پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۹۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به بازگشایی 10 روزه سد زاینده رود برای آبیاری و نجات باغات غرب اصفهان، گفت: همچنان نگران تامین آب شرب اصفهان هستیم، البته به بارش های پاییزه نیز امید داریم.

شعار سال: حسن ساسانی با بیان اینکه برای نجات 17 هزار هکتار باغات غرب اصفهان، آب زاینده رود رهاسازی می شود، اظهار کرد: پیش از این قرار بود آبیاری باغات غرب اصفهان از طریق منابع آب های زیرزمینی به صورت سیار و با تانکر انجام شود که به دلیل افت شدید آب های زیر زمینی و نبود منابع آبی این باغات تحت تاثیر تنش شدید قرار گرفت.

وی افزود: این موضوع در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در تهران مطرح و مقرر شد برای حفظ و نجات باغات غرب اصفهان که قدمت بسیار بالایی به خصوص در شهرستان خمینی شهر، نجف آباد و ... دارند، حدود 30 میلیون مترمکعب از ذخیره سد زاینده رود آب رهاسازی شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه برای رسیدن آب به باغات غرب اصفهان، مسیر رودخانه به خصوص در محدوده بین سد چم آسمان تا سد نکوآباد باید هموار باشد، تصریح کرد: تحویل آب به نحوی است که از سد نکوآباد به پایین، آبی تحویل داده نمی شود و اصلا آب زاینده رود به اصفهان نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه در این محدوده 30 کیلومتری، بندهای سنگی وجود دارد که باید برای حرکت هموار آب، برداشته شود، افزود: به محض اینکه این محدوده توسط کشاورزان شهرستان آماده شود، شرکت آب منطقه ای، آب را از سد زاینده رود برای حفظ باغات غرب اصفهان رهاسازی می کند.

ساسانی با تاکید بر اینکه تا پایان هفته جاری آب از سد زاینده رود رهاسازی می شود، اما روز آن هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: مطابق برنامه سد زاینده رود برای آبیاری و زنده ماندن باغات غرب اصفهان به مدت 10 روز باز خواهد بود، اما بعد از بسته شدن دریچه های سد، دیگر آبی برای این باغات وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که "تا پیش از این به دلیل نگرانی شدید تامین آب شرب، احتمال بازگشایی زاینده رود برای کشاورزی و باغات صفر اعلام شده بود"، گفت: همچنان نگران تامین آب شرب اصفهان هستیم، البته امیدوار به بارش های پاییزه نیز هستیم، اما واقعیت این است که 17 هزار هکتار باغ به معنای ریه اصفهان در منطقه غرب در حال نابودی است و اگر این باغات از بین رود اصفهان علاوه بر آب، هوای خود را از دست خواهد داد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای با ریسکی بزرگ اقدام به بازگشایی آب زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان کرده است، تصریح کرد: تصمیم بازگشایی آب برای باغات غرب اصفهان به دلیل نیاز کشاورزان به آب و با تایید جهاد کشاورزی صورت گرفت. البته این کار با بازدید میدانی شرکت آب منطقه ای و تشخیص نیاز باغات به آب، به تهران منعکس داده شد.

وی در خصوص برداشت های غیرمجاز در این مسیر که در زمان جاری بودن زاینده رود انجام می شود، تاکید کرد: به طور قطع این برداشت ها با قطع برق پمپ ها و مسدود کردن انهار سنتی کنترل می شود و با استقرار نیروهای کافی از برداشت های غیرمجاز جلوگیری خواهیم کرد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 15 مرداد 97، کد مطلب: 97051507902، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
ا.ف75
واقعا این خبر برای اصفهانی ها مثل آزاد شدن خرمشهر مبمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین