پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
رواج و محبوبیت بالای جراحی‌های زیبایی در جامعه امروز ایران انکار‌ناپذیر است. با نگاهی مختصر به دایره آشنایان و دوستان یا مراجعه‌ای چنددقیقه‌ای به مطب متخصصان جراحی پلاستیک و زیبایی این واقعیت را تأیید می‌کنید. اما این محبوبیت باعث شده تا تصوری نادرست از پیشگام‌بودن ایرانی‌ها در زمینه انجام جراحی‌های زیبایی در جهان ایجاد شود.
شعار سال: آمار انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک، حقیقت را به شکلی دیگر بیان کرده‌است. گزارش سالانه این انجمن از آمار جراحی‌های پلاستیکی که در سال 2016 در جهان انجام شده نشان می‌دهد که گرایش به جراحی‌های زیبایی و پلاستیک، چه با انگیزه درمانی و چه با انگیزه زیبایی، به بالاترین میزان خود رسیده‌است. این آمار براساس نظرسنجی از 35هزار جراح پلاستیک در سراسر جهان گرد‌آوری شده‌ است و براساس آن، میزان عمل‌های زیبایی تهاجمی و غیرتهاجمی در جهان طی دوره‌ای 12ماهه افزایشی نه درصدی داشته‌ و 4/41 درصد از جراحی‌های زیبایی جهان در پنج کشور، آمریکا، ‌برزیل، ژاپن، ایتالیا و مکزیک انجام گرفته‌ است.
براساس آمار این گزارش سالانه، 9/17 درصد (برابر 4217862نفر) از جراحی‌های زیبایی جهان در آمریکا،7/10 درصد (برابر 2524115نفر) در برزیل، 8/4درصد (1137976نفر) در ژاپن، 1/4درصد (957814نفر) در ایتالیا و 9/3درصد (923243نفر) در مکزیک انجام می‌شوند و ایران حتی میان 10کشور اول بیشترین تعداد جراحی‌های زیبایی در جهان نیز جایی ندارد.
پس از مکزیک، روسیه، هندوستان، ترکیه، آلمان و فرانسه در رتبه‌های بعدی بیشترین میزان جراحی‌های زیبایی جهان قرار گرفته‌اند و کشور ایران، با سالانه 151هزار و 439جراحی، پس از بلژیک در رتبه بیستم جهان قرار گرفته‌است.
جراحی زیبایی و پروتز سینه در جهان همچنان محبوب‌ترین نوع از جراحی‌های زیبایی به شمار می‌رود و 8/15درصد از کل جراحی‌های پلاستیک جهان را تشکیل می‌دهد. در ادامه لیپوساکشن، جراحی پلک، جراحی بینی و جراحی شکم محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی جهان شناخته شده‌اند. همچنین محبوب‌ترین درمان غیرجراحی یا غیرتهاجمی زیبایی در سال 2016 تزریق بوتاکس است که به نسبت سال 2015، 7درصد افزایش داشته‌است.
تفاوت جنسیتی میان متقاضیان جراحی‌های زیبایی در جهان همچنان قابل توجه‌است، 2/86درصد از مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های زیبایی را زنان تشکیل می‌دهند و در سال 2016 تقریبا 20میلیون و 362هزار و 655 زن در سراسر جهان جراحی زیبایی انجام داده‌اند. مردان تنها 8/13درصد، برابر سه میلیون و 264هزار و 254نفر، از این آمار را در سراسر جهان تشکیل می‌دهند که جراحی پلک، ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه)، جراحی بینی، لیپوساکشن و پیوند مو میان آنها از بیشترین میزان محبوبیت برخوردار است.
اگرچه براساس این آمار، آمریکا از نظر تعداد انجام جراحی‌های زیبایی رتبه اول جهان را در اختیار دارد، اما درصورتی که این درصد به نسبت جمعیت کل کشور درنظر گرفته شود، این کره‌جنوبی است که در صدر جهان قرار می‌گیرد، زیرا به نسبت تعداد کل جمعیت، کره‌ای‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها جراحی زیبایی انجام می‌دهند. از این‌رو است که کره‌جنوبی به پایتخت جراحی زیبایی و پلاستیک جهان مشهور شده‌‌است.
تنها در محله‌ای به نام گانگ‌نام کره‌جنوبی، 500مرکز جراحی پلاستیک وجود دارد و دلیل این تمرکز بالا نیز آن است که سرانه جراحی پلاستیک در این کشور بالاتر از هر کشور دیگر جهان است. در سال 2014 بیش از 980هزار نفر خود را به تیغ جراحی پلاستیک سپردند و این یعنی 20نفر از هر هزار نفر، ‌درحالی‌که در آمریکا از هر هزار نفر در حدود 13نفر تن به جراحی پلاستیک می‌دهند. واضح است که محبوب‌ترین جراحی زیبایی در کره‌جنوبی جراحی پلک است، زیرا در این کشور داشتن پلکی شبیه به پلک اروپایی‌ها یکی از معیارهای زیبایی است. پیکرتراشی نیز دیگر عملیات زیبایی است که به‌تازگی میان زنان کره‌ای محبوبیت زیادی به‌دست آورده‌است. نکته جالب توجه دیگر درباره بازار داغ جراحی زیبایی در کره‌جنوبی، رونق گرفتن توریسم پزشکی در این کشور است؛ صنعتی که درحال حاضر ارزشی برابر 500میلیون دلار دارد و امیدوار است تا‌سال2020بیش از یک میلیون توریست با هدف جراحی زیبایی را به کره‌جنوبی جذب کند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 15 مرداد 97، شماره: 25913
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین