پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵
عشایر کهگیلویه و بویراحمد اگرچه به زندگی در شرایط سخت عادت دارند اما این روزها گرمای طاقت فرسای تابستان همراه با شرایط سخت کم آبی را پشت سر می گذارند.

شعارسال: این قشر زحمت کش بدلیل بروز خشکسالی در مناطق قشلاقی و ییلاقی ، روزگار ناخوشی را می گذرانند و با همنشینی با طبیعت سرسخت برای زندگی با عزت تلاش می کنند.
در حالی که کارشناسان تولید غذاهای ارگانیک،گردشگری عشایری، سادگی، سخت کوشی و در عین حال نشاط اجتماعی را از زیبایی های زندگی عشایر می دانند اما اینک بحران کم آبی باعث کم رنگ شدن این جلوه های کم نظیر شده است.
جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد 70 هزار نفراز است که این جمعیت از 6 ایل بومی،2 طایفه قشقایی، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یک هزار و 110 تش (اولاد) شکل گرفته است.
55 درصد دام، 27 درصد عرصه‌های زراعی، 17 درصد باغ‌ها و تولید 54 درصد گوشت قرمز استان کهگیلویه و بویراحمد متعلق به جامعه عشایری است.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند.

**بیداد کم آبی
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار هزار خانوار عشایری با حدود 240 هزار رأس دام در مناطق مختلف این استان با بحران کم آبی مواجه هستند.
مجید علی پور افزود: کاهش میزان بارندگی در سال‌های اخیر باعث خشکیدگی 80 درصد آب چشمه‌ها شده که این امر به شدت زندگی در مناطق ییلاقی را با مشکل مواجه کرده است.
وی بیان کرد: تابستان پارسال آب مورد نیاز 2 هزار خانوار عشایری با تانکر تأمین می‌شد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای خدمات رسانی بهتر امسال با افزودن هشت دستگاه تانکر اجاره‌ای تعداد ناوگان آبرسانی سیار به 22 دستگاه رسیده است.
علی پور بیان کرد: پنج دستگاه تانکر از سوی سازمان امور عشایر خریداری شده و قرار است به زودی وارد این استان شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون روزانه 612 هزار لیتر آب آشامیدنی بین عشایر این استان توزیع می‌شود که این میزان آب جوابگوی عشایر کوچنده نیست.
علی پور اظهار داشت: بهسازی 27 دهنه چشمه، ساخت 40 منبع ذخیره آب و ساماندهی 18 کیلومتر خط انتقال آب از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال جاری برای رفع مشکل آب عشایر بوده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون بیش از 2 هزارو 500 منبع ذخیره آب در این استان احداث شده است.
میزان بارندگی سال زراعی جاری در این استان نسبت به میانگین بلند مدت 40 درصد کاهش یافته است.
براساس آخرین قابلیت سنجی 570 حلقه چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

** آبرسانی سیار نیازمند تامین اعتبار
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:آبرسانی سیار به مناطق عشایری نیازمند تخصیص اعتبارات مصوب شده و تامین تجهیزات است.
بهمن آزادی افزود: امسال 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، نفت و سایر منابع مالی برای ابرسانی سیار به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که تاکنون 9 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
معاون اداره کل امورعشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون بیش از 2 هزارو 500 منبع ذخیره آب در این استان احداث شده است.
تاکنون 300 چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شده است.

**تلاش برای حمایت از اشتغال بانوان
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 32 صندوق خرد زنان عشایر در زمینه مشاغل خانگی مانند صنایع دستی، مرغ بومی و گاو شیری در این استان تشکیل شده است.
آزادی افزود: هم اکنون این تعاونی‌ها در حال نام نویسی از اعضای خود هستند و پس از انجام مراحل اولیه به هر یک از این صندوق‌ها 250 میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون 18 صندوق خرد زنان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق عشایر فعالیت می‌کنند.
آزادی بیان کرد: افزایش و بهبود مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی از مهمترین اهداف این طرح است که می‌تواند به درآمد خانوار نیز کمک می‌کند.

** افزایش میزان تولید
معاون اداره امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پرداخت تسهیلات به منظور خرید علوفه میزان تولید گوشت قرمز مناطق عشایری این استان 680تن افزایش یافته است.
آزادی افزود: میزان تولید گوشت قرمز این استان در سال‌های گذشته در کهگیلویه و بویراحمد هفت هزار تن بوده که با پرداخت تسهیلات بانکی این میزان به هفت هزار و 680 تن رسیده است.
وی بیان کرد: تاکنون به بیش از چهار هزار خانوار عشایری تسهیلات بانکی برای خرید علوفه پرداخت شده است.
آزادی تصریح کرد: سقف این تسهیلات 80 تا 120 میلیون ریال بصورت ضمانت زنجیره ای با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله است.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح میزان تولید گوشت قرمز در این استان 10 درصد افزایش یافت گفت: این طرح نقش مهمی در افزایش تعداد دام دامداران و بخصوص عشایر دارد.
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همچنین طرح دوقلو زایی دام های عشایری در مناطق مختلف این استان در حال اجراست که با اجرای این طرح ها تحویل عظیمی در تولید گوشت در مناطق عشایری این استان ایجاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال برای عشایر و تأمین گوشت و شیر مورد نیاز استان از اهداف پرداخت تسهیلات است.
** اختصاص تسهیلات
معاون اداره کل عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 110میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در سال جاری آماده پرداخت به عشایر این استان است.
آزادی افزود: این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: این تسهیلات بانکی برای طرح‌های همزمان سازی تولید دام، دوقلو زایی و پرواربندی به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد پرداخت خواهد شد.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال 1396 تاکنون 110 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر این استان اعطاء شده است.
آزادی گفت:با اجرای این طرح‌ها بیش از40 هزار رأس دام پروار و روانه بازار مصرف شده است.
وی تصریح کرد:در این مدت به هر خانوار عشایر 80 تا 100 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است.
هم اکنون تولید گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد به هفت هزار و 500 تن است.

**
زیرساخت مورد نیاز زندگی عشایر
معاون مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:200 دستگاه پنل خورشیدی برای نصب در مناطق عشایری این استان اختصاص یافته است.
آزادی افزود: این پنل های خورشیدی با 800 میلیون ریال اعتبار پس از خریداری در مناطق گرمسیری و سردسیری استان نصب می شود.
وی بیان کرد: هر دستگاه پنل خورشیدی قابلیت تامین انرژی وسایلی مانند تلویزیون، یخچال و پنج لامپ را دارد.
براساس برنامه ریزی صورت گرفته ،6 هزار دستگاه پنل خوردشیدی برای تولید برق تا پایان برنامه ششم توسعه به عشایر این استان واگذار می شود.
براساس برنامه ریزی پنل های خورشیدی به تمام خانوارهای عشایری با هدف کاهش استفاده از چوب درختان و جنگلی و رفاه حال عشایر واگذار می شود.
وی اظهار کرد:استفاده از انرژی های نو به جای سوخت فسیلی درمناطق سخت گذر و دور دست گام مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و آسایش مردم است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد پیشتر گفته بود : تاکنون حدود 500 دستگاه حمام و پنل خورشیدی به عشایر این استان واگذار شده است.
استان 713هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 18 مرداد 1397 ، کد خبر: 82995833 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین