پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد که تشکیل «گروه اقدام ایران» در دولت آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه دیرپای ایالات متحده است.
شعارسال: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به فرا رسیدن عید سعید قربان، این عید را پیاپیش تبریک و تهنیت گفت. قاسمی همچنین فرا رسیدن هفته دولت را که در پیش است، تبریک گفت.

سفارت‌خانه‌های خارجی باید حرمت شهروندان ایرانی را حفظ کنند

بهرام قاسمی در خصوص شکایت از نحوه برخورد کارکنان سفارتخانه‌ها در صدور روادید برای مراجعه کنندگان گفت: سفارتخانه‌های خارجی در تهران موظف هستند که حقوق شهروندان ایرانی را با دقت رعایت کنند و خدمات لازم را ارائه کنند. خبرهایی را من دیروز دریافت کردم و در حال بررسی هستیم. بعد از بررسی‌ها می‌توانم اظهار نظر کنم. توصیه ما سفارتخانه‌های خارجی در تهران حفظ حرمت شهروندان ایرانی است. امیدوارم وضعیت بتواند در مسیر برخورد بهتر و شایسته‌تر با هموطنان ما بهتر شود.

قاسمی در خصوص ادعای بولتون در زمینه دخالت ایران در انتخاب امریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد.‎‎

تیم مذاکره‌کننده رهنمودهای رهبری را انجام داده است

وی در خصوص اظهارات مقام معظم رهبری در زمینه مذاکرات و تیم مذاکره کننده گفت: من سعی می‌کنم در زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری ورود نکنم. تیم مذاکره کننده رهنمودها را انجام دادند. مرجع نظارتی هم بر مذاکرات اشراف داشته است. فرمایشان ایشان دقیق و متین است.

بین طرف ایرانی و عراقی در خصوص آتش‌سوزی در هورالعظیم تماس‌هایی در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص نقل قول از عیسی کلانتری [رئیس سازمان حفاظت محیط زیست] مبنی بر اینکه آتش سوزی عمدی و واکنش دولت عراق گفت: فکر می‌کنم این بحث فنی است و بهتر است که از سازمان محیط زیست پیگیری شود. تماس‌هایی بین دو وزارت خارجه در جریان بوده است.

پس از تشکیل دولت جدید عراق، همکاری‌ها را با شدت بیشتری دنبال می‌کنیم

وی در خصوص اظهارات فوأد معصوم مبنی بر سفر هیئت عراقی به ایران گفت: روابط ما با عراق به عنوان کشور همسایه روابط خوبی است و رفت و آمدهای زیادی صورت گرفته است. ما این روزها شاهد تلاش‌های گروه‌ها برای تشکیل دولت جدید هستیم. ما منتظریم که دولت جدید در عراق تشکیل شود و مجددا بعد از عبور از وضعیت فعلی حتما با شدت و حدت بیشتری می‌توانیم همکاری‌ها را در بخش خصوص و دولتی را دنبال کنیم.

تشکیل «گروه اقدام ایران» در دولت آمریکا یادآور کودتای 28 مرداد است

قاسمی در خصوص تشکیل گروه اقدام ایران و اینکه آیا وزارت خارجه می‌خواهد گروه اقدام آمریکا تشکیل دهد، گفت: این رفتار و اقدامات یا تبلیغات در ادامه سیاست‌های خصمانه دیرپای آمریکاست و جدید نیست و وجود داشته است. بیشتر از جنبه جنگ روانی و جنگ اقتصادی است که باید از این منظر به آن توجه کرد. رفتاری مغایر با همه موازین شناخته شده بین‌المللی است. این کار مثل گذشته راه به جایی نخواهد برد و با مقاومت ملت ایران و راهکارهایی که وجود دارد خنثی خواهد شد. این بیشتر بازی و جنگ روانی است که تیم جنگ‌طلب هیئت حاکمه امریکا انجام می‌دهد، به ویژه در زمانی که ما مصادف هستیم با کودتای 28 مرداد و این اقدام یادآور آن کودتاست.

تشکیل «گروه اقدام ایران» را جدی نمی‌گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه ایا تشکیل گروه اقدام ایران توسط آمریکا قابل پیگیری و شکایت است یا نه گفت: ما اینها را خیلی جدی نمی‌گیریم و کار جدیدی نیست. بخش عمده آن در جهت جنگ روانی و ایجاد فشار بر کشورها برای عدم همکاری با ایران است. ما این گروه و اقدامات آن را رصد می‌کنیم و اینکه در چه حدودی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

تلاش‌های آمریکا برای مانع‌آفرینی برای همکاری‌های اقتصادی ایران به شکست می‌انجامد

وی افزود: آمریکا در یک جنگ روانی گسترده و اقدام همه جانبه سعی می‌کند با اعزام هیئت‌ها و ایجاد این نوع گروه‌ها، و تماس‌هایی که با کشورها دارد، محدودیت‌هایی را برای ایران در زمینه همکاری‌های اقتصادی ایجاد کند. آمریکا در شرایطی نیست که هر انچه را بخواهد انجام دهد. الان زمان دیکته گفتن و دیکته نوشتن دیگران نیست. این اقدامات به نتیجه نخواهد رسید و می تواند با شکست مواجه شود، هر چند که تاثیرات تحریمی وجود خواهد داشت، اما ما میتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

تعطیلات تابستانی اروپا، کار روی بسته اقتصادی اتحادیه اروپا را کند کرده است

وی در خصوص بسته اروپایی برای برجام گفت: من فکر می‌کنم انچه که ما به آن اتکا داریم توان ملی و ظرفیتهای اقتصادی خود ایران است و بعد به همکاری‌های بیرونی و خارجی توجه داشته‌ایم. در همکاری‌های ما و اروپا مواضع اتحادیه اروپا روشن است. هم اتحادیه اروپا، هم چین و هم روسیه به عنوان اعضای برجام در خصوص آنچه که مصطلح به بسته اقتصادی شده، ما شاهد پیشرفتهایی هستیم. گام‌های بیشتری برداشته شده امروز. متاسفانه به دلیل تعطیلات ماه اگوست و وضعیت اروپا با کندی‌هایی مواجه بوده‌ایم و از روند کار رضایت کامل را نداریم و مصرانه خواستار این هستیم که این کشورها با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم تلاش خود را ادامه دهند. در این مسیر مشکلی نداریم. در کلیات گفته و پیشنهادهای ارائه شده مثبت تلقی می‌شود و مکانیزم‌ها در بخش[هایی] روشن است و در بخش‌هایی روشن نیست و ابهام‌هایی می‌تواند وجود داشته باشد و این مورد رضایت ایران نیست. ما سعی می‌کنیم به سهم خود تلاش‌های لازم را داشته باشیم تا اراده اروپا در عرصه عمل بهتر جلو رود. امیدوارم در وضعیت جدید و اتمام تعطیلات ما جهش و گام بلنتری را داشته باشیم و کار را ادامه دهیم.

از اروپا گلایه‌مند هستیم، اما همچنان خوش‌بین هستیم

وی در خصوص اظهارات ظریف مبنی بر اینکه اروپا اماده به پرداخت هزینه نیست، گفت: انتظار ایران این بود که با سرعت بیشتری این کشورها پیشنهادات عملی خودشان را به ا اراده کنند که ما بتوانیم در یک فرایند تصمیم‌گیری در سطح عالی اخذ تصمیم کنیم. به دلالیل مختلف، از جمله تعطیلات در اروپا و پیچیدگی موضوعات، کار تقریبا دشواری هست و ما امیدار هستیم. البته گلایه‌مند هستیم، ولی خوش‌بینی ما باقی است. تاکید می کنیم که این کشورها از سرعت، دقت و شرایط بهتر در قبال ایران اقدام کنند. ما امیداری خود را از دست نداده‌ایم.

کمیته‌های پنج‌گانه ایران و افغانستان به نتایج لازم رسیده‌اند

وی در خصوص سند جامع همکاری بین ایران و افغانستان و سفر احتمالی هیات افغانستانی به ایران گفت: کمیته های پنجگانه عمدتا به نتایج لازم رسیده‌اند . یک یا دو کمیته ابهام وجود داشت که در حال رفع شدن است. در پایان کار کمیته پنجگانه ما باید وارد مذاکرات جدی‌تری برای سند جامع همکاری شویم. در حال ورود به مرحله اتمام کار این 5 گروه می‌شویم. در این خصوص بدون شک باید هیئت‌هایی در سطوح لازم تبادل شود و این انتظار وجود دارد که این هیئت‌ها تبادل شود و فکر می‌کنم تاریخ دقیقی برای این سفر مشخص نیست و از موضوعات مطرح روی میز طرفین است. این نشان از پیشرفت خوب در موضوعات فیمابین دو کشور است. امیدوارم که بتوانیم این سند را در سطح عالی بین دو کشور به امضا برسانیم.

ایران از هر آتش‌بس منجر به آرامش و تفاهم در افغانستان حمایت می‌کند

وی در خصوص آتش‌بس بین طالبان و دولت افغانستان که تمدید شود، گفت: امنیت ثبات و ارامش در افغانستان برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. همواره از هر تلاش و اقدامی که بتواند به استقرار امنیت، ثبات و ارامش در افغانستان منجر شود، استقبال کرده و از این هم استقبال می کنیم. امیداریم که دولت افغانستان و همه گروه‌ها بتوانند به یک آتش‌بس برای ایجاد فضایی آرام و رسیدن به تفاهم که بتواند وضعیت بهتری بر افغانستان حاکم کند، از آن حمایت خواهیم کرد.

کنوانسیون دریای خزر حاصل 21 سال مذاکره دولت‌های مختلف بود/ کنوانسیون برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه می‌شود

قاسمی در خصوص در جریان قرار داده نشدن نمایندگان مذاکرات خزر قبل از ارجاع آن به مجلس گفت: کنوانسیون دریای خزر یک موضوع پیش پا افتاده یک شبه یا یک سفر نبود که بخواهد امضا شود. کنوانسیون حاصل 21 سال مذاکره است و دولت های متفاوت و نمایندگان آنها بوده و حاصل تلاش سنگین ایران و دیگر کشورهای ساحلی خزر بود. سال گذشته فکر می کنم به تفاهم اولیه کنوانسیون دست یافتیم. کنوانسیون تقریبا سال گذشته نهایی شد. تاریخ امضا از گذشته تنظیم و پیش بینی شده بود و توانست بعد از این همه تلاش این کار موفق انجام گیرد. عمدتا در کارهای موفق با جنگ روانی مواجه می شویم، گاها هم نقدهایی از سر دلسوزی است. در حین مذاکره ای که دو دهه طول کشیده، اینکه چه کسانی در آن حضور داشتند، ولی هیچ کشوری و هیچ گروهی در مسائل سیاسی در حین مذاکره، اخبار مذاکره را نمی تواند منتشر کند و این یک امر بدیهی است. یعنی همزمان با مذاکره با طرف مقابل نمی توان محتوای مذاکره را منتشر کرد. ما همواره گفته ایم که مردم برای ما امین هستند و در زمان مناسب موارد را به آنها می گوییم. طی یکی دو هفته گذشته در این خصوص صحبت‌هایی زیادی به ویژه توسط وزیر محترم خارجه صورت گرفت. به هر حال این حق مجلس است که بداند. سعی کردیم که نمایندگان را در جریان قرار دهیم. در این زمینه کوتاهی از سمت وزارت خارجه صورت نگرفته است. هر 5 کشور باید کنوانسیون را بعد از امضا به پارلمان‌های خود ارائه کنند. کنوانسیون به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد و فرصت کافی برای آن‌ها خواهد بود و نظر نمایندگان برای ما محترم است.

مسئله موشکی غیرقابل مذاکره است

قاسمی در خصوص اظهار نظر مرکل در خصوص حفظ برجام و نگرانی درباره برنامه موشکی ایران و گره زدن این دو موضوع گفت: خانم مرکل حق دارد نظرات خود را بیان کند و اینکه اعتقاد به حفظ برجام دارد. ما درباره مسائل موشکی مواضع خود را شفاف اعلام کرده ایم و مسئله موشکی غیرقابل مذاکره هست و ما مربوط به منافع و امنیت ملی ماست.

انتخاب عمران‌خان به نخست‌وزیری را بار دیگر تبریک می‌گوییم؛ همکاری با ترکیه ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تغییر دولت پاکستان و تحریم های آمریکا علیه ترکیه، و اینکه آیا وزارت خارجه از این فرصت برای بهبود روابط با دو کشور همسایه استفاده می کند یا نه، گفت: سیاست اصولی ایران در زمینه سیاست خارجی نسبت به همسایگان سیاست روشنی است، همواره ما خواهان روابط دوستانه، برادرانه با همه کشورهای همسایه هستیم و در سایه این نگاه ما میت وانیم با یک منطقه امن و اماده برای توسعه اقتصادی مواجه شویم. اینکه در کشورهای همسایه ما انتخابات صورت می گیرد و به انتخابات اعتقاد دارند، یک نکته بسیار مثبت هست و ما استقبال می کنیم. من انتصاب ایشان را با توجه به رای مجلس به ایشان، مجددا تبریک می‌گویم. امیدوارم همکاری‌ها بیش از گذشته ادامه پیدا کند و پاکستان بتواند بر مسائل و معضلاتی که وجود دارد فائق آید و ما شاهد پاکستان قدرتمند باشیم. در مورد ترکیه هم سیاست ما روشن است و همکاری‌های ما در سال‌های گذشته به وضوح دیده شده است و این سیاست ادامه خواهد داشت. ما در این مسیر ادامه خواهیم داد. سیاست تحریمی آمریکا سعی می‌کند با بازگشت به سیاست‌های قرون وسطایی از روش‌های زورمدارانه برای پیشبرد اهداف خود در قبال کشورهای دیگر استفاده کند و مشکلاتی برای کشور دوست و همسایه ایران، ترکیه وجود دارد و ما با داشتن مرزهای طولانی می‌توانیم به همکاری‌های خود ادامه دهیم.

گسترش روند صدور روادید الکترونیک برای گردشگران خارجی

قاسمی در خصوص اظهار نظر رئیس سازمان گردشگری مبنی بر حذف مهر ویزا بر پاسپورت گردشگران خارجی گفت: من فکر می‌کنم منظور ایشان صدور روادید الکترونیک است که از سال 96 شروع شد و با تلاشی که همکاری ما داشتند، این موضوع آغاز شد. امسال فرودگاه مشهد و شیراز هم این روند را آغاز کردند. با توجه به پشتکاری که دوستان دارند، امیدوارم این اتفاق بیفتد.

کشتی‌های چینی خارج از آب‌های سرزمینی ایران صید می‌کنند و ربطی به منابع دریایی ما ندارد

قاسمی در خصوص مباحث مربوط به صید در خلیج فارس و مجوز به چینی‌ها گفت: ترجیح من این است که دوستان شیلات بیشتر در این زمینه توضیح دهند. شرکتهای صیادی ایرانی با برخی موسسات چینی که در حوزه کار صیادی هستند قراردادهایی دارند و عمدتا در بخش خصوصی هستند وب رای صید برخی از انواع آبزیانی که ما آنها را مصرف نمی‌کنیم و مصارف خاص صنعتی دارد و به دلیل وجود نیازمندهایی که برای صید آن وجود دارد، از دانش و تلکنولوژی طرف چینی استفاده می شود. کارکنان این کشتی‌ها ایرانی، برخی کشتی‌ها حتی ایران و برخی چینی هستند و در خارج از آبهای سرزمینی ایران صید می‌کنند. ربطی به منابع دریایی ما نخواهد داشت. فکر می‌کنم یک کار منطقی اقتصادی است که متاسفانه در فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، هر نوع همکاری خارجی ایران که می‌تواند سودمند باشد، مسائل اشتباهی مطرح می‌شود که انطباق با واقعیت ندارد.

تاریخ دقیق رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه تعیین شده است

قاسمی در خصوص رسیدگی به شکایت ایران در لاهه آیا تعیین وقت شده یا نه، گفت: تعیین قت شده است و تاریخ مشخص است، من الان تاریخ دقیق را در ذهنم ندارم و می توانم زمان را بعدا ارائه کنم.

امیدواریم شرکت‌های ایرانی بتوانند در روند بازسازی سوریه مشارکت داشته باشند

قاسمی در خصوص بازسازی سوریه گفت: امیدوارم روند موجود و بازگشت امنیت، ثبات و صلح در سوریه هر چه زودتر نهایی شود و تحقق کامل پیدا کند و شرایط بازسازی برای این کشور رنج دیده فراهم شود. بین شرکتهای مختلف می‌تواند رقابت اقتصادی برای بازسازی وجود داشته باشد. ایران به درخواست دولت سوریه در آنجا بود، فکر می کنم که در روند بازسازی ما در کنار ملت سوریه خواهیم بود. امیدواریم شرکتهای ما بتوانند استفاده لازم را در زمینه همکاری های اقتصادی داشته باشند.

مقدمات نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در حال انجام است

وی در خصوص زمان احتمالی برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران درباره سوریه گفت: اجلاس سران سه کشور تصور می‌شود که در شهریور ماه در ایران برگزار شود. مقدامت این نشست که نشست مهمی خواهد بود در حال انجام هست. بخش‌های ذیربط کار خود را آغاز کرده‌اند. زمان مشخص است و ما در موقع مناسب اطلاع رسانی خواهیم کرد. درباره نشست و چگونگی نشست هنوز زود است که صحبتی اینجا مطرح شود. زمانی که به نتایج نهایی و مطلوب دست پیدا کنیم، آنها را مطرح خواهیم کرد.

تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، چه هم‌اکنون و چه طی دوره بازسازی، در سوریه حضور خواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای منابع غربی درباره توافق آمریکا و روسیه برای خروج ایران از سوریه گفت: فکر می‌کنم به برخی اخبار منتشر شده خیلی نباید توجه کرد و اخبار متضادی در فضا منتشر می‌شود. یک جریان جدی وجود دارد برای اثرگذاری بر روابط ایران و روسیه وجود دارد که همکاری‌های خوبی این کشور با هم در عرصه‌های مختلف از جمله در سوریه داشته‌اند. تکرار می‌کنم ما به دعوت دولت سوریه برای حضور مستشاری در این کشور حضور داریم و تا زمانع که دولت سوریه بخواهد آنجا حضور مستشاری خواهیم داشت، در این دوران و دوران بازسازی. اجازه نخواهیم داد دیگران در روابط ما با کشورهای همسایه و پیرامونی با فضاسازی ایجاد خلل کنند.و این کارهای که رژیم اشغالی و برخی دنبال می کنند.

دیپلمات ایرانی همچنان در بازداشت آلمانی‌ها است

وی در خصوص وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایران در آلمان گفت: دیپلمات ایرانی در وین، کماکان در آلمان در بازداشت است و یک سیر قضایی در این خصوص دنبال می‌شود. رایزنی‌های دو کشور با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم موضوع روشن شود و ایشان آزاد شده و به ایران بازگردد. توقع این است که این کار زودتر شکل گیرد و این سوءتفاهمی بیش نیست.

قاسمی در خصوص خبر احداث خط آهن ایران سوریه و عراق گفت: در منطقه، بین ما و همسایگان در مورد بحث حمل و نقل و پروژه‌های ریلی، پروژه‌های متعددی مطرح هست و هر کدام در مراحل خاص خود است. بعضی در مراحل مقداماتی است و برخی دیگر هم پیگیری می‌شوند و فکر می‌کنم در موقع مناسب اطلاع‌رسانی می‌شوند.

مذاکره‌ای بین ایران و عربستان در جریان نیست

وی در خصوص برخی اخبار مربوط به مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: من از چنین مذاکراتی تا این لحظه بی‌اطلاع هستم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 29 مرداد 1397 ، کدخبر: 1807344 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین