پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۶۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
رئیس خانه کشاورز استان همدان گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بسیاری از استان‌های کشور در ۵۰ سال آینده دچار بی‌آبی می‌شوند اما با این آهنگ مصرف، همدان طی ۲۰ سال آینده آبی نخواهد داشت.
شعارسال:رئیس خانه کشاورز استان همدان گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بسیاری از استان‌های کشور در ۵۰ سال آینده دچار بی‌آبی می‌شوند اما با این آهنگ مصرف، همدان طی ۲۰ سال آینده آبی نخواهد داشت.

ابوالقاسم سوزنچی ، با بیان اینکه هیچ تلاشی و اقدام موثری برای حفظ آب و رفع بحران کم‌آبی صورت نمی‌گیرد و فقط شعار در این زمینه داده می‌شود، اظهار کرد: در تمام دنیا روال بر این است که از آب‌های زیرزمینی استفاده نشود اما در کشور ما افزون بر 120 میلیارد مترمکعب آب‌ زیرزمینی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی در ایران 252 میلی‌لیتر در سال است اما طبق آمارهای ارائه شده در حال حاضر 52 میلی‌لیتر کسری داریم، بیان کرد: به علت شرایط جوی موجود در جهان، کره زمین 4.1 تا 8.1 درصد گرم‌تر شده که این آمار در ایران 8.1 درصد است و این عدد در جداول هواشناسی کشور افزون بر 17 تا 20 درصد تأثیر منفی است.

سوزنچی افزود: چهار دشت اصلی استان نزدیک 20 سال است که از دشت‌های بحران‌زده کشور محسوب می‌شوند و نباید برداشتی از آنها صورت گیرد در حالیکه در حال حاضر حتی با توجه به وضعیت فعلی آنها برداشت آب از این مناطق همچنان ادامه دارد. متأسفانه بیشترین آسیب به دشت قهاوند وارد شده، به طوری‌که این دشت حدود 6 اینچ آب داشته است اما در حال حاضر حتی 3 اینچ هم آب ندارد.

وی در انتقاد از وزارت نیرو گفت: میزان اضافه برداشت‌هایی که وزرات نیرو در سرفصل خود بیان کرده، 54 درصد برای چاه‌های مجاز است اما در حال حاضر 26 درصد هم از چاه‌های غیرمجاز برداشت صورت می‌گیرد.

وی برای صرفه‌جویی در مصرف آب چنین گفت: باید الگو کشت را تغییر دهیم به طوریکه همدان 26 هزار هکتار کشت سیب‌زمینی داشته اما این مساحت اکنون به 18 هزار هکتار رسیده است و هر هکتار 6000 مترمکعب آب می‌برد، بنابراین اگر همین آبیاری تبدیل به آبیاری قطره‌ای شود 3500 تا 4000 مترمکعب آب مصرف می‌کند و در مجموع 120 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب در استان خواهیم داشت.

رئیس خانه کشاورز استان همدان تصریح کرد: کشاورزی حدود 70 تا 80 درصد آب موجود در کشور را مصرف می‌کند و با توجه به این موضع کسی که قصد احداث باغی را دارد باید به مراکز ذیربط مراجعه کند و این مراکز باید با توجه به شرایط جوی و اقلیمی منطقه موردنظر جواز احداث‌ ‌صادر کنند.

وی افزود: دولت هم باید با توجه به شرایط اقلیمی به محصولات موجود در هر استان یارانه مخصوصی اختصاص بدهد به طوریکه در سال گذشته به سیب استان یارانه اختصاص داده شد در حالیکه این بودجه باید به انگور که در تمام مناطق استان قابل کشت است و یا به گردوی تویسرکان اختصاص می‌یافت چرا که در این صورت هم کشاورزان و هم اقتصاد استان از این موضوع سود می‌بردند.

سوزنچی با بیان اینکه 70 درصد فاضلاب همدان تصفیه می‌شود اما فقط نیروگاه از این آب استفاه می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه 4 سالی است در دشت همدان آب رودخانه گنجنامه، خاکو و دره مراد‌بیگ در فصول باغداری برای باغات استفاده می‌شود و در مهرماه برای زراعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که پس از اتمام این دوره این آب به فاضلاب منتقل می‌شود که پس از تصفیه مورد استفاده نیروگاه قرار می‌گیرد و اگر به همین ترتیب ادامه دهیم دشت همدان از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه در کشور خشکسالی مدیریتی داریم، وقتی که اصفهان و شیراز دچار کم‌آبی شدید هستند به چه علتی باید کشت برنج داشته باشند؟ اعلام کرد: آوردن آب از سد تالوار زنجان به همدان افزون بر 240 میلیارد هزینه دربرداشته، در حالی که استان زنجان خود دچار بحران کم‌آبی است بنابراین چرا باید این اقدام صورت می‌گرفت؟

رئیس خانه کشاورز استان همدان در ادامه گفت: استان همدان در آبیاری بارانی همیشه پیشگام بوده اما 4 سال است که این روش منسوخ شده و مشخص نیست چرا همچنان دولت وام بی‌بهره برای این روش پرداخت می‌کند؟ چرا بودجه‌ای برای آبیاری قطره‌ای اختصاص داده نمی‌شود؟

وی اظهار کرد: «یونجه» همدان در دنیا حرف اول را می‌زند و اگر بخواهیم در استان کشت این محصول را داشته باشیم باید کشت زیرسطحی باشد که حداقل 300 میلیون تومان هزینه لازم است بنابراین باید در سطح استان آبیاری قطره‌ای رواج پیدا کند، به جز گندم تمام صیفی‌جات را می‌توان به صورت قطره‌ای آبیاری کرد. در ملایر 80 درصد آبیاری به صورت غرقابی است که اگر به آبیاری قطره‌ای تبدیل شود، می‌توان گفت مصرف آب استان به نصف می‌رسد.

سوزنچی خاطرنشان کرد: طبق جدول ارزش غذایی اعلام شده از سازمان جهانی فائو تنها ماده غذایی که می‌تواند مردم جهان را از گرسنگی نجات دهد «سیب‌زمینی» است. در کشور ما هم گندم و هم سیب‌زمینی کشت می‌شود و ارزش غذایی گندم دو برابر سیب‌زمینی است اما میزان آبی که برای کشت یک تن گندم لازم است همان مقدار برای کشت 4 تن سیب‌زمینی لازم است و با توجه به این موضوع وقتی که می‌توان گندم را وارد کرد به ویژه که تحریم هم نیست، کشت این محصول در کشور اشتباه است.

وی با بیان اینکه باید از اهل فن درباره بحران آب مشورت گرفت و تصمیماتی که در این‌باره اتخاذ می‌شود باید جنبه ملی داشته و در جهت رفع این بحران باشد، گفت: مردم باید سطح مطالبات خود را در این زمینه بالا ببرند و از مسئولان در این‌باره توضیحات کامل بخواهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای تسنیم، تاریخ انتشار 21 مرداد97، کد خبر: 1800251، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
باید مدریت کنیم توی مصرف و اینکه مدیران لایق و شایسته بیان که با بحران مقابله کنن
س.ق76
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
س.ح75
با این فرمون کلا تمام ایران تهی از یک قطره اب میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین