پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
شهر بین المللی گردشگری شهمیرزاد در استان سمنان ظرفیت قابل توجهی در بخش گردشگری دارد که برای تحقق این مهم به مدیریت اصولی ، تحول ساختاری و اعتبار کافی نیاز دارد.

شعار سال: شهمیرزاد در 24 کیلومتری شمال شهر سمنان در شهرستان مهدیشهر قرار دارد و به عنوان شهر بین المللی گردشگری ایران شناخته می شود.
آب و هوای معتدل، داشتن ساختار باغ شهر، وجود برخی آثار تاریخی با قدمت قابل توجه، وجود فرهنگ گردشگرپذیری، تنوع فرهنگی و تفاوت آب و هوایی نسبت به شهرهای اطراف، باعث شاخص شدن شهر شهمیرزاد نسبت به دیگر مناطق نمونه گردشگری شده است.
با هدف توسعه ساختارمند گردشگری در این شهر، از سال های گذشته بر اساس برخی زیرساخت های تاریخی و فرهنگی شهمیرزاد، طرح هایی تعریف شد که هر کدام با گذشت زمان، مشمول برخی مسایل و مشکلات اعتباری، مدیریتی، فنی و ساختاری شد.
برخی طرح های گردشگری مبتنی بر ظرفیت های طبیعی شهمیرزاد نیاز به تعیین تکلیف طرح جامع شهری دارد و از سوی دیگر باید برای سرمایه گذاران بخش خصوصی جذابیت ایجاد شود تا رغبت به مشارکت داشته باشند.
مسوولان شهمیرزاد معتقدند پیشبرد اهداف گردشگری این شهر نیازمند تعریف مرکز میراث فرهنگی مختص ویژه شهرهای نمونه گردشگری است و نیاز بیشتر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را می طلبد. البته این اداره کل سعی دارد با تحول مدیریتی و رویکرد بخشی به ظرفیت نرم افزاری و زیرساختی، مسایل گردشگری این شهر را پیش ببرد.
از سال های گذشته تعریف طرح هایی مانند ساماندهی مسیر کوهستانی و آبراهه، قلعه تاریخی و طرحی نوین مانند تله سیژ شهمیرزاد، ذهن شهروندان شهمیرزادی را درگیر کرده و به مطالبه مردم تبدیل شده است ولی گره های اعتباری، مدیریتی و ساختاری، در برخی موارد مانع تحقق اهداف گردشگری این شهر شده است.

**
شهمیرزاد دفتر میراث فرهنگی نیاز دارد
شهرداری شهمیرزاد با بیان این که بر اساس مصوبه قانونی، شهرهای نمونه گردشگری باید دارای دفتر میراث فرهنگی باشند، گفت : شهمیرزاد از داشتن این امکان قانون برای توسعه مباحث گردشگری محروم است.
محمدصالح لقمانیان با اشاره به غفلت مدیریت میراث فرهنگی استان از ظرفیت گردشگری شهر شهمیرزاد، تاکید کرد : باید برای توسعه طرح های گردشگری این شهر اعتبارات ویژه اختصاص یابد.
وی قلعه تاریخی، جاده کوهستان و آبراهه شهمیرزاد را طرح های قابل توجه برای توسعه گردشگری شهمیرزاد ذکر و اضافه کرد : شهرداری به تنهایی قادر به پیشبرد این طرح ها نیست ولی نهایت هم افزایی برای اجرای این طرح ها را خواهد داشت.

**
اعتبار متناسب با ظرفیت گردشگری شهمیرزاد نیست
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شهمیرزاد با اشاره به همخوانی نداشتن اعتبارات گردشگری با ظرفیت های فراوان این شهر، گفت : این مساله باعث شده آثار تاریخی مهم شهمیرزاد سر و سامان نگیرد، نباید گذاشت بنایی مانند قلعه تاریخی شهمیرزاد به مخروبه تبدیل شود.
ابوطالب نجابت تاکید کرد : انباشت بدهی های مدیریت شهری شهمیرزاد به گونه ای است که دست شهرداری برای اجرای طرح های توسعه گردشگری بسته است.
وی اضافه کرد : هر گونه همکاری برای صدور مجوزها، جذب سرمایه گذار و هم افزایی فنی، برای توسعه گردشگری شهمیرزاد نیاز باشد، شهرداری و شورای اسلامی این شهر مشارکت همدلانه خواهند داشت.

**
ساختار اداری مجزای میراث فرهنگی برای شهمیرزاد میسر نیست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان این که شهمیرزاد از شهرهای نمونه گردشگری با قابلیت های متنوع فرهنگی و طبیعی است، گفت: تعریف ساختار مجزای اداری در این شهر برای میراث فرهنگی میسر نیست.
محمد جهانشاهی تاکید کرد : با توجه به رویکرد جدید و افزایش نقش گردشگری در توسعه استان، باید در بخشی از حوزه ها تغییر رویکرد داشته باشیم که این رویکرد جدید در شهرهای نمونه گردشگری باید نمود بیشتری داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد : مقاصد گردشگری مانند شهرها، روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری که مشمول مباحث قانونی برای ارایه خدمات زیرساختی خاص تر هستند، بیشتر مورد توجه میراث فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه شهمیرزاد به عنوان شهر نمونه گردشگری استان مشمول نگاه جدید اداره کل میراث فرهنگی است، گفت : به زودی بخش هایی از این نگاه به صورت عملیاتی نمود خواهد یافت.
جهانشاهی با اشاره به ضرورت افزایش نقش جامعه، مشارکت عمومی و بهره گیری از توان سایر نهادها به ویژه نهادهای عمومی مانند شهرداری و شورای اسلامی شهر برای توسعه گردشگری، بیان کرد: نهادهای اجتماعی می توانند بیشترین تاثیر را در تقویت رویکرد گردشگری مناطق و شهرها داشته باشند.

**
گردشگری و نیاز به تحول در زیرساخت مدیریتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با اشاره به اشتیاق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در افزایش زیرساخت های گردشگری استان، گفت: باید تلاش کنیم در حوزه های غیر زیرساختی ، مدیریتی و برنامه ریزی گام های موثری برداشته شود.
جهانشاهی افزود : در مسیر توسعه گردشگری، زیرساخت فیزیکی و غیر فیزیکی و نرم افزاری باید به صورت همزمان رشد کند و توسعه یابد.
وی از تحولات مدیریتی تشکیلات اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر در آینده نزدیک خبر داد که منطقه گردشگری شهمیرزاد نیز از مزایای رویکرد مدیریتی جدید با هدف توسعه و رونق گردشگری منطقه بهره مند می شود.
وی بیان کرد : جدی ترین شاخص ها برای مدیریت در این حوزه با دیدگاه هم افزایی به منظور ارتقای شاخص های گردشگری شهرستان مهدیشهر که ظرفیت مهمی در استان سمنان دارد همراه می شود.
وی یادآور شد : چند محور تعریف شده گردشگری شهمیرزاد شامل رودخانه حاشیه ای شهمیرزاد که آبراهه گردشگری می تواند باشد، بافت تاریخی شهر و قلعه قدیمی شهمیرزاد در دست مطالعه است ولی نیاز به بازنگری با شرایط جدید دارد.

**
استقبال سرمایه گذاران بومی برای احیای آثار تاریخی شهمیرزاد
شهردار شهمیرزاد با اشاره به استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی برای رونق گردشگری این شهر، گفت: قلعه تاریخی شهمیرزاد در بالای چشمه از آثار دارای قدمت تاریخی قابل توجه است که سرمایه گذاران بومی رغبت زیادی برای احیای آن دارند.
لقمانیان با اشاره به این که بازسازی آثار تاریخی شرط احیای گردشگری شهمیرزاد است، بیان کرد: بازسازی قلعه های تاریخی در دیگرهای شهرهای کشور نشان داده گردشگران از این دست طرح ها استقبال می کنند.
وی با اشاره به این که شهرداری تا سه میلیارد ریال برای احیای راه دسترسی سنتی شهمیرزاد آماده سرمایه گذاری است، گفت : این گونه طرح ها نیاز به کارشناسی دقیق تر از سوی میراث فرهنگی دارد.

**
نهایی نشدن طرح جامع شهر شهمیرزاد مانع طرح های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به مصوب نشدن طرح جامع شهر شهمیرزاد، گفت : تعریف حدود شهر، مباحث زیرساختی، هدفگذاری شهر درباره بافت، تعیین رویکرد درباره نحوه مدیریت شهر و باغ ها، بخشی از مباحثی است که در قالب طرح جامع شهمیرزاد، می تواند در تعریف طرح های گردشگری تعیین کننده باشد.
جهانشاهی با تاکید بر بهره مندی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه اجرای طرح های توسعه گردشگری شهمیرزاد، تصریح کرد : چند طرح گردشگری در شهمیرزاد از گذشته تعریف شده بود که به دلیل چند مشکل هنوز نهایی نشده و به تایید نرسیده است.

**
ضرورت حفظ شهمیرزاد به عنوان باغ شهر
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شهمیرزاد با تاکید بر این که در حال حاضر مدیریت شهری شهمیرزاد سعی بر حفظ این شهر به عنوان باغ شهر دارد، گفت: این مساله در حالی است که تقاضای زیادی برای مسکن در این شهر وجود دارد.
ابوطالب نجابت، یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در شهمیرزاد را مساله تقاضا برای مسکن ذکر و اضافه کرد: طرح جامع شهر شهمیرزاد باید هر چه سریع تر مصوب شود تا حریم شهر مشخص باشد و بتوان به بخشی از تقاضای مسکن پاسخ داد تا شهر از این رویکرد تبدیل باغ به مسکن نجات یابد.
وی بیان کرد : به این ترتیب، باید مسکن در حاشیه شهر و دور از باغ هایی که شهمیرزاد با صفای آن شناخته می شود ایجاد شود تا شهر تا جای ممکن به صورت باغ شهر حفظ شود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شهمیرزاد با اشاره به برخی نقاط کشور مانند طرقبه که به ساختار سنتی باغ شهر همراه با تعریف طرح های جدید حفاظت شده است، گفت: تعریف طرح هایی مانند رستوران باغ، باعث حفظ کاربری باغ ها و از سوی دیگر ایجاد جذابیت برای گردشگران با سرمایه گذاری بخش خصوصی می شود.

**
تله سیژ طرح گردشگری جذابی که مشمول گذشت زمان شد
فعال رسانه ای شهمیرزاد با اشاره با تعریف طرح تله سیژ که بالابری ویژه مناطق کوهستانی و برفی است برای شهمیرزاد، گفت: این طرح از سال ها قبل و از زمان سومین شورای اسلامی شهر تعریف شد که هیچ زمان به سرانجام مشخص نرسید.
حامد علایی با اشاره به این که این طرح برای فاصله میدان امام خمینی(ره) تا نقاط مرتفع شهمیرزاد طراحی شده بود که اکنون فقط زیرساخت اولیه آن موجود است، بیان کرد : یکی از مطالبات شهروندان تکمیل همین طرح است تا به عنوان نماد شاخصی برای این شهر تبدیل شود.
شهرداری شهمیرزاد در باره طرح تله سیژ گفت: برآورد اولیه برای تکمیل این طرح از نگاه شهرداری چهار میلیارد ریال بود، با ورود موسسه استاندارد برای تایید ایمنی در 114 مورد اشکال فنی، و با توجه به فرسوده شدن تسمه ها، غلطک ها و موتور، در مجموع این طرح اکنون برای تکمیل به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از توان شهرداری خارج است.
لقمانیان با اشاره به این که مشخص نیست اگر این میزان سرمایه گذاری محقق شود طرح تله سیژ شهمیرزاد اجرایی شود یا خیر، افزود: شهرداری شهمیرزاد با یک سرمایه گذار بخش خصوصی از همدان برای بررسی و اجرای این طرح رایزنی کرده است.
شهردار شهمیرزاد ادامه داد : تجهیزات و امکانات فنی این تله سیژ از همان سال آغاز اجرای طرح از اتریش به ایران منتقل شده بود و اکنون برخی تجهیزات آن نیاز به بهسازی و نوسازی دارد.
سمنان هشت شهرستان و بیش از 700 هزار نفر جمعیت و استان چهار فصل شهرت دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 22 مرداد 97، کد مطلب: 82999711:www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
شهمیرزاد واقعا منطقه خوش اب هوا که برای فرار از اب هوای بد مناطق کویری میشه بهش پناه برد اما مورد توجه قرار نمیگیره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین