پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۳۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به آغاز برداشت محصول «گرمک» از اراضی کشاورزی دیم این استان گفت: یک هزار و 200 بهره بردار از محل کاشت، برداشت و فروش این محصول ارتزاق می کنند.

شعارسال: محمدصالح احمدی روز یکشنبه اظهار داشت: در سال جاری یک هزار و 200 بهره بردار کردستان سه هزار و 500 هکتار از مزارع دیم خود را به کشت این محصول بومی اختصاص داده اند و پیش بینی می شود 21 هزار تن محصول برداشت کنند.
وی افزود: این محصول در تناوب کشت گندم استحصال شده است و اراضی دیم شهرستان های بانه، سقز، مریوان، سنندج، سروآباد و کامیاران به ترتیب بیشترین سطح را به خود اختصاص داده اند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: گرمک (گرکه) دیم از محصولات قدیمی و کاملا ارگانیک کردستان است و به سم و کود بی نیاز و به آب کمترین نیاز را دارد.
احمدی یادآور شد: می توان از این محصول برای رعایت تناوب کشت در مزارع دیم استفاده کرد و در این راستا سازمان جهاد کشاورزی به دنبال توسعه کشت گرمک است.
وی همکاری بهره برداران با سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه کشت این محصول با توجه به اهداف تامین امنیت غذایی و سلامت محصولات را خواستار شد و گفت: هم اکنون کارشناسان پهنه بندی استان در کنار انجام وظایف محوله خود در راستای گردآوری امر به روز کشت این محصول نیز اقدام می کنند.
گرکه دیم دارای انواع مختلف بزرگ و کوچک و با طعم های متفاوت ترش و شیرین است که از روی نوع و رنگ پوست آن می توان طعم آن را تشخیص داد و گرکه روشه، گرکه ساده و شمامه مهمترین ارقام کشت شده آن در کردستان است.
گرکه نیز مانند خربزه در قسمت میانی خود دارای چهار ردیف دانه است که دانه های آن نیز پس از خشک شدن قابلیت مصرف دارند و در صورت نگهداری در شرایط مناسب برای سال آینده نیز به عنوان بذر از آن استفاده می شود.
دفع مواد زاید و سموم موجود در خون و کمک به فعالیت و شستشوی مثانه و کلیه ها و کمک به جذب مواد قند به خون به واسطه آب زیاد از مزیت های استفاده از گرمک است.
این خربزه به دلیل مواد فیبری و وجود طعم و اسانس هایی که دارد، یک محرک قوی شیمیایی برای دستگاه گوارش است و مصرف آن برای مبتلایان به نقرس، رماتیسم، بواسیر و به خصوص برای کسانی که از یبوست رنج می برند، بسیار توصیه می شود چون این میوه تاثیر خاصی در تخلیه میکروب و عفونت های موجود در روده ها دارد.
با توجه به مشکل کم آبی در سال های اخیر و سرازیر شدن انواع محصولات کشاورزی به بازارها که برای تولید آنها از مواد شیمیایی و انواع سموم مختلف بهره گرفته شده، شناسایی یک نوع محصول دیم و فاقد سموم و مواد شیمیایی در فرایند تولید آن باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و مسئولان قرار گیرد.
شناساندن این محصول به عنوان یک محصول ارگانیک و مفید برای سلامتی شهروندان با برگزاری جشنواره ها و نشست های تخصصی، یافتن راهکارهای مناسب برای ترغیب بیشتر کشاورزان برای کاشت این محصول، یافت بازارهای داخلی و خارجی و ایجاد صنایع تبدیلی برای نگهداری این محصول از جمله راهکارهای مناسب برای گسترش کشت این محصول در این منطقه است.
استان کردستان یک میلیون و 120 هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه بیش از سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 21 مرداد 1397 ، کد خبر: 82998217 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
ا.ف75
به جای اینکه بیایم به این فضاها بها بدیم تا برامون امنیت غذایی بیاره جاهایی که نباید مشغولیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین