارشنبه 7 مرداد 1394، صفحه 21

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین