پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
این بار خبرنگاران استان قزوین برخلاف همیشه، دغدغه‌ها و ناگفته‌های خود را از بی‌خانمان بودن تا میخ کوبیدن مسؤولان بر تابوت آنها سخن گفتند.

شعار سال: 17 مرداد ماه سالروز شهادت شهید صارمی بهانه‌ای شد تا نشستی بین علی صفری شهردار قزوین و خبرنگاران برگزار شود.

باید گفت از مهم‌ترین مشکلات خبرنگاران استان قزوین تعاونی مسکن مطبوعات است که سال‌هاست خبرنگاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرنگارانی که مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های مردم را بیان می‌کنند اما کسی نیست که مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل آنها را برطرف کند.

در سال جاری، شهردار قزوین قول‌هایی را در راستای رفع مشکلات مسکن خبرنگاران دادند که همه خبرنگاران منتظر تصمیم‌گیری این مسوول برای رفع مشکلات خود هستند.

جباری سرپرست خبرگزاری مهر در این خصوص می‌گوید: از تعاونی مسکن مطبوعات سال‌های گذشته شروع شده اما به دلیل برخی از مشکلات هنوز به سرانجامی نرسیده است.

وی بیان کرد: خبرنگارانی هستند که با حقوق ناچیزی که دارند برای رفع مشکل مسکن خود در تعاونی مطبوعات مبالغی را واریز کردند که امروز به قول خودشان قبر آنها شده است.

جباری ابراز کرد: از شهردار قزوین درخواست رفع مشکل یاد شده را داریم تا مسکن خبرنگاران استان قزوین برطرف و آنها خانه‌دار شوند.

در این نشست خبرنگاران قزوین دغدغه‌ها، مسایل و مشکلات خود را مطرح کرده و از شهردار قزوین خواسته‌ها و پیشنهادات خود را در راستای رفع مشکلات خبرنگاران و شهری بیان کردند.

در نشست فوق، علی ورسه مدیر مسوول رسالت قلم بیان کرد: خبرنگاران استان قزوین ظرفیت‌های بی‌شماری دارند که به جرات می‌توانم بگویم در زمینه مدیریت هم می‌توانند موفق و فعال باشند به همین دلیل از پتانسیل‌های آنها استفاده شود.

رفع مشکلات مالی خبرنگاران

وی ابراز کرد: خبرنگاران با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند که شهرداری می‌تواند به منظور بهبود وضعیت اقتصادی این قشر، از حضور آنها در بدنه شهرداری قزوین بهره ببرد و از افکار و نظرات آنها برای رفع مشکلات شهری استفاده کند.

محمد برزگر نماینده روزنامه آسیا بیان کرد: در استان قزوین رسانه مرجع وجود ندارد که مردم به آن امید داشته، به آن تکه کنند و حرف خود را بیان کنند که این ضعف است و باید برطرف شود.

وی ابراز کرد: کمیته‌ای تشکیل شود به عنوان اتاق فکر خبرنگاران و از نظرات آنها برای رفع مشکلات مردم استفاده شود.

امیرعلی رضایی از نسیم قزوین از حذف میدان 22 بهمن گلایه کرد و گفت: این میدان که نماد شهید رجایی را دارد باید حفظ می‌شد زیرا هویت شهر قزوین محسوب می‌شود.

وی با اشاره به درختان سطح شهر اظهار کرد: برخی از این درختان در حال خشک شدن هستند که از شهرداری قزوین خواستاریم که در راستای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.

محبوبه امیدوار از هفته‌نامه مینودر ضمن تقدیر از مدیر و همکاران روابط عمومی شهرداری قزوین از نگاه ویژه شهردار به گردشگری و فرهنگی تقدیر کرد.

تجلیل از خبرنگاران فعال در دستور کار مسوولان باشد

علیرضا ضرغامی مدیر خبرگزاری فارس قزوین بیان کرد: در نشست‌های خبری که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود خبرنگاران با تعداد قابل توجهی حضور می‌یابند اما بازتاب اخبار نشست‌ها را فقط تعداد محدودی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

مسوول فرهنگی سازمان بسیج رسانه استان قزوین خاطرنشان کرد: با پدیده هزارفامیل در جراید روبرو هستیم، فردی تمام اقوام خود را به اسم یک رسانه در نشست‌های خبری به خط می‌کند تا به اسم خبرنگار هدیه دریافت کند و شخص دیگری قطاری از نمایندگی رسانه‌ها را یدک می‌کشد اما دریغ از یک خبر خروجی از این افراد که موجب تضییع حقوق خبرنگاران و رسانه‌های واقعی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین خبرنگاران واقعی که باید در این نشست‌ها تجلیل شوند به دلیل کثرت حضور افراد، نادیده‌ گرفته می‌شوند.

ضرغامی اظهار کرد: باید راهکاری اتخاذ شود تا مجموعه مدیریت شهری از خبرنگارانی که همیشه قلم به دست هستند و مسایل مختلف شهری را اطلاع‌رسانی می‌کنند مورد تجلیل قرار بگیرند.

رونق اقتصادی در شهر قزوین

زارع‌دار مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی نیز بیان کرد: زمانی که تهران روستایی بیش نبوده، قزوین پایتخت صفویه بوده و شخصیت‌های بزرگی در آن زندگی کرده و می‌کنند.

وی ابراز کرد: شهر قزوین ظرفیت‌های بی‌شماری دارد که می‌تواند به شهر گردشگری تبدیل شود و با تحقق این مهم وضعیت اقتصادی شهروندان رونق یابد.

این فعال رسانه اظهار کرد: آگر آخرین ایستگاه مترو تهران، قزوین باشد با تحقق این مهم جمعیت قابل توجهی به این شهر سفر خواهد کرد و همین موجب تحول شهری خواهد شد.

وی از هدر رفت آب در سطح شهر قزوین گلایه کرد و گفت: با توجه به بحران آبی که وجود دارد باید از این هدر رفت جلوگیری شود.

میخ آخر تابوت مطبوعات را شهرداری نکوبد

رکسانا رضایی از نگاه قزوین بیان کرد: خبرنگاران وقتی درباره موضوعی انتقاد می‌کنند مسؤولان مربوطه پاسخ قانع‌کننده دهند و از موضع‌گیری که در برخی مواقع به یارکشی، تیم‌کشی و سیاسی سوق منتهی می‌شود، بپرهیزند.

وی ابراز کرد: این روزها با توجه به شرایط اقتصادی اگر 70 نشریه مجوز داشته باشد کمتر از 10 نشریه فعال هستند که از مدیریت شهری انتظار است در جهت حمایت از آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

این فعال رسانه اضافه کرد: همچنین برخی مسوولان نهادها آنگونه که باید با خبرنگاران همکاری نمی‌کنند و هر یک میخی بر تابوت مطبوعات می‌زند.

وی ادامه داد: مسوولان به گونه‌ای عمل کردند که امروز مطبوعات به نفس زدن افتاده است نکند که میخ آخر تابوت مطبوعات را شهرداری با عدم همکاری خود بکوبد.

رضایی ابراز کرد: مسوولان مجموعه مدیریت شهری اصحاب رسانه را در کنار خود ببیند و از آنها حمایت کند تا جان برای نفس زدن داشته باشد.

دفن رایگان خبرنگاران در قطعه خبرنگاران

فرض‌الله فرامرزی خبرنگار هفته‌نامه حدیث بیان کرد: یکی از مشکلات خبرنگاران در نظر گرفتن قطعه خبرنگاران در بهشت فاطمه است که از شهردار محترم تقاضای رفع این مشکل را داریم.

احداث ساختمان مطبوعات توسط شهرداری

حجت‌الاسلام مجید خدابنده مسوول ساقی آذربایجان بیان کرد: در وضعیت بحران اقتصادی موجود شرایط نشریات به ویژه رسانه‌های مکتوب مناسب نیست که از مجموعه مدیریت شهری انتظار می‌رود در کنار مطبوعات بوده و با آنها تعامل بیشتری داشته باشد.

وی ابراز کرد: شورا و شهرداری ساختمانی را برای مطبوعات در نظر بگیرد تا رسانه‌های مختلف در آن مستقر شوند که تحقق این مهم در ادامه حیات آنها نقش بسزایی دارد.

توزیع عادلانه آگهی‌ها در روزنامه

گلناز بابایی از روزنامه آوای تات نیز بر ساخت ساختمان مطبوعات توسط شهرداری قزوین تاکید کرد و گفت: با تحقق این مهم که یکی از درخواست‌های مهم خبرنگاران است می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی آنها نقش بسزایی داشته باشد.

وی به وضعیت آگهی‌ها اشاره کرد و گفت: برخی نشریه‌ها رپورتاژهای بیشتری را از نهادها می‌گیرند و برخی دیگر به دلیل عدم توزیع ناعادلانه نمی‌توانند بگیرند.

این فعال رسانه ابراز کرد: هستند برخی از خبرنگاران که تازه وارد عرصه خبر شدند ولی به نان و نوایی رسیدند و برخی دیگر از پیشکسوتان که هنوز قلم می‌زنند ولی از نظر مالی قوی نیستند.

فهیمه زارع‌دار نماینده روزنامه سمت نیز بر تعرض کسبه‌ها در پیاده‌روها اشاره کرد و گفت: این تعرض به حدی است که دیگر شهروندان مجبورند از پیاد‌رو خارج و به خیابان برای عبور کردن بروند که در جهت رفع این مشکل شهردری چاره‌اندیشی کند.

لیلا امیری سردبیر پایگاه خبری صبح قزوین نیز مصاحبه با شهردار قزوین را سخت دانست و گفت: امیدواریم راهکاری اتخاذ شود که به عنوان مسؤول شهری قزوین راحت‌تر با خبرنگاران مصاحبه کنند.

خبرنگاران را مجبور کردند چالشی ننویسند

سیدمحمدحسین زرآبادی‌پور از آرمان شهر قزوین بیان کرد: اگر خبرنگاران به دنبال چالش و محتوا نیستند به دلیل این است که اگر نقد کنند مسوولان نهاد دیگر رپورتاژ نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: اگر روزنامه‌ها رپورتاژ نگیرند چرخه اقتصادی آنها نمی‌چرخد به همین دلیل مجبور چالشی ننویسند.

زرآبادی‌پور با بیان اینکه شهردار قزوین نگاه انسان‌محور دارد و همواره به موضوع‌های فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته است، بیان کرد: با توجه به این نگاه باید اقدامات اساسی در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی انجام شود.

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: رسالت رسانه بیان حق و حقیقت به دور از جریان‌های سیاسی بوده و این کار خبرنگار را سخت‌تر کرده است.

نگاه به فرهنگ از عروسک‌بازی دور شده است

وی ابراز کرد: در دوره جدید شهرداری قزوین به نظر می‌رسد نگاه به فرهنگ از عروسک‌بازی و دو دستی دور شده و به سمت ایجاد زیرسخت‌ها رفته است.

زرآبادی‌پور بیان کرد: قزوین هنرمندان بی‌شماری در زمینه‌های تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی دارد که با توجه به آنها می‌توان فرهنگ و هنر سطح شهر قزوین را ارتقا داد.

نگاه و حمایت شهردار به روزنامه حقیقی باشد نه یواشکی

وی اظهار کرد: نگاه و حمایت شهردار به روزنامه حقیقی باشد نه یواشکی، چرا که برخی روزنامه‌ها کارشان مشخص است و به طور دقیق وظایف خود را انجام می‌دهند.

این فعال رسانه اضافه کرد: برخی روزنامه‌ها که در دکه حضور ندارند اما هرازگاهی با گرفتن رپورتاژ به چاپ می‌رسند و بر روی میز مدیران قرار می‌گیرند.

زرآبادی‌پور ابراز کرد: شهردار قزوین از روزنامه‌ها و رسانه‌های حقیقی که کار خبری شفافی دارد حمایت کنند تا آنها بتوانند در وادی نویسندگی قلم بزنند و بنویسند.

مریم کشاورز خبرنگار رایحه مهر بیان کرد: برای رفع مشکلات رسانه‌ها در حوزه اقتصادی باید راهکار مناسبی توسط شهردار قزوین اتخاذ شود که از جمله آنها اختصاص بودجه توسط شهرداری به نشریات است.

شهرداری از طیف خاص سیاسی حمایت نکند

علی‌ رضایی خبرنگار هفتم دی ابراز کرد: شهرداری دستگاه خدمت‌رسان و خدمتگزار است به همین دلیل نباید از ردیف بیت‌المال برای مدیرکل مالیات ماشینی را خریداری کند.

وی اضافه کرد: شهرداری نباید از یک طیف خاصی از خبرنگاران حمایت کند و شرایط جذب آنها را در شهرداری مهیا کند.

رضایی ابراز کرد: وزیر کار کشور نتوانست به اندازه شهرداری که مرز جذب نیروهای خبرنگار به این نهاد از 70 نفر می‌گذرد، کاری انجام دهد اما شهرداری این کار را کرد.

آرش شایسته‌نیا از هفته‌نامه مادران و دختران بیان کرد: برخی نشریات امروز از یواشکی هم یواشکی‌تر شدند و در خارج از شهر قزوین از این شهر رپورتاژ می‌گیرند که این درست نیست.

گفتنی است: خبرنگاران استان قزوین با همه مشکلاتی که دارند هیچ‌گاه عزت و شرف خود را به بهای نانی نخواهند فروخت و همواره در عرصه اطلاع‌رسانی قلم زده و می‌زنند.

امید است که مسؤولان نیز رسالت خود را در برابر رفع مشکلات قشرهای مختلف از جمله خبرنگاران انجام داده و با تحقق این مهم در راستای توسعه فرهنگ استان قزوین گام برداشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 18 مرداد 97، کد مطلب: 13970518000057: www.qazvin.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین