سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۸۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
اشنویه قدمتی ۵۰ ساله دارد و در طول همه این سال‌ها توجه چندانی به آن نشده و همچنان یک جاده دو بانده پر از چاله‌های بزرگ و فراوان با پیچ‌های خطرناک است و گویی هیچ اراده‌ای برای تعریض و سامان دادن آن وجود ندارد.

شعارسال: این شهرستان در غرب استان آذربایجان غربی قرار دارد و با دو کشور عراق و ترکیه هم مرز است بنابراین می‌تواند امتیازات ویژه‌ای را برای استان رقم بزند اما جاده‌های مواصلاتی نامناسب این شهر سبب شده غفلت تاریخی از ظرفیت این شهر مرزی اتفاق بیافتد.

جاده ارومیه ــ اشنویه که به جاده هزار چاله معروف شده، تنها دو لاین رفت و برگشت دارد بنابراین در بسیار اوقات خودروها برای جلوگیری از افتادن در چاله‌ها از مسیر خود منحرف می‌شوند و چه بسا با خودروی دیگری شاخ به شاخ تصادف می‌کنند.

مسئولان بی‌توجه در گذر زمان به بهسازی، تعریض یا حتی مرمت این جاده اقداماتی انجام نداده‌اند که همین امر هر ساله سبب افزایش تلفات ناشی از تصادفات در این جاده شده است.

جاده‌ای که یک شهر مرزی را به مرکز استان وصل می‌کند و از نظر گردشگری و توریست‌پذیری می‌تواند ایفای نقش خوبی در حد و اندازه‌های خود ایفا کند اما پیوسته مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و این همه بی‌توجهی، خود معمای عجیب و قابل تاملی است.

اشنویه بر اساس نتایج سرشماری سال 95، دارای جمعیتی بالغ بر 73 هزار و 886 نفر است که 57.9 درصد در مناطق شهری و 42.1 درصد در مناطق روستایی آن ساکن هستند بنابراین نیاز به جاده‌های مواصلاتی امن در ارتباط با شهرهای هم‌جوار نیاز اساسی این شهر است.

جاده اشنویه به ارومیه ایمنی لازم را ندارد

رئیس شورای شهر اشنویه می‌گوید: جاده‌های مواصلاتی این شهر به‌ویژه جاده اشنویه به ارومیه ایمنی لازم را ندارد.

امجد حاجی‌زاده با اشاره به کمبودهای این شهر در حوزه‌های مختلف اظهار می‌کند: نبود بیمارستان، نداشتن جاده‌های مواصلاتی مناسب و ایمن با شهرهای مجاور به‌ویژه شهر ارومیه از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم این شهر است.

لکه‌گیری و ترمیم تنها کار دولت برای جاده اشنویه

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه نیز با اذعان به وجود کاستی‌های متعدد در محورهای مواصلاتی به این شهرستان از ترمیم و بازسازی بخش‌هایی از جاده اشنویه ــ ارومیه که نیاز به ترمیم داشت خبر داده و اظهار می‌کند: با وجود رشد چشمگیر ترافیک و اصلی بودن محور مواصلاتی اشنویه به ارومیه، قسمت‌هایی از جاده تخریب شده و نیازمند بهسازی است.

محسن خادمی تصریح می‌کند: برای بازسازی و بهسازی 27 کیلومتر جاده در حوزه استحفاظی اشنویه با پیگیری نماینده مردم در مجلس و فرماندار اشنویه فقط 10 کیلومتر از آن لکه‌گیری و همزمان روکش شده است.

علت تخریب آسفالت جاده‌های استان آشکار شد

مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی که یکی دو هفته پیش جای خود را به ارسلان شکری مدیرکل جدید این اداره داد، چندی پیش اذعان کرده بود که نگهداری جاده‌ها با توجه به وسعت راه‌های استان که حدود سه‌هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و هشت‌هزار کیلومتر راه روستایی را شامل می‌شود، کار دشواری است که اداره راهداری تمام توان و همت خود را برای انجام این وظیفه سنگین به‌کار گرفته است.

عبدالحسین علی‌اکبری گفته بود: همه‌ساله بر اثر یخبندان فصل زمستان شاهد تخریب آسفالت جاده‌های استان هستیم که محور ارومیه ــ اشنویه نیز از این قاعده مستثنی نبود.

به گفته وی از آنجایی که اگر درصد رطوبت بالا و درجه حرارت پایین باشد امکان بهسازی و روکش آسفالت وجود ندارد، با تمهیدات کوتاه‌مدت بخش‌های تخریب‌شده لکه‌گیری می‌شود تا از وقوع سوانح جلوگیری شود.

مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تخریب آسفالت بعد از فصل سرما غیرطبیعی نیست گفته بود: با توجه به قدمت جاده ارومیه ــ اشنویه و وضعیت نامناسب آسفالت آن، شاهد گسترش چاله‌ها در اواخر سال 95 در این محور بودیم که با حضور گشت‌های راهداری از طرف اشنویه و ارومیه 7کیلومتر از محور با آسفالت سرد لکه‌گیری شد.

نقش جاده در تصادفات و تلفات جاده ارومیه - اشنویه

فرماندار اشنویه  با بیان اینکه نمی‌توان به‌طور دقیق محاسبه کرد که چه تعداد از تصادفات عاملشان وضعیت جاده اشنویه است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با بهبود وضعیت جاده ارومیه اشنویه آمار تصادفات نیز کاهش یابد.

اسعد خضری با ابراز اینکه فقط 1 هزار و 300 متر از جاده ارومیه اشنویه بدون روکار است، بیان داشت: روکشی، آسفالت، احداث و بازسازی از جمله اقدامات انجام‌شده برای این جاده است.

وی در مورد اعتبارات جاده‌های شهرستان اشنویه گفت: اعتبار برآورد شده برای کل جاده 55 میلیارد تومان بوده است که 1 میلیارد و 500 میلیون تومان امسال تزریق شد.

خضری با اعلام اینکه تاکنون 5 کیلومتر از جاده روکش شده است تصریح کرد: جاده جدید گردنه تا 15 روز آینده آسفالت می‌شود که دارای 11 متر و 40 سانتی‌متر عرض و شیب 7 درصدی خواهد بود.

50 سال بی‌توجهی به جاده اشنویه

فرماندار اشنویه در مورد علت نابسامانی به‌وجودآمده در جاده ارومیه به اشنویه خاطرنشان کرد: جاده متعلق به 50 سال قبل است و از آن موقع تا کنون تغییری در آن داده نشده بود.

خضری با بیان اینکه کار به‌روی جاده به‌ اتمام نرسیده است و 2 پروژه در مرحله واگذاری به پیمانکاران قرار دارد گفت: در هر یک از این پروژه‌ها کار به‌ روی 10کیلومتر از جاده در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: فرهنگ رانندگی بسیار مهم است و هر جاده‌ای به‌تناسب شیبی که دارد پذیرای سرعت مشخصی است بنابراین هم اینک در جاده اشنویه باید با سرعت قابل کنترل تری توسط رانندگان پیموده شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22مرداد1397 ، کدخبر: 1800077: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
وضعیت جاده ها افتضاحه نمیشه ادم تو یه جاده سفر کنه بدون خرابی باشه این همه سال غقلت دیگه نوبره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین