پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۱۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری استان خوزستان گفت: گروه‌هایی هستند که می‌خواهند از ارز دولتی برای واردات شیر خشک استفاده کنند. اما آنچه در این بین باید لحاظ شود این است که واردات شیر خشک، موجب نابودی صنعت دامداری می‌شود

شعار سالمدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری استان خوزستان گفت: گروه‌هایی هستند که می‌خواهند از ارز دولتی برای واردات شیر خشک استفاده کنند. اما آنچه در این بین باید لحاظ شود این است که واردات شیر خشک، موجب نابودی صنعت دامداری می‌شود .

 «جواد ابراهیمی» نائب رییس اتحادیه مرکزی دامداران کشور و مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری استان خوزستان، گفت:‌ تقریبا از سال ۹۳، مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار به تایید رسید مبنی بر اینکه خرید شیر از دامداران بر مبنای کیلویی ۱۴۴۰ تومان باشد. اما از آن زمان تاکنون این مصوبه به علت کارشکنی شرکت‌های تولید محصولات لبنی عملی نشده است. این شرکت‌ها به بهانه‌های مختلف از قبیل آب زیاد قاطی شده در شیر، چربی پایین و... شیر را به قیمت ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کردند و دامداران هم ناگزیر از فروش به این قیمت‌های پایین بودند. تنها دامداران صنعتی بودند که کیفیت شیرشان، از همه نظر، بسیار بالا بود این قابلیت را داشتند که شیر را به قیمت ۱۲۰۰ تومان به کارخانجات لبنیات بفروشند.

وی افزود: در طی این مدت، قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار هیچ‌گاه اجرایی نشد اما آنچه شاهدش بودیم این بود که قیمت نهاده‌ها و خوراک دام در طول این سال‌ها مرتبا افزایش یافت و به ۲ تا ۳ برابر قیمت اولیه خود رسید. برای مثال اکنون قیمت هر کیلو سویا که سابقا ۷۰۰ تومان بود- در حدود ۲۵۰۰ تومان به بالا است و قیمت هر کیلو ذرت که قبلا به قیمت ۶۰۰ تومان بود اکنون به قیمت ۱۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. یونجه خشک در حدود دو سال پیش کیلویی ۳۰۰ بوده است اما اکنون قیمت آن به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

ابراهیمی گفت: در زمینه هزینه‌های کارگری نیز افزایش داشته‌ایم. از پنج سال پیش تاکنون هر ساله هزینه کارگران ۲۰ درصد افزایش یافته است. در واقع و به‌رغم اینکه در طی دوسال اخیر، قیمت نهاد‌ه‌ها حداقل چند برابر افزایش یافته، اما قیمت خرید شیر از دامداران تغییری نکرد.

وی اظهار داشت: حدود ۴ ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای نوشت و گفت که طبق نظر کارشناسان، شیر به قیمت حداقل ۱۵۶۰ تومان باید از دامداران خریداری شود. متاسفانه در طی ۴ ماه اخیر، نامه از سوی وزیر صمت به کارگروه مرتبط این مساله ارجاع داده نشد. تا اینکه بالاخره در همین اواخر به تازگی وزارت صمت با افزایش ۹ درصد موافقت کرده و شیر را به قیمت کیلویی ۱۵۷۵ تومان خریداری می‌کند. این مصوبه از یک مرداد سال جاری قابلیت اجرا داشت.

وی ادامه داد: از آنجا که کارخانجات لبنی قیمت‌هایشان را به بهانه‌های مختلف، از ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد افزایش داده بودند، بعد از اجرای مصوبه افزایش نه درصد، در تاریخ ۳ مرداد نامه‌ای به وزیر صمت نوشتند و تقاضای واردات ۲۵ هزار تن شیر خشک کردند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداری استان خوزستان در توضیح چرایی نیاز کارخانجات لبنی به شیر خشک، اظهار داشت: رویه به این صورت است که در هر کیلو شیر خشک ۱۰ الی ۱۱ لیتر آب قاطی می‌شود و از این طریق آن را تبدیل به شیر مصرفی عرضه شده در بازار می‌کنند. طی این رویه، در ازای هر کیلو شیر، نهایتا ۸۸۰ تومان برای این شرکت‌ها هزینه ایجاد می‌شود و در ازای هر کیلو شیر خشک، ۱۱ الی ۱۲ لیتر شیر گرفته می‌شود. این در حالی است که ما در ایران تولید شیر خشک به اندازه کافی داریم.

وی سپس در انتقاد از مساله واردات شیر خشک، گفت: این مساله واردات در راستای یک حرکت مافیایی گسترده است. گروه‌هایی هستند که می‌خواهند از ارز دولتی برای واردات شیر خشک استفاده کنند. آنچه در این بین باید لحاظ شود اینست که واردات شیر خشک، موجب نابودی صنعت دامداری می‌شود. آخر این چه طرز حمایت از تولید داخلی است؟ وقتی دامدار ما شیرش روی دستش باقی مانده، آیا این درست است که شیر خشک را وارد کنند؟ این یک جنایت در حق دامداران است.

ابراهیمی ادامه داد: در همان نامه صاحبان صنایع لبنی به وزیر صمت، این نکته ذکر شد که حدود ۲۵ درصد شیر تولید داخل کشور به شیر خشک تبدیل شده، و صادر می‌شود. حال سوال این است که اگر تولید داخل جواب نمی‌دهد و نیاز به واردات است پس چرا آن ۲۵ درصد شیر داخلی را تبدیل به شیر خشک کرده و صادر می‌کنند؟ دلیل تولید شیر خشک در داخل اینست که ما مازاد شیر داریم. کارخانه شیر را از دامدار نمی‌خرد. از همین روی، جهت جلوگیری از فاسد شدن شیر، آن را تبدیل به شیر خشک می‌کردند. البته در چنین حالتی، کارخانجات لبنی شیر خشک را از دامداران ارزان‌تر می‌خرند. بعد از تولید شیر خشک، اقدام به صادرات آن به بازار عراق می‌کنند. به ازای هر کیلو شیر خشک صادراتی به بازار عراق، ۲ دلار و ۱۰ سنت که در شرایط کنونی بازار ایران، حدود ۲۵ هزار تومان می‌شود- برای آنها ایجاد درآمد می‌شود. در چنین وضعیتی است که تقاضای واردات شیر خشک به کشور می‌شود. کدام عقل سلیمی چنین تجارت و مبادله‌ای را می‌پذیرد؟ عده‌ای به بهانه واردات شیر خشک، ارز دولتی درخواست می‌کنند. گرچه ممکن است شیر خشک هم وارد کنند اما در واقع، کالاهای دیگری می‌آورند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است یارانه و یا ارز دولتی به کالای وارداتی تعلق گیرد این هزینه باید به نهاده‌های دامی داده شود تا علوفه را به قیمت پایینی وارد کنند.

ابراهیمی گفت: متاسفانه در کشور تقریبا ده کارخانه بزرگ لبنیات هستند که چنین اقدامی را انجام می‌دهند اما در مقابل آنها ما با جمعیت یک میلیون نفری دامداران مواجهیم که اگر خانواده‌های آنها را هم به حساب بیاوریم به یک جمعیت تقریبا پنج میلیون نفری خواهیم رسید. چرا به‌خاطر منافع عده‌ای محدود، چنین ظلمی اکنون دارد صورت می‌گیرد که مثلا منافع ۱۰ کارخانه با از بین رفتن زندگی پنج میلیون نفر حفظ شود. این امر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار حمایت از تولیدات داخلی است و ایجاد رانت می‌کند. چرا باید اینها از ارز دولتی برای کوبیدن بازار داخلی بهره ببرند؟

وی با ذکر مثالی به شرایط نابرابر قیمت‌گذاری شیر در قیاس با محصولی مثل آب معدنی پرداخت و بیان داشت: اگر پروسه تولید شیر دامداری‌ها را با تولید آب معدنی قیاس کنید متوجه می‌شوید که به‌رغم بسیار پیچیده‌تر بودن فرآیند تولید شیر، قیمت آن به شکل تعجب‌برانگیزی مشابه آب است. آیا میزان ارزش غذایی و شرایط نگه‌داری شیر با آب قابل مقایسه است؟

نائب رییس اتحادیه مرکزی دامداران کشور در پایان، اظهار داشت: اگر قرار است کمکی به دامدار شود باید هزینه تولید را پایین آورده و به نهاده‌های دامی مثل جو، ذرت، سویا و... یارانه اعطا کنند. دامدار انتظار ندارد که قیمت خرید محصولش افزایش یابد او صرفا می‌گوید که هزینه تولیدش را پایین بیاورد .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حکیم مهر ، تاریخ انتشار 19مرداد 97، کدمطلب: 43548، www.hakimemehr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
واقعا کارمون به جایی رسیده که هیچکی برای خودش و هم نوع های خودش هم ارزش قائل نیست! چقدرر پول برای شماها عزیزه اخه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین