پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
این دیپلمات غنایی بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ بعنوان هفتمین دبیر کل سازمان ملل متحد خدمت کرد. عنان پس از دبیر کلی سازمان ملل و پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان نخستین فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه منصوب شد. عنان در سال ۲۰۰۱ برای کمک به تقویت نقش سازمان ملل برنده جایزه نوبل صلح شد.

شعارسال:کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و برنده جایزه نوبل صلح بعد از یک دوره کوتاه بیماری در ۸۰ سالگی درگذشت.

عنان در آوریل ۱۹۳۸ میلادی در شهر کوماسی غنا به دنیا آمد. پدرش کارمند رسمی یک شرکت هلندی انگلیسی بود. او در دانشگاه کوماسی تحصیل کرد و با دریافت بورسیه برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. او سپس وارد مؤسسه مطالعات عالی بین‌الملل ژنو شد. در سال ۱۹۶۵ با تیتی آلاکیجا که دختری از طبقه مرفه نیجریه بود ازدواج کرد. آنها صاحب پسری به نام کوجو و دختری به نام اما شدند، ولی در اواخر دهه ۱۹۷۰ متارکه کردند. در سال ۱۹۸۴، کوفی عنان با یک حقوقدان سوئدی به نام نانه لاگرگرن ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام نینا شد.

در بیانیه ای که خانواده و بنیاد کوفی عنان در ارتباط با مرگ او منتشر کردند آمده است: «کوفی عنان دولت مردی جهانی و عمیقا متعهد به همکاری بین‌المللی بود که در طول عمرش برای جهانی عادلانه‌تر و صلح آمیز تر مبارزه کرد. در طول حرفه و رهبری درخشانش در سازمان ملل متحد قهرمان پرشور صلح، توسعه پایدار، حقوق بشر و حاکمیت قانون بود.»

این دیپلمات غنایی بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ بعنوان هفتمین دبیر کل سازمان ملل متحد خدمت کرد. عنان در حالی جانشین پطروس غالی شد که سازمان ملل در آستانه ورشکستگی بود. او نخستین فردی بود که از آفریقای سیاه به بالاترین مقام در سازمان ملل رسید.

دوره دبیرکلی عنان در سازمان ملل با بحران‌هایی جهانی چون شیوع ایدز و همچنین اشغال عراق از طرف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و متحدانشان همراه بود. کوفی عنان به تعدیل نیرو در سازمان ملل پرداخت و هزار نفر از نیروی انسانی این سازمان در مقر نیویورک کم کرد. او، که به خاطر نقشش در اجازه مداخله در جنگ بوسنی مناسبات خوبی با دولت آمریکا داشت، از آمریکا خواست بدهی خود به سازمان ملل را بپردازد. حمله دولت جورج بوش به عراق با بهانه مداخله پیشگیرانه و سلا‌ح‌های کشتار جمعی دولت صدام حسین، باعث شد که کوفی عنان رابطه قبلی را با دولت آمریکا نداشته باشد.

عنان در سال ۲۰۰۱ برای کمک به تقویت نقش سازمان ملل برنده جایزه نوبل صلح شد.

او پس از دبیر کلی سازمان ملل و پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان نخستین فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه منصوب شد. هر چند پس از چند ماه و با شکست طرح صلحش، این پست را با انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل ترک کرد.

او برای پیشبرد وظایف خود در قامت دبیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبران، شخصیت‌های سیاسی و کنشگران پرشماری در جهان دیدار کرد.

در آلبوم تصویری زیر گزیده‌ای از دیدارهای کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و برنده جایزه نوبل صلح را برخی رهبران سیاسی و دینی جهان ببینید:

 

کوفی عنان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس (1012)

 

مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا در ژوهانسبورگ. (1018)

کوفی عنان، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، هان سونگ سو، در مراسم افتتاحیه جایزه صلح نوبل در مراسم افتتاحیه شهر اسلو. (2001)

 

شوخی کوفی عنان در پایان کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک. (2006)

 

نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی، در سمت چپ، و کوفی عنان، پس از دیدار کوتاه در بنیاد نلسون ماندلا در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی. (2006)

 

دیدار خصوصی کوفی عنان و جیمی کارتر و جمعی از مقامات آمریکایی با نلسون ماندلا در در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی. (2007)

 

دیدار جرج بوش و کوفی عنان در حاشیه مجمع سازمان ملل در نیویورک. (2006)

 

مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه جرج واشنگتن به کوفی عنان. (2006)

 

کوفی عنان در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور بیل کلینتون در کاخ سفید. (1997)

 

سخنرانی کوفی عنان در مجمع عمومی سازمان ملل. (2006)

 

پایگاه تحلیلی خبری شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار28مرداد97، کدخبر: 371273،www. fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین