پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۷
رئیس سازمان برنامه وبودجه قم گفت: موانع هفت خان رستم که برسر راه سرمایه گذاران گذاشته ایم، آنان را خسته می کند و نمی توانند به اهداف خود برسند.

شعارسال: سید حسن رضوی دوشنبه شب در نشست راهبردی «مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم»، افزود: موانع سرمایه گذاری باید به تسهیل گری تبدیل شود تا بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی بهره برداری بیشتر و بهتری داشته باشیم.

وی اضافه کرد:تسهیل گری درقوانین و ضوابط می تواند راهگشا و نتیجه بخش باشد، ولی دولت به تنهایی نمی تواند در این زمینه نقش موثر ایفا کند.

وی ادامه داد: دراستان قم باید اختیارات بیشتری به استانداران و پارلمان محلی که شورای برنامه ریزی و توسعه استان است، واگذار شود تا بتوانند موانعی که در دستورالعمل های ملی است، رفع کنند.

رضوی افزود: این مساله موجب می شود کارها با سرعت بیشتری پیش رود و نتیجه بخش باشد و در این صورت می توانیم نتیجه گرایی و عمل گرایی را از مسئولان استان ها مطالبه نماییم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه های توسعه پنجم و ششم، به دلیل بی توجهی به تسهیل گری، توفیقی در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نداشتیم.

وی درادامه گفت: زیارت مهمترین مساله برای برنامه ریزی درشهر قم است که اگر مورد بی توجهی قرارگیرد، ساختار گردشگری و زائرپذیری نمی تواند آنچنان که مورد انتظار است، رشد کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که قم شهری خدماتی است، افزود: 55 درصد شکل و چارچوب شهر قم خدماتی است که می تواند در اختیار زیارت باشد و برنامه های افق 1404 و1420، قم را شهری گردشگری با محور زیارت در نظر گرفته است.

وی افزود:در یک دهه گذشته شرایط، رویکردها و زیرساخت های استان قم در زمینه تسهیلات تغییر زیادی داشته است، ولی در شان زائر نیست و باید بهبود یابد.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی در این راستا باید به نحوی باشد که سرعت مناسب برای رسیدن به توسعه شهر قم با زیربنای زیارت را پوشش دهد.

رضوی افزود: زیارت و گردشگری به مفهوم مباحثی که در طول 2 دهه گذشته دنبال نمودیم، نمی تواند پاسخگوی همه نیازها باشد و توسعه قم در حفظ صنعت موجود و گردشگری زیارت است.

** مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: در فرهنگ دینی زیارت جایگاه ویژه دارد و بلندترین و ناب ترین معارف دینی ما در قالب زیارت ها مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی افزود: زیارت این نیست که کسی ضریح را ببوسد و برگردد، بلکه فرآیندی است که با معرفت نسبت به کسی که می خواهد او را زیارت کند، شروع می شود.

وی با اشاره به گردشگری زیارتی و وجود 350 میلیون شیعه در جهان گفت: اگر سالانه یک درصد از شیعیان جهان با هدف زیارت وارد کشور شوند، روند مناسبی درجذب زائران خواهیم داشت که این مساله نیازمند تقویت مبانی و مبادی فکری زیارت است.

وی افزود: مردم قم به عنوان میزبان زائران نیازمند تربیت و فرهنگی هستند تا فضا را برای تکریم و پذیرایی هر چه بهتر از زائران فراهم نمایند.

مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: دانشجویان ظرفیت بالایی در تقویت و گسترش فرهنگ زیارت دارند که مغفول مانده است و باید با برگزاری اردوهای زیارتی نسبت به این امر اقدام نمود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال باید دانشجویان را نسبت به بافت فرهنگی مورد استفاده در ساختمان سازی در شهر قم حساس کرد تا با طرح هایی که ارائه می نمایند، بتوانند نظر مراجع تقلید را نیز جلب نمایند.

احمدی گفت: تاکنون دانشجویان را نسبت به قم و فرهنگی که این شهر می تواند داشته باشد مرتبط نکرده ایم.

نشست راهبردی «مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ص) به همت موسسه آموزش عالی طلوع مهر، بنیاد قم پژوهی، جهاد دانشگاهی قم، خانه اندیشمندان شهر و اتاق فکر توسعه با حضور مسئولان استانی در موسسه طلوع مهر برگزار شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16مرداد1397، کدخبر: 82993632: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین