پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۱۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
زنان بیشتر دروغ می‌گویند یا مردان؟ در این‌باره با زنان و مردانی در رده سنی بین 17 تا 60 سال، در سطح شهر حرف زده‌ایم. پاسخ‌‌ها اغلب در ابتدا به حاشیه می‌رفت اما در نهایت به نقاط جالبی رسیدیم.

شعار سال: این روزها با هر کسی که صحبت می‌کنید از فرهنگی که به دروغ‌گفتن وادارش می‌کند حرف می‌زند، کیارش، 30ساله می‌گوید: «در جامعه‌ای که تظاهر و چاپلوسی بیشتر، همیشه باعث بقا و ترقی شما در شغل و جایگاه دلخواهتان می‌شود راستگوبودن، منطقی نیست! هست؟ بسیاری از مردان در فضای کاری و شغلی مجبورند دروغ بگویند و توسط خانواده و اجتماع هم برای کسب موفقیت بیشتر به‌طور واضح به دروغگویی که این روزها به زرنگی تغییر نام داده، تشویق می‌شوند. پس مردان بیشتر از زنان دروغ می‌گویند چون بیشتر مشاغل اینچنینی در دست مردان است ! و وقتی شما در روز هست ساعت یا بیشتر دروغ می‌گویید به دروغ‌گفتن عادت می‌کنید و این عادت در زندگی شخصی هم ادامه پیدا می‌کند».

مرد جوانی که از شهرستان برای کار به تهران آمده است می‌گوید: «من تا کلاس اول راهنمایی درس خوندم اما یه چیزی رو قد استادای دانشگاه فهمیدم، اونم اینه که ما از همه لحاظ ضعیف و عقب‌افتاده‌ایم چون خیلی دروغگوییم. در اینجا کار فقط با دوز و کلک پیش می‌ره! و وقتی کار واقعی نمی‌کنیم عقب می‌افتیم و خیلی معلومه که مردها بیشتر از زن‌ها دروغ می‌گن چون باید کار کنن و در اجتماع باید دروغ گفت تا پیشرفت کرد!».

یکی از طرفداران شبکه‌های مجازی، جوان 25ساله‌ای است که می‌گوید: «ما از صبح تا شب با دروغ روبه‌روییم و زندگی می‌کنیم. خود فتوشاپ یک‌نوع دروغ است! عکس پروفایل آدم‌ها هیچ ربطی به واقعیت‌شان ندارد و همه در فضای مجازی صورت‌ها و رفتارهای فتوشاپی و روتوش‌شده و‌ تر و تمیز برای خودشان درست می‌کنند و این ابتدای دروغ‌گفتن و دروغ‌شنیدن است! البته در این مورد خانم‌‌ها بیشتر از آقایان دروغگو هستند و این را وقتی می‌فهمید که با صورت بدون فتوشاپ‌شان مواجه می‌شوید! از نظر من زنان بیشتر از مردان در این زمینه دروغ می‌گویند».

طناز 20ساله در این‌باره حرف‌‌های جالبی دارد: «هر کسی در نظر خودش تصویری از خودش دارد که مجبور می‌شود دروغ بگوید تا آن تصویر برابر بیننده‌ها خراب نشود. زن و مرد هم ندارد. پسر‌ها هم در فضای مجازی خودشان را پولدارتر و موفق‌تر و حتی خوش‌تیپ‌تر از چیزی که هستند نمایش می‌دهند». جوان 17ساله‌ای با جمله زیر ادعای طناز را تأیید می‌کند، او می‌گوید: «آدم وقتی دروغ می‌گوید جذاب به‌نظر می‌رسد! به‌خصوص برای جنس مخالف».

امیر دانشجوی رشته پلیمر دانشگاه امیرکبیر با قاطعیت می‌گوید: «مردها بیشتر از زن‌ها دروغ می‌گن چون قصد دارن رضایت زن‌ها رو جلب کنن. وقتی به زن‌ها راست بگی دعوا می‌شه یا متهم به بی‌احساسی می‌شی، در عین حال زن‌ها واقعیت رو دوست ندارن؛ برای همین اگه بخوای بهشون نزدیک بشی باید یه تصویر رؤیایی از موقعیت‌ات بهشون بدی؛ بنابراین شما خیلی زود می‌فهمی که برای رسیدن به هدف باید بتونی در قدم اول دروغ بگی چون چاره‌ای جز این نیست!». به‌نظر می‌رسد بسیاری از مردان جوان برای جلب رضایت زنان دروغ‌های مصلحتی عاطفی و مالی می‌گویند! اما زنان برای جلب رضایت بیشتر مردان، کمتر به دروغگویی فکر می‌کنند و بیشتر برای زیبا‌سازی‌ ظاهر و پوشش خود هستند! یکی از بزرگ‌‌ترین دلایل دروغگویی بین زنان و مردان ترس است؛ ترس از سرزنش شدن، ترس ازدست‌دادن موقعیت و پرستیژ، ترس از محکوم و توبیخ شدن! نوید، جوان 27ساله می‌گوید: «وقتی بعد از اعتراف به‌ کار بد در کودکی کتک می‌خوریم کم‌کم یاد می‌گیریم همیشه با دروغ‌گفتن خودمون‌و نجات بدیم! و من فکر می‌کنم بین دختر و پسر این کاملا یکسانه! ما در خانواده‌هامون، دروغگو تربیت می‌شیم و واقعیت اینه که هیچ‌وقت برای راستگویی نه در خانواده و نه در مدرسه جایزه نگرفتیم و هر وقت هم راست گفتیم در واقع راه نداشته که دروغ بگیم

وقتی بعد از اعتراف به‌ کار بد در کودکی کتک می‌خوریم کم‌کم یاد می‌گیریم همیشه با دروغ‌گفتن خودمون‌رو نجات بدیم! و من فکر می‌کنم بین دختر و پسر این کاملاً یکسانه!

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 24 مرداد 97، کد مطلب: 27165، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
چه مسله مهمی :/ دروغ ک دیگه زن و مرد نداره م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین