پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸
واکنش به اعتراض معلولان قروه ای نسبت به مناسب سازی محیط شهری در حالی ادامه دارد که شورای شهر بر طبل توخالی می کوبد و شهرداری هم با توجیه رد قانون، به دنبال «اره دادن و تیشه گرفتن» است.

شعارسال: پس از تجمع اعتراضی معلولان قروه ای در شورای شهر نسبت به وضعیت دسترس ناپذیر بودن محیط شهری ابتدا مسئولان با واکنشی متفاوت برای درک بهتر وضعیت ویلچرنشین شدند و حالا بعد از گذشت مدتی شورای شهر در نشستی با نماینده معلولان و دو نفر از اعضای نظام مهندسی و نماینده شهرداری و رئیس بهزیستی به بررسی موضوع پرداختند.

این نشست در انجمن معلولان باران برگزار شد و زمان آغاز هم با خاموشی و قطعی برق همراه بود. مسئله ای که باعث شد تمامی اعضای جلسه، سه طبقه را از پله ها بالا بیایند و به وضوح وضعیتی که معلولان درگیر آن هستند را درک کنند.

البته اعضای نشست بیشتر به دنبال جدل بودند تا بررسی و ارائه راهکار برای حل مشکل. از یک طرف شورای شهر به دفاع از عملکرد خود پرداختند و از طرفی دیگر نماینده شهرداری با توپ پٌر تنها به دنبال این بود که وضعیت مناسب سازی را قانع کننده بداند. هرچند جای سؤال بود که چرا برای بررسی چنین موضوعی شهردار قروه حضور نداشت و نماینده ای را فرستاده و این مسئله ای بود که مورد انتقاد و اعتراض نماینده معلولان واقع شد.

با این وصف این نشست در حالی پیش رفت که هر کدام از اعضا در حال اره دادن و تیشه گرفتن بودند و تنها مبحثی که چندان به چشم نیامد دغدغه مناسب سازی و اصلاح وضعیت شهری از لحاظ دسترس پذیری بود.

تکلیفی قانونی

با تصویب قانون حمایت از معلولان بحث مناسب سازی تکلیف و الزامی است برای مسئولان. نماینده معلولان قروه در این نشست ضمن بیان این مسئله اظهار داشت: «قانون قابل معامله نیست و ما طبق همین قانون اجازه مطالبه گری داریم.»

به گفته «صادق حسین زاده» بی توجهی شهرداری و تمکین نکردن در این خصوص باعث عقب رانده شدن معلولان در جامعه شده و اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد قطعاً در آینده ای نه چندان دور قروه ای ساخته می شود بدون محیط مناسب و دسترس پذیر.

او با انتقاد از اینکه کار می شود اما نه براساس اصول فنی و استاندارد، افزود: «بهسازی مکان های عمومی باید برای همه افراد جامعه باشد. لذا مسئولان بهتر است از دوباره کاری و نقض حقوق شهروندی دوری کنند.»

مسئول انجمن باران در قروه همچنین به انتقاد از شورای شهر پرداخت و تصریح کرد: «جای تأسف دارد که شورای شهر هیچ برنامه ای هدفمند برای این موضوع ندارد و متعجبم که در برابر اجرای قانون این همه مقاومت دیده می شود.»

«حسین زاده» با تأکید بر رعایت حقوق شهروندی خطاب به شورای شهر، گفت: «اگر قبول دارید که معلولان هم شهروندان همین جامعه هستند پس باید مطابق قانون و حقوق شهروندی امکان حضور آنان در جامعه فراهم شود.»

همچنین یکی از اعضای انجمن باران هم با بیان اینکه مناسب سازی نصیحت گر خاموش است، اظهار داشت: «امروزه زیر پا گذاشتن حقوق معلولان آن قدر آشکار و طبیعی است که این همه تبعیض برای ما غیرقابل قبول خواهد بود.»

«ابوذر سمیعی» خطاب به شهرداری پرسید که آیا تعریفی از مناسب سازی دارد یا نه و سپس بیان کرد: «این گونه کارها نه برای باقی و صالحات است و نه برای رضای خدا بلکه حق یک فرد معلول بوده که باید ادا شود.»

سخنان این دو نفر از اعضای انجمن باران در حالی مطرح شد که نماینده شهرداری مدام وسط سخنانشان می پرید و با تب تند برای هر کلمه ای که جاری می شد دایره ای را توپرُ می کرد.

شهرداری با توپ پُر آمد

در ادامه نماینده شهرداری که با توپ پُر آمده بود به دفاع از عملکرد و توجیه اینکه همه کارها درست بوده پرداخت و معتقد بود که این اعتراض ها به جا نیست و باید اجازه داد تا طرح ها و پروژه های در دست اجرا تمام شوند سپس اقدام به گله مندی کنند.

این در حالی است که اعتراض معلولان به همین پروژه های در دست کار است چرا که بدون رعایت اصول مناسب سازی روبه جلو می رود و بنا به گفته معترضان منجر به دوباره کاری و هزینه اضافی می شود.

گویا نماینده شهرداری به گفته معلولان معترض دقیق از جریان اعتراض ها مطلع نبوده و یا اینکه برایش اهمیت ندارد که اصل موضوع از چه قرار است.

گفته های عجیب از شورا

در ادامه تک تک اعضای شورای شهر به بیان اظهارات خود پرداختند و تا حدودی باز هم سخنان کلیشه ای و دفاع از عملکرد بود که به گوش می خورد. عملکردی که به اعتقاد جامعه معترض معلولان و تعدادی از شهروندان قروه ای چندان ملموس نبوده و نیست.

نایب رئیس شورای شهر که به گفته نماینده معلولان بیشتر از مابقی اعضای شورا از وضعیت نامناسب شهر از لحاظ دسترسی مطلع بود، در این نشست با اشاره به یکسری از خلاءها و کمبودها، بخشی از مباحث و گله مندی ها را درست دانست و بخشی دیگر را نه.

به گفته «حوریا کلوندی» چرا هنگام آغاز به کار پروژه های حساس همانند پارک شهید بهشتی که سه سال از بهسازی آن می گذرد سکوت شده و اعتراضی صورت نگرفته تا کار به این مرحله نرسد؟

او بر این باور بود که قبل از شروع هر کاری اگر اطلاع رسانی شود می توان جلوی ضررها را گرفت و اجرای بهتری در انجام کارها داشت.

این در حالی است که طبق گفته اعضای نظام مهندسی هر کاری قبل از اجرا باید با طراحی اصولی همراه باشد نه اینکه مسئولان بدون طراحی استاندارد کاری را آغاز و سپس منتظر واکنش ها بمانند.

سخنان «حوریا کلوندی» به همین جا ختم نشد و ضمن اینکه از خلاء در طراحی شهری گفت به مسئله ای اشاره کرد که چندان قابل توجیه برای اعضای معترض در نشست نبود.

او معتقد بود که کارها انجام می شود و ما به عنوان مسئول به پیمانکار و کارگر تأکیدات لازم را می کنیم اما وقتی آن کارگر درست کار نمی کند و توجهی ندارد دیگر چه باید کرد!؟

این گفته عجیب نایب رئیس شورای شهر در حالی مطرح شد که او خود تخصص کار در این حوزه را دارد و همین تعجب اکثریت اعضا معترض را به همراه داشت.

قانونی سخن بگویید

بعد از اینکه نایب رئیس شورای شهر توپ کم کاری و بی توجهی را به میدان کارگران و در ادامه هم معلولان انداخت، باید در این بین مطابق اظهارات اعضای نظام مهندسی؛ شورای شهر و شهرداری را به شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری وصل کرد.

وقتی «حوریا کلوندی» از اینکه کارگران به تأکیدات صورت گرفته توجهی ندارند می گوید، این سؤال مطرح می شود که مگر در قراردادهای صورت گرفته شرایط پیمان مدنظر قرار نمی گیرند؟ شرایطی همانند انتخاب مهندس مشاور و ناظر و یا تأییدات و تعهدات پیمانکار.


طبل توخالی شورای شهر قروه/«اره بده تیشه بگیر» شهرداری


مطابق این شرایط در فصل اول ماده ۹ از انتخاب مهندسین مشاور و ناظر برای اجرای بهتر کار سخن گفته شده و همچنین در فصل دوم ماده ۱۶ به تأییدات پیمانکار اشاره شده و در ادامه هم در ماده ۱۸ به وضوح در خصوص حسن اجرای کار مواردی عنوان گردیده است.

حال باتوجه به این مسئله قانونی چگونه است که نایب رئیس شورای شهر مقصران معضل محیط شهری از جمله نبود نظارت کارشناسی، نبود طراحی شهری، غیراستاندارد کار کردن و بی توجهی به مناسب سازی را کارگران و معلولان معترض می داند؟

رد قانون توجیهی ندارد

در ادامه این نشست اعضای نظام مهندسی در قروه از اینکه در برابر قانون مقاومت می شود و عوامل مرتبط به دنبال توجیه رد شدن از قانون هستند متعجب بودند.

به گفته «عباس عینی» قانونی به نام حمایت از حقوق معلولان که از سال ۸۳ مصوب و پس از اصلاحیه ابلاغ قانونی هم شد، لازم الاجرا بوده و هیچ دلیلی برای نادیده گرفتن مواد قانونی وجود ندارد.

او با بیان اینکه واقعاً شورا و شهرداری طرحی برای شهر ندارند، از کار غیرکارشناسی برای پروژه ها گفت.

همچنین «ابراهیم کیوان» به عنوان مدیرعامل سازمان نواندیشان توسعه پایدار قروه معتقد بود باید ترسید از روزی که مردم صدایشان از بی توجهی به حقوق شهروندی درآید.

او به طرح نداشتن شورای شهر و شهرداری، ندانستن مراحل کار عمرانی و ضعف در تیم اجرایی اشاره کرد و افزود: «باید طرح های عمرانی همراه با مطالعه، برآورد هزینه، نظارت کارشناسی و موارد مرتبط دیگر باشد و همچنین از انجمن های متخصص در این زمینه کمک گرفت.»

وعده های تکراری

گرچه همه اعضای شورا تا حدودی اعتراض معلولان نسبت به مناسب سازی را قبول داشتند اما همچنان به تکرار وعده های کلیشه ای اصرار ورزیدند.

وعده هایی همانند اینکه شهردار باید ملزم به رعایت این قانون شود و تا زمانی که مناسب سازی صورت نگرفته مجوز و پایان کار داده نشود.

«پرستو شکری» به عنوان نماینده شورای شهرستان بی توجهی به این مسئله را نوعی کم کاری دانست و افزود: «مناسب سازی یک پیشنهاد نیست بله الزام است و باید در خصوص پروژه های در دست کار لحاظ شود و پروژه های قبل هم تا جایی که امکان پذیر باشد اقدامات ضروری صورت گیرد.»

شناخت وظیفه

این نشست واکنشی در حال به پایان رسید که مصوب شد یک اولویت بندی برای مسایل شهری تدوین و لیست پروژه های انجام شده و در دست اقدام آماده و مشکلات فنی مرتبط بررسی و اعلام شود.

هرچند این واکنش ها نشان از این دارد که تلنگر مسئولیت پذیری در مسئولان مرتبط برانگیخته شده اما جای بسی تأسف دارد که مسئولان محیط شهری در این عصر ارتباطات بسیار ساده وعده پردازی می کنند و مجموعه وظایف خود را در قالب برنامه توسعه محور شهری قرار می دهند. این در حالی است که در تمامی جوامع متمدن برنامه توسعه شهری بدین معنی است که در کنار تمامی مسایل مرتبط به حقوق شهروندی انجام شده، برای بهبود رفاه حال مردم یکسری برنامه های توسعه ای تدوین و اجرا می شود نه اینکه وظایف را جزو لیست برنامه های توسعه قرار دهند.

در هر صورت انتظار می رود شورا و شهرداری قروه وظایف خود را در قبال شهروندان شناخته و از «بام خواندن و از در راندن» دست برداشته و حق مردم را ادا کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1397 ، کد خبر: 4364811 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین