پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۳۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
این روزها دست های رو به آسمان گندمکاران در آذربایجان غربی قامت آنان را صاف تر کرده و این جهادگران عرصه امنیت غذایی را به میمنت افزایش تولید و ارتقا کیفیت محصول به شکرگذاری واداشته است
شعارسال:این روزها دست های رو به آسمان گندمکاران در آذربایجان غربی قامت آنان را صاف تر کرده و این جهادگران عرصه امنیت غذایی را به میمنت افزایش تولید و ارتقا کیفیت محصول به شکرگذاری واداشته است.

در سال گذشته با توجه به کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب و همچنین خشکسالی های بهاری، میزان برداشت گندم در آذربایجان غربی به 420 هزار تن رسید که 375 هزار و 500 تن آن به صورت تضمینی خریداری شد اما امسال اوضاع گندمکاران استان کمی متفاوت تر بوده و تولید 748 هزار تن از این محصول پیش بینی شده است.
این روزها راننده کمباین در میان خوشه های طلایی وقتی به «حاج ایثار» می گوید که «حاجی امسال خوب بارید. دانه ها درشت است. خوش بحالت!»، گویی وی نتیجه رنج یک ساله اش را یکجا درو می کند.
چون به یاد دارد که کمبود بارش ها در زمستان قلب اش را به درد آورده و نگرانی اش به اعضای خانواده اش هم سرایت کرده بود؛ فصل طغیان سن گندم را به یاد می آورد که برای مبارزه با آن چه زحمت ها کشید.
خون دلها خورده بود تا خوشه های طلایی نعمت در زمین پربرکت حاج ایثار و دیگر زارعان به بار نشیند و حالا فصل برداشت است؛ دستانش را به آسمان دراز می کند و می گوید «خدایا همیشه شکرت!». به راستی چه رازی در این دست ها نهفته است؟
اما در کنار همه تلاش های زارعان که دست های تلاشگرشان چرخه تولید و تأمین امنیت غذایی را می چرخاند، پشتیبانانی هستند که با هدف حمایت به کارزار تولید می پیوندند.
کارشناسان و مسوولان بخش کشاورزی استان دست در دست تولیدکنندگان در عرصه تولید گام می گذارند تا محصولی عاری از بیماری و آفت را به سفره های مردم رهنمون سازند.
معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال زراعی جاری برداشت 748 هزار تن گندم از مزارع دیم و آبی گندم استان را پیش بینی می کند.
صولت قلیزاده اضافه کرد: 95 هزار و 495 هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و 272 هزار و 383 هکتار زیر کشت گندم دیم بوده و خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در حدود 620 هزار تن قابل پیش بینی است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم گفت: برای برداشت محصول با حداکثر کیفیت و کمترین درجه سن زدگی و آفت در سال زراعی جاری، در سطح 33 هزار و 760 هکتار از مزارع گندم استان با آفت مبارزه شد که 14 هزار و 878 هکتار مربوط به مبارزه با سن مادر و 18 هزار و 882 هکتار آن مربوط به مبارزه با سن پوره بود.
جعفر وحدت اضافه کرد: در این مدت در سطح 162 هزار و 457 هکتار از اراضی زیرکشت گندم استان با علف های هرز، در سطح هفت هزار و 939 هکتار با بیماری های گندم و در سطح 2 هزار و 615 هکتار با سایر آفت های گندم (به استثنای سن) مبارزه شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به فعالیت 920 دستگاه کمباین موجود در داخل استان و 200 دستگاه کمباین مهاجر از سایر استان ها برای برداشت گندم، بیان کرد: برای برداشت مزارع گندم آبی و دیم در سطح استان یک هزار و 120 دستگاه کمباین و چهار هزار و 200 دستگاه دروگر فعالیت می کند.
عبداله فتح اله زاده ادامه داد: امسال 37 نفر از کارشناسان شهرستان های استان به عنوان عاملان تشخیص و ذیحساب با مراکز خرید متولی و مباشر در امر خرید گندم همکاری دارند.
وی از فعالیت 32 کارشناس ناظر بخش خصوصی جهت کنترل ضایعات و نظارت بر برداشت توسط کمباین ها خبر داد و اضافه کرد: 85 گروه از همکاران شهرستانی و ستادی جهت کنترل ضایعات برداشت گندم استان فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: گندم در سال جاری تنها از کشاورزانی خریداری می شود که اطلاعات آنان در سامانه جامع پهنه بندی شهرستان ها ثبت شده باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اعلام اینکه 435 هزار و 500 تن گندم تا پایان روز جمعه، 19 مرداد ماه به صورت تضمینی خریداری شده است، به خرید گندم تولیدی کشاورزان توسط 57 مرکز شرکت غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی اشاره و اضافه کرد: تاکنون 27 مرکز خرید شرکت غله و خدمات بازرگانی 343 هزار و 500 تن گندم و 30 مرکز تعاون روستایی 92 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری کرده اند.
اسمعیل کریم زاده با اعلام اینکه تاکنون محصول 40 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم آبی و 180 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم دیم برداشت شده است، اظهار داشت: تا امروز 177 میلیارد تومان برابر اعلام شرکت غله به کشاورزان پرداخت و مقرر شده است تا 50 درصد از بهای محصول به محض تحویل و بقیه مبلغ در بازه زمانی 45 تا 60 روزه به حساب کشاورزان گندم کار واریز شود.
کریم زاده از خرید بذری گندم آبی و دیم توسط 6 شرکت خبر داد و بیان کرد: تاکنون 25 هزار تن گندم از طبقات مختلف گواهی شده، پرورشی و مادری بذری توسط شرکت های فرآوری و تولیدی بذر بخش خصوصی از پیمانکاران طرف قرارداد خریداری شده است.
به گزارش ایرنا افزایش توانمندی در برقراری امنیت غذایی با تولید غذای سالم، خودکفایی در محصولات اساسی و توسعه صادرات، بهرهمندی از منابع انسانی، رقابتپذیری با تکیه بر استانداردهای جهانی و مشارکت حداکثری بخش خصوصی تنها چند مورد از مواردی به شمار می رود که در چشم انداز بخش کشاورزی کشور /افق 1404/ پیش بینی شده است.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار20مرداد97، کدخبر: 82997573، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
ا.ف75
گندم! تنها دستاور دولت روحانی! اینم دارین ازش می گیرین؟:)
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین