پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۴۹۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۳
ستاد هماهنگی مبارزه با موادمخدر، مسئولیت هماهنگی بین‌بخشی میان دستگاه‌های عضو این ستاد در حوزه‌های مرتبط با پدیده موادمخدر را برعهده دارد.

شعار سال: برای بررسی سیاست‌های این ستاد در پایتخت با «پرویز افشار» سخنگوی ستاد هماهنگی مبارزه با موادمخدر درباره مراکز اجباری ترک اعتیاد، تعداد معتادان متجاهر و چرایی پرشمار بودن این افراد در پایتخت گفت‌وگو کرده‌ایم.

اکنون چند مرکز برای معتادانی که حکم فضایی دارند در پایتخت فعال است؟

براساس آمارهایی که در اختیار داریم، حداکثر ظرفیت پذیرش معتادان ماده 16، یعنی معتادانی که به حکم مقام قضایی برای ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند، به سه مرکز مشخص در تهران دو هزار نفر است. این افراد در سه مرکز نگهداری می‌شوند. دو مرکز «شفق» در جنوب تهران و دیگری مرکز «اخوان» در ملارد و یک مرکز در شرق تهران و محدوده منطقه خاوران فعال هستند. این دسته از معتادان متجاهر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

به نظرتان این تعداد مرکز کافی است؟ با معتادان دیگری که مشمول همین حکم هستند و جایی برای نگهداری از آنها در این مراکز ندارید، چه می‌کنید؟

به گمانم ظرفیت مراکز ماده 16 نباید افزایش پیدا کند چراکه ظرفیت‌های قانونی خوبی مانند تبصره 2 ماده 16 را داریم که با استفاده از این تبصره می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی این مراکز، که حدود هشت هزار نفر است، استفاده کنیم. استفاده از این مراکز چند مزیت اساسی دارد، اول اینکه این مراکز هیچ هزینه‌ای برای ستاد مبارزه با موادمخدر و بیت‌المال ندارد. از سوی دیگر، با بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی تبصره 2 ماده 16، فرصت‌های شغلی جدیدی در این بخش ایجاد می‌شود که می‌تواند کمک شایانی به روند درمان معتادان کند.

آیا معتادانی که در این مراکز ساماندهی می‌شوند، از سرانه‌های پیش‌بینی شده برخوردارند؟

همه معتادانی که در مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد از خدمات استفاده می‌کنند از سرانه‌های مصوب تعیین شده استفاده می‌کنند. اکنون به ازای حضور هریک معتاد در مراکز ماده 16، روزانه 15 هزار تومان اعتبار تأمین و پرداخت می‌شود در حالی که این مبلغ در مراکز ماده 15 که اختیاری است، به مراتب بالاتر است.

بسیاری بر این باورند که معتادان متجاهر تهران جمعیت زیادی را شامل می‌شوند. آیا آماری از تعداد معتادان متجاهر واقعی تهران دارید؟

باید گفت تعداد معتادان واقعی و متجاهر تهران بین 8 تا 12 هزار نفر است. برخی مراجع تعداد این افراد را تا 20 هزار نفر تخمین می‌زنند، اما تأکید می‌کنم تعداد معتادان متجاهر و واقعی تهران بیشتر از 12 هزار نفر نیست چراکه باید افراد معتادی را که خانواده دارند و پس از دستگیری، پیگیر امورشان می‌شوند از حساب معتادان متجاهر جدا کرد.

چرا تعداد معتادان متجاهر در تهران تا این اندازه زیاد است؟

در اینکه تعداد معتادان متجاهر در تهران بیش از هر استان دیگری است،‌ تردیدی ندارم اما این موضوع دلایل زیادی دارد. مهم‌ترین دلیل بالا بودن تعداد معتادان متجاهر پایتخت این است که این افراد از شهرهای دیگر به تهران آمده‌اند. دست‌کم 50‌ درصد معتادان متجاهری که در خیابان‌ها شاهد حضور آنها هستیم شهرستانی هستند و این مسئله سبب شده است رتبه تهران از نظر تعداد معتادان متجاهر در جایگاه نخست کشور قرار بگیرد.

آیا برنامه‌هایی برای بازگرداندن معتادان شهرستانی به شهرهای خود وجود دارد؟

معتقدم باید زمینه‌های بروز اعتیاد در جامعه از بین برود. نمی‌توانیم دور تهران را حصار بکشیم و مانع ورود افراد به شهر شویم. باید موضوع رسیدگی به معتادان متجاهر از همان مبدأ مورد توجه قرار گیرد تا شاهد حضور پرتعداد معتادان متجاهر شهرستانی در پایتخت نباشیم. این کار نیازمند مشارکت و همراهی دستگاه‌های مختلف در این زمینه است و نباید انتظار داشت یک یا دو دستگاه به تنهایی این کار را به پیش ببرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 27 مرداد 97، شماره: 27369


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
آمار اعتیاد تو کشور خیلی بالاهست این باعث تاسف هست از کجا نشات میگیره چرا ریشه یابی نمیشه و از بیشتر شدن تعداد این معتادین جلوگیری نمیکنن فقط باید شاهد نابودی خودشان و خانواده هاشون باشیم؟؟؟
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین