پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۹۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
یک کارشناس اقتصادی ضمن برشمردن راهکارهای افزایش درآمد ارزی کشور، گفت: قطعا در صورت اعمال تحریم نفتی، کشور با کمبود درآمدهای نفتی مواجه خواهد شد که این کاهش درآمد باید به گونه ای جبران شود.

شعار سالکمال طیبی با اشاره به لزوم کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی از طریق افزایش سایر درآمدهای ارزی، اظهار کرد: در شرایط عادی درآمدهای نفتی به منزله ثروت است یعنی از طریق دارایی ایجاد می شود که می توان با استفاده از این دارایی سرمایه گذاری کرد و منابع دیگری به وجود آورد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وی گفت: قطعا در صورت اعمال تحریم نفتی، کشور با کمبود درآمدهای نفتی مواجه خواهد شد از این رو باید این کاهش درامد، به نوعی جبران شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به کاهش ارزش ریال، قیمت کالاهای ایرانی برای خارجی ها ارزان شده است این موضوع می تواند فرصتی برای توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای منطقه باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال این روزها شاهد رفت و آمد زیاد عراقی ها به شهرهای مختلف هستیم، اگر تسهیلاتی در رفت و آمدها به وجود آید و دولت برای توسعه گردشگری برنامه ریزی کند زمینه برای حضور گردشگران خارجی در ایران فراهم است.

طیبی اظهارکرد:توسعه گردشگری، می تواند تا حد زیادی کاهش درآمدهای ارزی را جبران کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سویی دیگر اگرسیاست گذاری استراتژیک در این زمینه داشته باشیم فرصت برای افزایش عرضه کالاهای ایرانی در منطقه وجود دارد. البته این موضوع منوط به این است که بازار ارز با ثباتی داشته باشیم؛ نه اینکه بازار چند نرخی همراه با رانت باشد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت حمایت از بخش تولید، اظهار کرد: در حال حاضر با آزادسازی نرخ ارز، منابع ریالی زیادی برای بخش عمومی و دولت ایجاد می شود که این منابع ریالی می تواند به تامین نیازهای مالی بنگاه ها کمک کند.

طیبی تاکید کرد: این منابع اگر به صورت تسهیلات مناسب در اختیار بنگاههای تولیدی قرار گیرد منجر به تقویت بنیه تولید می شود.

طیبی همچنین با بیان اینکه با توجه به واقعی شدن نرخ ارز تا حد زیادی می توان واردات را هدفمند کرد، گفت: کالاهای مصرفی ارزان قیمت که در بازار زیاد است اگر کم کم جای خود را به واردات سرمایه ای دهد می تواند تقویت تولید ملی را در پی داشته باشد.

وی اظهار کرد: به طور کلی توسعه صادرات غیرنفتی بر مبنای واقعی شدن قیمت ارز، توسعه صادرات غیرنفتی در کالاهای مزیت دار که در این کالاها ایران به صورت سنتی دارای مزیت است همچون فرش، پسته، زعفران و غیره، رونق گردشگری در فرم های مختلف زیارتی، تفریحی، درمانی و غیره، جذب دانشجوی خارجی و افزایش همکاری های منطقه ای و تقویت اتحاد با شرکای استراتژیک منطقه که تحت تاثیر تحریم قرار نمی گیرند از جمله مهم ترین مواردی هستند که می توان با اتکاء به آنها ضمن افزایش درآمد ارزی از میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار 26مرداد 97، کدمطلب: 293535، www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین