پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۲۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
وزیر نفت به سوال محجوب، نماینده تهران، درباره علت آتش‌سوزی‌ مکرر پالایشگاه‌ها پاسخ داد. وزیر نفت وزیر نفت با بیان این‌که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداقل ۳۰ سال است ما پالایشگاه‌هایی در کشور داریم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند و منابع کافی برای نوسازی و بازسازی آنها وجود ندارد.
شعارسال: وزیر نفت وزیر نفت با بیان این‌که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداقل ۳۰ سال است ما پالایشگاه‌هایی در کشور داریم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند و منابع کافی برای نوسازی و بازسازی آنها وجود ندارد.

بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال علیرضا محجوب، نماینده تهران درباره علت آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه‌ها در جلسه صبح امروز دوشنبه(29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از حوادث رخ داده در صنعت نفت خصوصا در پالایشگاه تهران، گفت: «در صنعت نفت ما با مواد سمی سروکار داریم که استنشاق آنها می‌تواند منجر به مرگ شود یا در مواردی کار با مواد در فشار بالا انجام می شود. ما نزدیک۶۰۰۰ جایگاه سوخت مایع و سی.ان.جی. داریم و روزانه میلیون‌ها نفر برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌کنند. همچنین ۲۷ میلیون مشترک گاز داریم و مردم مرتب از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. علاوه بر این ۶۰ واحد پتروشیمی بالادستی و۱۰ پالایشگاه عظیم داریم و روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین و ۸۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود. این کار بزرگی است که در سطح خوب ایمنی انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «ادغام کار در وزارت تعاون که طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع اقتصادی به آن داده شده باعث شده است توجه به ایمنی کار کم شود. مسئول قانونی حفاظت کار، وزارت کار است و این وزارتخانه باید بر تمام کارخانه‌های متعلق به وزارت نفت هم نظارت کند. البته وزارت نفت باید به عنوان مالک نظارت کند، اما خصوصی‌سازی‌های بدون حساب و کتاب مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.»

وزیر نفت با بیان این‌که در هنگام خصوصی‌سازی سازوکار لازم برای نظارت پیش‌بینی نشده است، اظهار کرد: «بعضا افرادی در شرکت‌های پالایشی مسئولیت می‌گیرند که تخصص کافی ندارند و یا تعمیرات پالایشگاه و پتروشیمی را به تاخیر می‌اندازند و اینها باعث ایجاد خطر می‌شود. ابزار ما هم خوراک پالایشگاه است که اگر آن را قطع کنیم خودمان متضرر می‌شویم، بنابراین قدرت حاکمه در دست وزارت کار است نه وزارت نفت.»

زنگنه با بیان این‌که پالایشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است، اظهار کرد: «من اخیرا به وزیر اقتصاد گفتم خودتان سهام عدالت را اداره کنید. پالایشگاه تهران ۵۶ سال عمر کرده و واحدهایی است که ۸۰ تا ۹۰ سال عمر کردند در حالی که عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداکثر ۳۰ سال است. بسیاری از پالایشگاه‌ها مستهلک شده‌اند و در تاسیسات جنوب هم ۱۰ مورد سوراخ شدن لوله داریم که منابعی برای بازسازی و نوسازی آن وجود دارد.»

او ایفا نشدن نقش موثر بیمه‌ها را از جمله مشکلات دراین حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: «در همه دنیا ایمنی را از طریق بیمه اعمال می‌کنند، اما بیمه‌های ما بر رفتار شرکت‌ها نظارت ندارند. یکی از مشکلات دیگر این است در زمان بروز حادثه ما فرمانده میدان نداریم. البته بعد از آتش‌سوزی بوعلی سینا تصمیم گرفتیم آموزش‌هایی در این زمینه بدهیم. همچنین در سال ۱۳۹۳ شورای عالی اچ.اس.ای. در وزارت نفت به راه افتاد و با وزارت کار هم موافقت‌نامه‌ای امضا کردیم. همچنین ما بعد از هر حادثه بررسی‌هایی داریم، با متخلفان برخورد می‌کنیم و من شخصا ساعت‌ها وقت می‌گذارم و دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ می‌کنم.»

زنگنه با بیان این‌که وقوع آتش‌سوزی‌های مهم در صنعت نفت، تکرار پذیری آن و ضریب شدت حوادث در سال‌های گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: «تلاش ما این است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانیم همچنان این حوادث را کاهش دهیم.»

او همچنین در پاسخ به سوال غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی درباره‌ علت دریافت غیرقانونی مبالغی در تعرفه گاز مصرفی مشترکان گفت: «طبق ماده ۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت شرکت گاز مستقیما مسئول پرداخت خسارت نیست. از طریق برگزاری مناقصه قراردادی با شرکت‌های بیمه منعقد می‌کنند تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد این شرکت‌ها خسارت مربوط را به مشترکان بدهد.»

وزیر نفت گفت: «این مبلغ در سال ۱۳۹۴ برای بیمه خسارت گاز ۵۰ تومان بود که در سال ۱۳۹۵ علی‌رغم پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سنواتی درج نشد، ولی شرکت گاز بر مبنای همان ۵۰ تومان مشترکین را بیمه کرد و رقمی حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت شد. البته شرکت گاز انتفاعی از این پول نداشته است و همه را به شرکت‌های بیمه برای اخذ قرارداد و پرداخت خسارت می‌دهد.»

به گفته وزیر نفت این مبلغ در سال ۱۳۹۶، ۱۰۰ تومان شد و در بودجه نیز لحاظ کردیم. در سال جاری نیز برای خانوارهای شهری ۲۰۰ تومان و برای روستاییان ۱۰۰ تومان لحاظ شد.

او یادآور شد: «سوال آقای کاتب در تیرماه سال ۱۳۹۶ مطرح شد پرسیدند که چرا در سال ۱۳۹۵ این مبالغ از مشترکین در قبوض گاز گرفته شده در پاسخ گفتیم دو حالت وجود دارد وقتی می‌گویند که اساسا باید آن ۵۰ تومان برای بیمه خسارت گاز گرفته می‌شد و برای اضافه کردن آن مبلغ نیاز مجوز مجلس بود. برخی دیگر هم معتقدند که باید از ابتدا از مجلس اجازه گرفته می‌شد و مجلس این موضوع را تنفیذ می‌کرد. به هرحال اکنون اگر کسی بخواهد کسی پولش را پس بگیرد در مبالغ قبوض بعدی کم می‌شود، ولی باید توجه داشت این مبلغ هزینه شده و به شرکت‌های بیمه‌ای داده شده است.»

وزیر نفت در ادامه به اقدامات شرکت گاز اشاره و اظهار کرد: «از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶ شرکت گاز ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا را با جمعیت بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و ۱۰۷ شهر را با جمعیت بیش از سه میلیون خانوار شهری گازرسانی کرد، این یعنی ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی و مجموعا ۹۳ درصد جمعیت کل کشور جز استان‌های سیستان و بلوچستان گازرسانی شد. در این استان‌ها هم به زودی گازرسانی شروع می‌شود.»

زنگنه با بیان اینکه در این مدت۱۳ هزار میلیارد تومان خرج گازرسانی شده است، اظهار کرد: «این پول‌ها از منابع دولت نبوده، بلکه از محل صرفه‌جویی از مصرف فرآورده‌های نفتی حاصل شده است. البته مجلس شورای اسلامی هم امسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی بودجه پیش‌بینی کرد برنامه ما این است که روزی ۱۰ روستا گازرسانی شوند که رقم جمعیت بهره‌بردار از گازرسانی روستایی نزدیک به ۹۰ درصد خواهد شد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری پانا ، تاریخ انتشار: 29 مرداد 1397 ، کدخبر: 847130 ، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
بگو مخصوص سازی/ بگو خصولتی سازی/ بگو ادامه ناتوانی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین