پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
برخی رسانه ها طی روزها اخیر از توقف سرمایه گذاری در بخش احداث نیروگاه های خورشیدی خبر داده اند و این درحالیست که ساخت نیروگاه های خورشیدی در کرمان با جدیت ادامه دارد.

شعار سال: در سال جاری بسیاری از مردم کشور تحت تاثیر خاموشی های گسترده به دلیل افت توان تولید و شبکه توزیع برق قرار گرفتند، مهمترین عامل بروز این مشکل نیز کاهش آبگیری سدهای کشور به عنوان مهمترین منبع تولید کننده برق عنوان شده است.

میزان آبگیری سدها در اکثر استان های کشور به نصف ظرفیت سال های قبل رسیده است در چنین شرایطی جایگزینی روشهای مقرون به صرفه که البته صدمه ای هم به محیط زیست وارد نمی کند می اتواند راهگشا باشد.

آغاز همکاری های فرامنطقه ای در تولید انرژی پایدار

در همین راستا طی دهه گذشته استان کرمان رویه استفاده از انرژی های جایگزین را در دستور کار خود قرار داده است و حالا به یکی از قطب های تولید انرژی خورشیدی در کشور تبدیل شده است.

به همین دلیل سرمایه گذار های اروپایی نیز در کنار سرمایه گذاران ایرانی برای شرکت در این پروژه تمایل نشان دادند و هم اکنون شاهد فعالیت گسترده شرکت های اروپایی در کرمان برای انتقال تکنولوژی و ایجاد نیروگاه های خورشیدی هستیم.



وجود ۳۳۰ روز آفتابی در کرمان یکی از ظرفیت های عمده استفاده از پتانسیل های بومی برای تولید انرژی در کشور است که این روزها با سرمایه گذاری های دولتی و بخش خصوصی داخلی و خارجی در حال شکل گیری است.

در کنار بخش دولتی و خصوصی برای تولید برق شبکه سراسری در بخش خانگی نیز مردم اقبال خوبی را به این نوع انرژی نشان می دهند و به نظر می رسد کرمان به زودی در کنار نیروگاه های فسیلی، سیکل ترکیبی و سدها شاهد یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی در کشور شود.

اما طی روزهای اخیر و پس از جهت دهی های هدفمندی که برخی از رسانه های بیگانه انجام می دهند خبرهایی در خصوص متوقف شدن سرمایه گذاری های خارجی در نیروگاه های کرمان منتشر شده است که با توجه به توان بخش داخلی و ادامه همکاری سرمایه گذار خارجی این خبر از اساس دروغ می باشد و کار احداث این نیروگاه ها به خوبی در حال توسعه است.

به همکاری در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی ادامه می دهیم

اووه کوته، سرمایه گذار اروپایی این طرح می گوید: انرژی خورشیدی طی سال های اخیر به دلیل تولید انرژی پاک به شدت مورد توجه مردم اروپا قرار گرفته است به همین دلیل سرمایه گذاری در راستای دستیابی به فن آوری های نوین در این بخش افزایش یافته است و هم اکنون نیز آماده هستیم ضمن ایجاد نیروگاه در کرمان این فن آوری را به متخصصان ایرانی منتقل کنیم.

وی بیان کرد: کار ما با قوت در کرمان ادامه دارد و بخش اعظم ایجاد نیروگاه انجام شده و کارهای توسعه ای در حال انجام است.

کوته ادامه داد: ایران کشوری مطلوب برای سرمایه گذاری برای ایجاد انرژی خورشیدی است و با توجه به وضعیت جغرافیایی کرمان و تعداد روزهای آفتابی که دارد یکی از مطلوبترین مکان ها برای توسعه طرح های انرژی خورشیدی است.

وی افزود: ما علاقمند به ادامه همکاری ها در استان کرمان و در شهرستان های مختلف هستیم و مطالعات وسیعی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

کوته افزود: ما به صورت کاملا تخصصی در این زمینه و سایر مواردی که منجر به تولید انرژی تجدید پذیر می شود کار می کنیم و در ایران نیز با سرمایه گذاران ایرانی همکاری مطلوبی داریم در این پروژه نیروی تخصصی ایرانی نیز از مهارت و انتقال فن آوری بهره مند می شود که آموزش جزیی از برنامه های ما خواهد بود.

کوته اعلام کرد: تحقیقات و مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است و کار به خوبی پیش می رود و ادامه خواهد داشت.


نخعی ، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان در این خصوص می گوید: مزیت کرمان در زمینه تولید انرژی در راستای توسعه نیروگاه های انرژی خورشیدی بسیار بهتر از سایر روش ها است و با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد در این خصوص هدف گذاری و برنامه ریزی می شود.

وی تصریح کرد: ما چهار هزار مگاوات مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان کرمان صادر کرده ایم و حمایت ها و پشتیبانی لازم نیز از سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام می شود و کار به خوبی در حال انجام است.

وی همچنین گفت: ۴۰۰ مگا وات انرژی نیز به خرید تضمینی رسیده ایم و این رویه ادامه خواهد داشت.

انتقال تخصص به کارشناسان ایرانی

طبق بررسی های صورت گرفته هم اکنون با کمک سرمایه گذار خارجی نیروهای بومی فن اوری لازم برای احداث و توسعه این نیروگاه ها را کسب کرده اند و امکان بومی سازی نیروگاه های جدید خروشیدی نیز در کرمان وجود دارد.

محمد قربانی، کارشناس انرژی و استاد دانشگاه اقتصاد اظهارداشت: خوشبختانه در سال گذشته ما شاهد افتتاح یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی در مجموعه مکران در شهر ماهان بودیم و این مجتمع با سرمایه گذاری مشترک خارجی و داخلی در حال توسعه است و هر از چند گاهی بخش های جدیدی از این نیروگاه وارد فاز عملیاتی و شبکه می شود.

وی افزود: مشکل اصلی کشور این است که در تامین انرژی برق به شدت وابسته به سدها و انرژی های فسیلی و سیکل ترکیبی هستیم که با وجود خشکسالی و همچنین آلایندگی سوخت های فسیلی نیاز جدی در زمینه تولید انرژی های تجدید پذیر احساس می شود در همین راستا بعد از احداث نیروگاه ۲۰ مگاواتی انرژی خورشیدی در ماهان در همین مجموعه تولید ۱۰۰ مگاوات هدفگذاری شده است و امیدواریم مسئولان بتوانند به موقع به این هدف گذاری برسند.


قربانی افزود: از سال ۹۴ تا کنون شتاب گرایش کشور به انرژی های تجدید پذیر به شدت افزایش یافته و این رویه باید دنبال شود چون ایران نیازمند ایجاد نیروگاه های مختلف تولید انرژی به خصوص در بخش برق است.
وی ادامه داد: آنچه که جای خوشحالی دارد این است که این سرمایه گذاری ها که در ماهان صورت گرفته است شاهد منتج تکنولوژی به کارشناسان داخلی می شود و حتی پنل های خورشیدی نیز در داخلی کشور ساخته می شود و در دراز مدت وابستگی علمی ما به خارج از کشور در این نوع انرژی کاهش می یابد و به خودکفایی خواهیم رسید

این استاد دانشگاه بیان کرد: آنچه که مسلم است انرژی خورشیدی یکی از به صرفه ترین راه های تولید انرژی برق محسوب می شود و نسبت به سد سازی و یا نیروگاه های سیکل ترکیبی از هزینه کمتری بهره می برد و در مقابل انرژی پاک و بی پایانی را در اختیار قرار می دهد.

وی گفت: هم اکنون دولت با خرید تضمینی این انرژی زمینه را برای سرمایه گذاری های بخش خصوصی به ویژه در داخل کشور مهیا کرده است و در صورت استقبال از این طرح ها به زودی شاهد یک تحول بنیادین در این بخش خواهیم بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 24 مرداد 97، کد مطلب: 4375436:www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
ا.ف75
واقعا کرمان خیلی وقته حس میکنم فراموش شده! ای کاش بهش رسیدگی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین