پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
اگر چه اعلام همکاری حیدرالعبادی با رژیم تحریم آمریکا علیه ایران واکنش‌های منفی زیادی را در ایران برانگیخت، ولی این تصمیم دارای عواقب بدی برای العبادی و عراق خواهد بود.

شعار سال: دکتر سارا فلاحی، استاد ایلامی علم سیاست و عضو هیئت علمی دانشگاه پیرامون این اعلام همراهی شتاب‌زده یادداشتی در اختیار کردپرس گذاشته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در عملی شتابزده، غیر دیپلماتیک و صد البته غیر اخلاقی همراهی عراق با تحریم های آمریکا علیه ایران را اعلام نمود. او این روزها برای ماندن بر اریکه صدر اعظمی دست به هر کاری می زند و در حالی که اکثر همسایگان ایران یا مانند سوریه، ترکیه و پاکستان اعلام کرده اند که با آمریکا همراهی نمی کنند و یا مانند امارات و قطر فعلا سکوت کرده اند وی شتابان و بی تامل خود را تابع رژیم تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام می کند؛ تحریم هایی که حتی از فیلتر شورای امنیت هم نگذشته اند و دلیل اتخاذ این سیاست را منافع مردم عراق عنوان می کند. هدف حیدرالعبادی از اعلام موضع گیری سخیف و شتابزده فوق هر چه باشد، بدلایل ذیل، این موضع گیری از یک طرف فاقد وجاهت قانونی و از طرف دیگر کاملا در تضاد با منافع مردم عراق است:

اولا؛ تصمیم در رابطه با سیاست عراق نسبت به تحریم های آمریکا علیه ایران بر عهده پارلمان است و حیدرالعبادی تصمیم گیرنده اصلی نیست و فعلا پارلمان عراق در این رابطه موضع گیری نکرده است. هر چند بسیاری از اعضای پارلمان علیه العبادی و آمریکا اعلام موضع نمود اند.

ثانیا؛ حزب الدعوه که روزگاری العبادی را به نخست وزیری رساند به همراه سایر گروه ها و ائتلاف های شیعی، علیه آمریکا و همراهی العبادی با آن موضع گیری کرده اند تا جایی که برخی از صاحب نظران سیاسی معتقدند احتمالا حیدرالعبادی قبل از تاثیرگذاری تحریم ها علیه ایران با صدر اعظمی خداحافظی نماید و احزاب عراقی در راستای منافع مردم عراق او را به خانه اش بفرستند.

ثالثا؛ حیدرالعبادی که ظاهرا به خاطر منافع مردم عراق تابع استراتژی کاخ سفید شده است احتمالا به خاطر دارد زمانی که داعش عراق را تا مرز تجزیه پیش برد و هزاران عراقی را از دم تیغ گذراند و هیچ کشوری به تماس های رهبران عراق برای کمک پاسخ نداد این ایران بود که حافظ منافع مردم عراق بود و به کمک مردم عراق شتافت نه آمریکا و متحدان منطقه ای آن! پس نرد عشق باختن غافلگیرانه با آمریکا نه تنها نمی تواند میخی بر پایه های میز قدرتش باشد بلکه می تواند میخی بر تابوت صدارتش باشد؛ خصوصا این که مقتدی صدر که العبادی سخت به دنبال به دست آوردن حمایتش برای حفظ صدراعظمی خود می باشد حتی برای جهاد مسلحانه علیه آمریکا اعلام آمادگی کرده است!

رابعا؛ پیوستن عراق به استراتژی تحریم ها علیه ایران، قبل از [تأثیر بر] اقتصاد ایران، حتما اقتصاد جنگ زده عراق را با چالش مواجه خواهد کرد و این به هیچ وجه به نفع مردمی نیست که العبادی داعیه دفاع از آن ها را دارد؛ چون العبادی باید بداند که اقتصاد عراق به شدت به حجم تجاری ۶ میلیارد دلاری که ماهانه بین ایران و عراق برقرار است نیاز دارد؛ مخصوصا این که سهم صادرات ایران به عراق در این میان بسیار بیشتر است. از طرف دیگر حیدر العبادی حتما می داند هر ساله حدود ۴ میلیون زائر ایرانی روانه عتبات عالیات می شوند که فقط از هر نفر ۴۰ دلار بابت ویزا گرفته می شود و میانگین نفری ۱۰۰۰ دلار نیز در عراق خرج می‌کنند و پیوستن عراق به رژیم تحریم ها یعنی قطع این بازار عظیم اقتصادی برای عراق.

و نهایتا این که عراق به لحاظ زیرساخت های امنیتی بسیار ضعیف است و قطعا هنوز به همراهی ایران نیاز دارد و همراهی عراق با آمریکا در تحریم ایران باعث می شود ایران در استراتژی خود نسبت به عراق تجدید نظر اساسی کند. در چنین شرایطی حتما داعش و سایر گروه های تروریستی به لحاظ میدانی مجددا به عراق، بهشت گمشده خود باز می گردند. طبعا شرایط داخلی، نابرابری ها و فساد سیستمی موجود در ساختار قدرت عراق می تواند به ظهور مجدد تروریسم در عراق کمک کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کردپرس، تاریخ 20 مرداد 97، کد مطلب: 30172:www.kurdpress.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین