پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار با اشاره به اینکه به دنبال نگاه جدید در مشاغل خانگی هستیم و از نگاه وابستگی به تسهیلات پرهیز خواهیم کرد گفت: این طرح در سه فاز انجام می‌شود.

شعارسال:رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار با اشاره به اینکه به دنبال نگاه جدید در مشاغل خانگی هستیم و از نگاه وابستگی به تسهیلات پرهیز خواهیم کرد گفت: این طرح در سه فاز انجام می‌شود.

مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره « طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» گفت: در بحث اشتغال فراگیر که بخش های مختلفی را شامل می شود، بخشی از این اشتغال فراگیر بحث مشاغل حمایتی هستند، در دسته بندی هایی که انجام شده است مشاغل خانگی در زیر مجموعه حمایتی مطرح شده است.

وی ادامه داد: در «طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» نگاه جدیدی را دنبال می کنیم .با مطالعاتی که داشتیم متوجه شدیم که بازنگری هایی را در بعضی بخش ها باید داشته باشیم. سهم 10درصدی از تسهیلات اشتغال روستایی برای حمایت از مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است. افرادی که می خواهند از تسهیلات اشتغال روستایی در زیرمجموعه های مشاغل خانگی استفاده کنند باید مجوز مشاغل خانگی را داشته باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار افزود: متقاضیان برای راه اندازی شغل در مشاغل خانگی با داشتن مجوز تنها می توانند از یکی از تسهیلات (اشتغال فراگیر یا اشتغال روستایی) استفاده کنند، اینگونه نیست که همزمان بتوانند از دو تسهیلات بهره مند شوند.

وی گفت: فهرست مشاغل خانگی برابر قانون هرسال یک بار مورد بازنگری قرار می گیرد. در اشتغال روستایی برخی از رشته ها در برخی از استان ها مورد توجهی بیشتر قرار می گیرد، یعنی آن دسته از مشاغل خانگی که در الویت کمیته های فنی قرار داد مد نظر است.

امامدادی در راستای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی قرار است ظرفیت های موجود را با نگاه عمیق تری بررسی کنیم اظهار داشت: نگاهی هم به سایر کشورها در بحث حمایت از مشاغل خانگی داشتیم، متوجه شدیم که در برخی رشته ها باید بیشتر از سایر رشته ها توجه کنیم.

وی گفت: به عنوان مثال در مشاوره، راهنمایی و هدایت اولیه متقاضیان از جمله نقاطی بود که در کشورهای مختلف مورد توجه قرار می گرفت. در همین راستا بحث توانمند سازی متقاضیان را در دستور کار قرار دادیم. داشتن یک فن خاص در یک فرد به معنی داشتن توان بهره گیری از آن فن در بازار نمی تواند باشد. ممکن است فردی یک مدرک تحصیلی در یک رشته خاص داشته باشد. اما باید بتواند از آن فن و مهارت در جهت اشتغال و امرار معاش و کسب درآمد استفاده کند. همچنین نحوه ورود به بازار و حضور مستمر و پایداری شغل از جمله مسائلی بود که نیازمند توانمند سازی متقاضیان بود. در همین راستا لازم بود نیاز بود افراد بازار را بشناسند و از نزدیک با بازار آشنا باشند. مطالعه بازار را بشناسند،اما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه مردم خودشان مطالعه بازار داشته باشند و بازار را بشناسند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار در همین راستا بحث توانمند سازی افراد را در دستور کار داریم گفت: این دوره ها به صورت فشرده و کوتاه مدت باشد. با این آموزش ها یک دریچه ای را برای متقاضیان رو به بازار باز می کنیم، منظور از آموزش‌، آموزش‌های کوتاه‌مدت است، اشخاصی که به ستاد مراجعه می‌کنند، مهارت‌هایی دارند و نیازمند آموزش‌های تکمیلی هستند (مانند آموزش‌های کارآفرینی، شناخت بازار، مسائل مالی و غیره) که با تکمیل مهارت‌های متقاضیان و آموزش آنها امکان موفقیت آنها در فاز اتصال به بازار بیشتر خواهد بود.

وی بیان کرد: مهارت افراد سنجیده می شود و متناسب با مهارتی که دارند برای گروه های مختلف سنجیده می شوند. تیم سازی و شبکه سازی صورت می گیرد و افراد در گروه های متناسب با توان و ظرفیت خود قرار می گیرند.

امامدادی گفت: در راستای طرح جدید جامعه هدفمان تنها افرادی نیستند که در سامانه ثبت نام می کنند بلکه خودمان هم یک ارزیابی می کنیم و افراد توانمندی که می توانند اثر بخشی لازم را داشته باشند و در اجرای این طرح کمک کننده باشند را شناسایی می کنیم. افرادی که توان مشارکت و یاری و همیاری داشته باشند.

وی بیان کرد: خیلی از افراد به تنهایی امکان ورود به بازار را ندارند در کنار افراد توانمند(حقیقی و حقوقی) می توانند به بازار وارد شوند و محصول خود را بفروشند. برای بسیاری از محصولات نیازمند ارتقای کمی و کیفی هستیم. در همین راستا برخی از مجموعه برندها موارد مورد نیاز برای ارتقای کمی و کیفی محصولات را بیان می کنند و افراد راهنمایی می شوند، چنانچه تولیدات آنها ویژگی لازم را داشته باشد

امامدادی در ادامه تشریح طرح « طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» گفت: این طرح در سه فاز انجام می‌شود که فاز اول، بررسی و شناسایی مزیت‌ها و توانمندی‌های مناطق، فاز دوم توانمندسازی متقاضیان و فاز سوم و نهایی اتصال به بازار است.

وی ادامه داد: تمامی مراحل فاز اول به‌طور کامل انجام‌شده و در اجرای فازهای دوم و سوم، پیشرفت‌هایی صورت گرفته و بخش‌های اصلی کار انجام‌شده است.با توجه به اینکه سایت الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برای امکان ارتباط مستقیم با متقاضیان و راهنمایی، آموزش، مشاوره و استعدادسنجی آنها توسط جهاد دانشگاهی به نشانیwww. Inhb.ir راه‌اندازی شده است، امیدواریم با راه‌اندازی این سامانه مرحله توانمندسازی متقاضیان با سرعت بیشتری انجام ‌شود.در مرحله اول هدفگذاری 20 هزار نفر را دستور کار داشتیم اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از متقاضیان توانمند هستند و می توانند عده زیادی را پشتیبانی کنند، آنچه اتفاق می افتد بیشتر است.

امامدادی اضافه کرد: خوشبختانه در مورد فاز سوم و مرحله اتصال به بازار ارتباطات و تعاملات خوبی با برندها و اشخاص فعال در عرصه فروش مشاغل خانگی برقرار شده است که با قوی‌تر کردن این تعاملات، اتصال تولیدات متقاضیان مشاغل خانگی و فعالان کسب‌وکار خانگی با برندهای معروف و بازار فروش، شاهد رشد کمی و کیفی محصولات مشاغل خانگی در همه عرصه‌ها به‌ویژه در بحث بسته‌بندی و شیوه ارائه محصولات که یکی از مسائل و مشکلات اصلی مشاغل خانگی است، باشیم.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون در خصوص مزیت این طرح نسبت به طرح‌های قبلی گفت: نخست در طرح‌های قبلی که انجام می‌شد، ارائه خدمات صرفاً به افراد مراجعه‌کننده صورت می‌گرفت، ولی در این طرح به این شکل است ما به سراغ متقاضیان رفتیم و منتظر نماندیم تا به سراغ ما بیایند. جهاد دانشگاهی به‌عنوان عامل اجرایی طرح با رصد کارآفرینان، بنگاه‌ها و اشخاص اثربخش و تأثیرگذار در حوزه مشاغل خانگی، آنها را شناسایی کرده و به همکاری هرچه بهتر در طرح ترغیب کرد.

امیدواریم با اجرای این الگوی نوین، حلقه‌های مفقوده شناسایی‌شده و با تیم‌سازی و شبکه‌سازی لازم، باعث افزایش کمی و کیفی محصولات عرضه شده در بازار توسط برندهای مطرح بشویم.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در خصوص فرایند فراخوان طرح نوین الگوی مشاغل خانگی گفت: این طرح در هشت استان به‌صورت پایلوت و در قالب فراخوان توسط سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی اجرا می‌شود. علاقه‌مندان و متقاضیان با ورود به سامانه طرح نوین الگوی مشاغل خانگی و مطالعه شرایط، ثبت‌نام کرده و از مهارت‌های آموزشی و مشاوره و سایر پشتیبانی‌های لازم بهره‌مند می‌شوند.

این طرح به صورت پایلوت در 9 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی و ایلام آغاز شد .در اعطای تهسیلات به این موضوع توجه می کنیم که رشته مورد نیاز منطقه باشد.یعنی ضرورت دارد که فرد به سراغ رشته ای برود که یا توان بازسازی برای آن محصول را دارد یا آن محصول بازار خود رادارد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار ادامه داد: تلاش می کنیم موضوع تیم سازی و شبکه سازی را مد نظر قرار دهیم . متاسفانه غالب علاقمندان راه اندازی مشاغل خانگی به دنبال انجام فعالیت به صورت انفرادی هستند که بسیاری از آنها حضور موفق در بازار ندارند. ضمن اینکه غالباً این افراد وابستگی زیادی به تسهیلات بانکی دارند و برای پایداری در شغل خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که با تغییرات کوچک در فعالیت خود و نگاه جدید می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند؛به عبارتی ما به دنبال نگاه جدید در مشاغل خانگی هستیم و از نگاه وابستگی به تسهیلات پرهیز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طراحی جدید در نقش ها و طرح ها دیده شده است. طراحی ها کاملاً متفاوت شده است. در گیوه و جاجیم طرح و رنگ های جدیدی را در دستور کار داریم. در استان یزد از سوی جهاد دانشگاهی احیای رنگ هایی در زیلو در دستور کار قرار گرفته که مورد استقبال قرار گرفته است. در رشته های قدیمی بازنگری و نوآوری و نگاهی جدیدی به رشته های جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ITداریم که می تواند زمینه بسیار زیادی را برای اشتغال فراهم کند. در استان ها رشته های الویت دار شناسایی شده است. سقف پرداخت تسهیلات برای فعالیت های انفرادی 20 میلیون تومان و برای فعالیت های پشتیبان 100 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: رشته های پوشاک، گلیم، تولید عسل، تولید مرغ بومی(پرورش جوجه یک روزه)،دستباف های داری و دستگاهی، پرورش گل و گیاه، مترجمی زبان خارجه، گیوه بافی و گیوه دوزی، بسته بندی میوه خشک، قالیبافی، ویراستاری(مقاله،کتاب و..)، بسته بندی حبوبات، کلاش بافی، بسته بندی زغفران، انیمیشن، پرورش قارچ، مصنوعات چرم،تکثیر و پرورش زالو طبی،بسته بندی زرشک، چیت بافی،تولید انواع گیاهان دارویی، فرش بافی، پرورش کرم ابریشم، زیورآلات سنتی،حوله بافی، تولید میوه خشک، احجام چوبی و منبت،کسب و کارهای الکترونیکی، تابلو فرش، بسته بندی سبزیجات، عرقیات گیاهی، تراش سنگ های نیمه قیمتی، تولید زعفران، حکاکی روی فلزات، تولید گل محمدی، پشتیبابی سایت(تهیه خبر،تهیه مقاله وتکمیل) ،سرمه دوزی،تولیدات چرمی دستی،مجسمه سازی(پلی استر و رزین)، تولید نرم افزاز، تولید مصنوعات نمدی، پارچه بافی، برنامه نویسی،بسته بندی گز، پرورش بلدرچین، بسته بندی پولک و نبات،کلاه کرکی،چادر شب بافی،بسته بندی کشک و قارا،قلم زنی، گبه، تولید کشک و قارا، نخ ریسی سنتی ازجمله رشته هایی است که در قالب مشاغل خانگی مورد استقبال قرار می گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار12مرداد 97، کد خبر: 1792372،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین