پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۷۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴
معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست اعلام کرد: در اراضی جنوبی دریاچه ارومیه برنامه حفاظت و احیای میش‌مرغ اجرا می‌شود. پیش از این معاون محیط انسانی این سازمان از حفاظت یوزپلنگ در این اراضی خبر داده بود.

شعار سال: حمید ظهرابی با اعلام اینکه گفته معاون انسانی این سازمان مبنی بر تبدیل اراضی جنوبی دریاچه ارومیه به منطقه محصور برای حفاظت از یوزپلنگ، پیشنهاد ستاد احیای ارومیه بود گفت: اراضی جنوبی دریاچه ارومیه برای ایجاد ذخیره‌گاه طبیعی برای احیا و حفاظت گونه میش‌مرغ استفاده می‌شود. وی در توضیح این مطلب افزود: اصل موضوع، حفاظت و استفاده بهینه از این اراضی است. گونه مورد استفاده اولویت بعدی است که با نظر کارشناسان و با رعایت قوانین حاکم بر پارک‌های ملی انتخاب می‌شود.
براین اساس، سازمان محیط‌زیست برنامه‌ای برای انتقال یوزپلنگ و تکثیر آن در جنوب دریاچه ارومیه ندارد اما قرار است ذخیره‌گاه طبیعی برای احیا و حفاظت میش‌مرغ ایجاد شود. ظهرابی یادآورشد: براساس برنامه عمل حفاظت و احیای گونه میش‌مرغ، یکی از اقدامات برای احیای این پرنده و ایجاد ذخیره‌گاه طبیعی است که با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیستگاه میش‌مرغ است، جنوب دریاچه ارومیه برای این منظور درنظر گرفته شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با همکاری دانشگاه مطالعه‌ای انجام داد و براساس آن، ایجاد عرصه‌ای به‌عنوان ذخیره‌گاه طبیعی برای احیا و حفاظت از گونه میش‌مرغ در جنوب دریاچه ارومیه پیشنهاد شد. معاونت طبیعی نیز با توجه به اینکه این منطقه قبلا زیستگاه میش‌مرغ بوده، با این پیشنهاد موافقت کرد. میش‌مرغ بزرگ‌ترین پرنده با قابلیت پرواز است که بر اساس اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده حفاظتی آسیب‌پذیر قرار دارد.
جمعیت این پرنده طی سال‌های گذشته ناشی از عوامل متعدد ازجمله افزایش فعالیت انسان در زیستگاه‌های این گونه، نابودی تخم‌ها و از بین رفتن جوجه‌ها در عملیات کشاورزی، نابودی پوشش گیاهی و نیز برخورد با خطوط انتقال نیرو کاهش یافته است. میش‌مرغ در سال‌های گذشته در استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی و رضوی پراکندگی داشت ولی هم‌اکنون جمعیت این گونه محدود به بخش‌هایی از استان آذربایجان غربی و کردستان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 27 مرداد 97، شماره: 27420


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
بجای اینک همیش مرغ احیا کنید اول دریاچه ارومیه رو احیا کنید که داره از بین میره دریاچه نباشه میش مرفی هم نیس م.ق71
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
بجای اینک همیش مرغ احیا کنید اول دریاچه ارومیه رو احیا کنید که داره از بین میره دریاچه نباشه میش مرفی هم نیس م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین