پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
سخنگوي دولت گفت: لايحه احكام دايمي برنامه ششم توسعه يكشنبه تقديم مجلس مي شود.

شعارسال: محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت در نشست خبري امروز گفت: لايحه احكام دايمي برنامه ششم توسعه كه در دولت تدوين شده روز يكشنبه تقديم مجلس مي شود.

وي افزود: همچنين لايحه بودجه ٩٥ به صورت بودجه ريزي درحال تدوين و آماده شدن براي تقديم به مجلس است.

رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خاطرنشان كرد: رييس جمهور اعلام كردند كه ٧٥٠٠ ميليارد تومان به طرح هاي عمراني در پنج ماه آينده اختصاص مي يابد كه اين موضوع از اين هفته آغاز شده است.

نوبخت با اظهار اینکه با اجرای برجام طبق برنامه زمانبندی شده و اعلام رسمی تحریمها در چارچوب توافقات صورت گرفته از سوی رییس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا نشان داده می‌شود که هر چند در این فضای بی‌اعتمادی باید دقت کافی از سوی مسئولین زیربط در اجرای برجام صورت بگیرد خاطرنشان کرد: می توان امیدوار بود که این توافق به نحو کاملی به فرجام مطلوبی برسد.

وی تاکید کرد: از این رو دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشد که با توجه به این برنامه ششم توسعه که از آغاز 95 در کشور اجرایی می‌شود و برگرفته از سیاستهای ابلاغی رهبری و در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت در سال جاری تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: لایحه دائمی احکام برنامه توسعه که طی دوره 95 تا 92 است تهیه شده و روز یکشنبه آینده به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی به تهیه لایحه بودجه 95 تا مهلت تعیین شده با روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد اشاره کرد و افزود: آن هم در مهلت قانونی به مجلس ارایه خواهد شد.

سخنگوی دولت به برنامه دولت برای 5 ماه باقی مانده و بسته سیاستی موردنظر برای این مدت اشاره کرد و گفت: این بسته سیاستی و مبانی نظری ان روز شنبه اعلام شد و آنچه که مرتبط با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است در قالب استفاده از منابع مالی خارج از دولت اعلام شده بود که این مورد به انجام می‌رسد.

وی افزود: همچنین درخصوص پرداخت به طرح‌های عمرانی و همچنین پرداخت به محصولات غیرنفتی از جنبه مابه التفاوت سود تسهیلات صورت می گرفت و چون زمان اجرا کم بود کارشان از این هفته آغاز شد و ما باید طبق برنامه‌ای که رییس جمهور اعلام کرده بود 7 هزار و 500 میلیارد تومان از آغاز این هفته به طرح های عمرانی پرداخت می شود آخرین پرداختها به طرحهای عمرانی که محرک خروج از رکود است در نشست امروز گزارش داده می‌شود.

وی ادامه داد: خزانه داری کل کشور اعلام کرده که 9 هزار و 680 میلیارد تومان آخرین گزارشی است که به طرحهای عمرانی اختصاص یافته و 3 هزار میلیارد تومان نیز از سوی دولت به پیمانکاران طلبکار پرداخت شده است.

نوبخت افزود: تا به امروز 14 هزار و 780 میلیارد تومان از سوی دولت به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و در حال حاضر هم 5 هزار و 500 میلیارد تومان در حال پرداخت به طرح‌های عمرانی است که تا چند روز آینده با 780 میلیارد تومان طرح‌های دارای اولویت شامل طرح‌هایی که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند یا به توازن منطقه‌ای کمک می کنند و یا برای مناطق سردسیری هستند دولت تدبیر و امید نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کرده.

وی تاکید کرد: در تلاشیم که تا پایان امسال بتوانیم بیش از 30 هزار میلیارد تومان در این زمینه پرداخت داشته باشیم و ما وارث این شرایط و اقتصادی هستیم که تورم آن بالای 40 درصد و رشد اقتصادی‌اش منفی 8/6 درصد بوده و در همین شرایط تحریم این اقتصاد را اداره می کنیم و تمام تلاشمان این است که افزایش منابع و رشد اقتصادی را مردم در سفره‌های خودشان احساس کنند.

نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به بسته سیاست اقتصادی دولت در 5 ماه آینده توضیح داد: در این بسته رشد اقتصادی که بتواند در زندگی مردم اثر مثبت بگذارد مدنظر ما نبوده و ما به رشدهای چنددرصدی که برای 6 ماه آینده می‌تواند با همین شرایط تحریم و از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تقاضا رخ دهد توجه داشته‌ایم و در همین حد انتظار داریم.

وی تاکید کرد: این بسته در راستای بسته قبل دولت در زمینه اقتصاد است و تمرکز بیشتر آن به پرداخت‌ها در طرح‌های عمرانی بوده است و اگر تجار و بازرگانان نکات تکمیلی دارند درخصوص این طرح به ما منعکس کنند که از آن استفاده کنیم.

*جزییات توجه دولت به تسهیلات خودرو

سخنگوی دولت در ادامه راجع به تسهیلات خودرو که در بسته سیاستی دولت در 5 ماه آینده مطرح شده خاطرنشان کرد: صنعت در رشد اقتصاد بخش قابل توجهی است و خودرو در صنعت بخش محرکی است و ما همچنان معتقدیم خودروسازان داخلی برای مطالبات مردم باید کیفیت خود را افزایش دهند اما به عنوان دولت باید به این صنعت کمک کنیم تا ضمن توجه به افزایش تولید داخلی و افزایش اشتغال به افزایش کیفیت و مناسب بودن قیمت توجه شود.

وی افزود: در همین خصوص ما باید به خودروسازان کمک کنیم تا انبارهایشان را خالی کنند و در گام بعدی از آخرین فناوری های صنعت خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی و آموزش نیروی انسانی توسط آن کشورها بهره ببرند.

*تصمیم وزارت بهداشت برای تعیین سقف واردات روغن پالم

نوبخت در ادامه راجع به روغن پالم گفت: شورای اقتصاد روز گذشته تصمیم گرفت که وزارت بهداشت و درمان سقفی برای واردات روغن پالم تعیین کند زیرا استفاده از این روغن در صنایع بهداشتی لازم است اما باید میزان مصرفی آن کاهش یابد.

*حمله مسلحانه در دزفول امنیتی بود

سخنگوی دولت راجع به حمله مسلحانه به هیئت عزاداری در دزفول این یک حمله امنیتی بود و نیروهای امنیتی با فراست و سرعت در این زمینه اقدام کردند و توانستند عوامل را سریعاً دستگیر کنند که جزییات آن بعداً منتشر می‌شود.

معاون رییس‌جمهور راجع به تهدیدهای امنیتی گروههای تروریستی علیه ایران اظهار داشت: اینکه برخی گروههای تروریستی ایران را تهدید کند چیز جدیدی نیست و بارها اعلام شده که اقدامات آنها به موقع توسط نیروهای انتظامی خنثی شده است.

*فعلا به کمک مستشاری در سوریه بسنده می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگاران در مورد کمپین ایران با روسیه به منظور مقابله با داعش اظهار داشت: ایران در حد مستشاری در این زمینه کمک می‌کند و فعلاً به همین حد بسنده می‌کند و در آینده‌ای نزدیک اخبار مسرت بخشی برای مقابله با تروریسم منتظر می‌شود که نقش ایران در آن تبلور خواهد داشت.

وی راجع به خوراک پالایشگاهها و قیمت 13 سنت آن نیز گفت: این قیمت مصوبه مجلس است و فعلاً در پایه آن و کمتر از آن عمل می‌شود.

*عزم جدی رییس‌جمهور برای کاهش تورم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه این نشست خبری راجع به تحلیل‌های منتشر شده از سوی اقتصاددانان مبنی بر اینکه بسته سیاست اقتصادی دولت برای 5 ماه آینده باعث افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها می‌شود گفت: یکی از دستاوردهای دولت کاهش نرخ تورم است و ما می‌خواهیم این دستاورد خودمان را حفظ کنیم و از مردم می‌خواهیم به دولت برای اجرای این بسته اعتماد کنند.

وی تاکید کرد: رییس‌جمهور به جد به دنبال کاهش نرخ تورم است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند وی را برای افزایش قیمت‌ها راضی کند.

وی در ادامه راجع به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اجرای بهتر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است عنوان کرد: پیشرفت اجرای سیاست‌های اقتصادی ما را راضی و خشنود نمی‌کند و ما 5/1 سال است که اقتصاد مقاومتی را شروع کرده‌ایم و باید بسیاری از ساختارهای اقتصادی کشور متحول شود و در فاصله کوتاهی که تحریمها همچنان باقی مانده و خرجهای فراوانی در امور اجرایی بر عهده ما بوده، ما توانسته‌ایم سیاستهای اقتصاد مقاومتی را تا به اینجا پیش ببریم.

*اجازه نمی‌دهیم رسانه‌ای به اعضای دولت افترا وارد کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت یازدهم اعلام کرده بود از اصحاب رسانه شکایتی ندارد اما اخیراً از سوی دفتر معاون اول رییس‌جمهور از یکی از رسانه‌ها شکایت انجام شده اظهار داشت: معاونت حقوقی ما در ابتدای دولت قرار شد شکایتهای دولت قبل از اصحاب رسانه را پس بگیرد اما ما رسانه‌ها را رصد می کنیم و گاهاً از برخی از الفاظ آنها رنجیده می‌شویم و اجازه نمی‌دهیم تهمتی به اعضای دولت وارد شود.

وی افزود: در حال حاضر با این شکایت فرصتی برای آن رسانه فراهم شده که در راستای تهمتش به آقای جهانگیری مدارک به دادگاه ارایه دهد.

موافق مشخص شدن دارایی‌های مسئولین برای مرجع قانونی هستیم

سخنگوی دولت درخصوص اعلام دارایی های مسئولین به قوه قضاییه توضیح داد: ما حتماً موافقیم که باید همه اموال مسئولین مشخص باشد و به مرجع قانونی اعلام شود اما اینکه در رسانه‌ها منتشر شود درست نیست.

وی افزود: ما روز اول هر آنچه داشتیم را اعلام کردیم و روز آخر هم باید سنجیده شود که چه میزان به این دارایی‌ها افزوده شده یا از آن کاسته شده است! در اجرای برجام از زیرساخت‌ها محافظت می‌کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه راجع به حفظ زیرساختها در اجرای برجام گفت: طوری برجام را اجرا خواهیم کرد که زیرساختها اسیب نبیند زیرا اینها همه اموال مردم است و باید از آنها محافظت شود.

*خبر خوش دولت برای بازنشستگان

سخنگوی دولت در مورد ساماندهی توزیع عادلانه در نظام پرداختی کشور عنوان کرد: در همین رابطه خبر خوشی برای بازنشستگان امسال اعلام خواهیم کرد.

*جلسه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی

معاون رییس‌جمهور در ادامه از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار بعدازظهر امروز با موضوع پرداختن به نرخ سود بانکی و پیشنهاد قطعی دولت به منظور کاهش این نرخ سود اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم باید هزینه تمام شده برای اجاره دادن پول نوعی کاهش یابد که باعث کاهش نرخ سود شود.

*اجرای انتخابات الکترونیکی در برخی استانها و شهرستان‌ها

نوبخت از علاقمندی دولت برای اجرای انتخابات الکترونیکی در سراسر کشور خبر داد و افزود: اما فعلا برای برخی استانها و شهرستانها این اقدام اجرایی می شود.

*از تضییع حقوق افراد ذیصلاح جلوگیری می‌کنیم

معاون رییس‌جمهور در ادامه در مورد نقش دولت برای تایید صلاحیت کاندیداها در انتخابات مجلس اظهار داشت: این از وظایف شورای نگهبان است اما دولت نیز تلاش می‌کند فرصتهایی که برای افراد ذیصلاح وجود دارد و امکان دارد در مراحل مختلف با موانع روبرو شوند استفاده کند تا حقوق این افراد تضییع نشده و به مرحله انتخابات برسد.

وی در مورد پرداخت مطالبات سازمانهای بیمه‌ای نیز اعلام کرد: 850 میلیارد تومان هفته گذشته به این سازمان‌ها پرداخت شده و بدهی آنها مختص دولت یازدهم نیست از دولتهای قبل برای ما باقی مانده است.

*اگر تخریب دولت بغض عده‌ای را آرام می‌کند، ما مدارا می‌کنیم

نوبخت در واکنش به برخی افراد و تصاویر منتشر شده در مورد استقبال کم مردم مازندران از رییس‌جمهور در سفر به این استان گفت: من در سفر به مازندران از ابتدا همراه رییس‌جمهور نبودم اما عکس منتشر شده از ساعت 8 صبح و قبل از آمدن رییس‌جمهور است.

وی افزود: این بسیار سخیف است برخی از مخالفان دولت به همه روشها برای تخریب دولت اتکا می‌کنند و البته اگر این باعث آرامش گروهی و یا تخریب بغضشان می شود ما هم مدارا می کنیم.

وی تاکید کرد: دولت بخشی از این نظام است و اگر مردم به دولت علاقه ای نشان دهند یعنی به نظام علاقه مندند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري شبستان، تاریخ انتشار سه‌شنبه 28 مهر 1394، کد مطلب: 495208 : www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین