پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۳۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
ماجرای رفت و آمدهای کمپانی توتال برای نخستین‌بار نیست که در کشور ما اتفاق می‌افتد و ترک ایران با آغاز تحریم‌ها باید تجربه‌ای گران برای مسئولان باشد تا در انتخاب سرمایه‌‌گذاران متعهد نفتی دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.
شعار سال : ماجرای رفت و آمدهای کمپانی توتال برای نخستین‌بار نیست که در کشور ما اتفاق می‌افتد و ترک ایران با آغاز تحریم‌ها باید تجربه‌ای گران برای مسئولان باشد تا در انتخاب سرمایه‌‌گذاران متعهد نفتی دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.

احمدرضا صباغی؛ 12 تیرماه سال گذشته بود که به منظور بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی قراردادی مهم از‌ مدل IPC بین ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه و شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین منعقد شد.

امضای این قرارداد همکاری موجب شد تا بسیاری از کسانی که خواستار و طرفدار حضور هلدینگ‌های معتبر اروپایی در ایران بودند به نوعی شرکت توتال فرانسه را به عنوان یک شرکت تأثیرگذار در پروژه‌های نفتی ایران معرفی کنند.

در حقیقت نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که توتال در دولت گذشته و با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و سازمان ملل متحد علیه ایران، بدون پرداخت ضرر و زیانی کشورمان را ترک کرد.

سوابق کمپانی نفتی توتال در ترک ایران باید مسئولان و مدیران نفتی را به این فکر فرو ببرد که چه تضمین اجرایی به منظور ماندگار شدن مجدد توتال در ایران وجود دارد؟

در ‌واقع وقتی ایران با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ‌سازمان ملل متحد روبه‌رو شد نخستین کمپانی که خبر خروج خود از ایران را رسانه‌ای کرد همین شرکت توتال فرانسه بود اما با گذشت بیش از 10 سال از نخستین قرارداد توتال در ایران مجددا با اجرای برجام به کمپانی فرانسوی به منظور حضور در پروژه‌‌های نفتی و گازی ایران چراغ سبز نشان داده شد.

با خروج آمریکا از برجام و ‌اعمال تحریمهای یک‌جانبه از سوی ترامپ علیه ایران، کمپانی نفتی توتال که 90 درصد تبادلات بانکی خود را از طریق بانک‌های آمریکایی انجام می‌دهد و بیش از 30 درصد سهامدارانش را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند ترک ایران را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کرد تا از آسیب‌های تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر علیه ایران در امان بماند.

به منظور ‌بررسی علل خروج توتال از ایران که با تبعات منفی و مخربی بر‌ صنعت نفت کشور همراه بود با فعالان و کارشناسان نفتی کشور گفتگو کرده‌ایم تا از نظرات آنها مطلع شویم.

ترک ایران توسط توتال،شکست بزرگ صنعت نفت

غلامعلی میگلی‌نژاد عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در‌ دوره هشتم با اشاره به اینکه متاسفانه تا پیش از‌ اجرای برجام هم شاهد رفتارهای دوگانه از سوی کمپانی نفتی توتال در‌ ایران بودیم، گفت:من بارها به مسئولان وزارت نفت اعلام کرده‌ام که عملکرد شرکت توتال 100 درصد وابسته به سیاست‌های آمریکا است.

وی تصریح کرد: در زمان دولت اصلاحات شاهد حضور توتال در کشور بودیم که با تحریم ایران از سوی آمریکا و سازمان ملل متحد در دولت دهم به نوعی‌ خروج شرکت توتال از ایران کلید خورد.

میگلی‌نژاد اضافه کرد: بنده زمانی که در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون انرژی بودم به همراه تعدادی از مدیران نفتی کشور در یک اجلاس مهم در کشور مکزیک شرکت کردیم. در آن اجلاس بنده ضمن دیدار با مدیرعامل توتال از وی سوال کردم که در دولت اصلاحات چه دستاوردی کمپانی توتال در زمان حضورش درایران به‌دست آورد؟ وی در پاسخ گفت: حضور در پروژه‌های نفتی و گازی ایران برای کمپانی نفتی توتال بسیار خوب بود.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم تصریح کرد: البته مدیرعامل توتال به بنده گفت که این کمپانی فرانسوی علاقه دارد در فازهای پارس جنوبی هم فعالیت کند هر چند جلب رضایت آمریکا از سوی ایران برای تداوم حضور کمپانی نفتی توتال در ایران لازم است و تا زمانی که آمریکا چراغ سبز به این شرکت نشان ندهد شرکت توتال نمی‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه قرارداد نفتی توتال در پارس‌جنوبی خوش بینانه منعقد شده است، گفت: در شرایط کنونی و پس از حضور یکساله توتال در فاز 11 پارس جنوبی، این شرکت بدون پرداخت هیچ گونه خسارتی ایران را ترک کرده است که وقوع این اتفاق برای صنعت نفت کشور یک شکست بزرگ محسوب می‌شود.

میگلی‌نژاد اضافه کرد: ترک فاز 11 پارس جنوبی توسط توتال یک ضرر بزرگ برای ایران محسوب می‌شود و چنین رخدادی با فشارهای وزارت خزانه‌داری آمریکا اتفاق افتاده است.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم با ابراز خرسندی از حضور چینی‌ها در فاز 11 پارس‌جنوبی که جایگزین شرکت توتال شده‌اند، افزود: با توجه به اینکه میادین پارس جنوبی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشترک است پس از ترک توتال نباید منتظر ماند و شرکت چینی باید هر چه سریعتر شروع به کار کند تا کشورمان از رقیبان خود عقب نماند.

عهدشکنی آمریکایی‌‌ها عامل خروج توتال از ایران

مؤید حسینی صدر مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه حضور توتال در‌ایران به لحاظ موضوع انتقال تکنولوژی به پروژه‌های نفتی و گازی کشور مثبت بود، گفت: انعقاد قرارداد نفتی با توتال از دستاوردهای مهم اجرای برجام بود که عهد‌شکنی آمریکایی‌ها این دستاورد را به نوعی زیر سوال برد.

وی با بیان اینکه حضور کمپانی‌های معتبر‌ نفتی همچون توتال در ایران به لحاظ انتقال تکنولوژی مهم است، گفت: بهانه‌جویی آمریکایی‌ها نقش مهمی در ترک کمپانی نفتی توتال از ایران داشت.

حسینی صدر به چیدمان سیاسی غربی‌ها در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و افزود: تقابل ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه موجب شده است که غربی‌ها در حوزه نفت از این اختلاف نهایت استفاده را ببرند.

وی اضافه کرد: با اجرای برجام، برای توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی چاره‌ای جز انعقاد قرارداد با کمپانی نفتی توتال نبود و ‌به نظر‌ من در آن زمان حضور این کمپانی در ایران بهترین گزینه بود.

مشاور‌ وزیر نفت اضافه کرد: البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که اگر صنعت نفت ایران را آسیب شناسی کنیم متوجه می‌شویم که این صنعت طی 100 اخیر به لحاظ فناوری و تکنولوژی بسیار عقب تر از‌ کشورهایی مانند مالزی و سنگاپور است که حدود 50 سال فعالیت نفتی دارند.

وی با انتقاد از عدم توجه دولت‌های مختلف به توانمندی‌های داخل کشور گفت: پس از وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران، صنعت نفت نتوانست در مسیر تکنولوژی قدم بردارد که وقوع این اتفاق موجب شده است تا در شرایط کنونی برای استخراج نفت در فاز 11 پارس جنوبی محتاج شرکت‌هایی همچون توتال و کمپانی‌های نفتی چین باشیم.

حسینی صدر گفت: متاسفانه در‌ شرایط کنونی شاهد خروج متخصصان ایرانی از‌ کشور‌ هستیم و با تداوم این روند صنایع مادر و بزرگ ایران آسیب خواهند دید.

به گزارش آنا، قصه رفت‌وآمدهای کمپانی توتال برای اولین نیست که در کشور ما اتفاق می‌افتد بلکه بسیاری از کمپانی‌های خارجی در مرحله نخست، تأمین و حفظ منافع خود را به پیشرفت و توسعه یک کشور ترجیح می‌‌دهند.

نکته مهمی که در کوچ کمپانی نفتی توتال از ایران وجود دارد معطلی یک‌ساله برای بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی است به طوری که درمدت زمان حضور توتال در ایران پس از اجرای برجام، 40 میلیون یورو هم در فاز 11 پارس‌جنوبی هزینه نشد.

از سوی دیگر‌ و طبق صحبت‌های وزیر نفت، خروج کمپانی توتال از ایران هیچ‌گونه خسارتی را برای این کمپانی نفتی فرانسوی درپی نخواهد داشت در حالی که در روز انعقاد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از شرکت چینی و توتال فرانسه، مدیران نفتی کشور سخنان متعددی مبنی بر پرداخت خسارت از سوی کمپانی نفتی توتال در صورت خروج از کشور بر زبان جاری کردند که متاسفانه در شرایط کنونی چنین اتفاقی رخ نداد.

به جرأت می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که سوالات مهمی در ‌ذهن اذهان عمومی نقش می‌بندد مبنی بر اینکه کمپانی توتال در طول یکسال گذشته به چه دستاورد مهمی در فاز 11 پارس جنوبی دست پیدا کرده است؟ چه کسی مسئول تلف شدن سرمایه و ‌زمان در‌ فاز 11 پارس‌جنوبی است؟

بنابراین با خروج کمپانی نفتی توتال از فاز 11 پارس‌جنوبی، شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین جایگزین این کمپانی فرانسوی شد، هر چند نمی‌توان به راحتی از آثار منفی و مخرب خروج کمپانی نفتی فرانسوی از ایران گذشت به طوری که در یکسال گذشته، زمان، سرمایه و انرژی سه موضوع مهمی هستند که در فاز 11 پارس‌جنوبی مغفول واقع شده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 3شهریور 97، کدمطلب:427323 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
واقعا تا اومدیم امیدوار بشیم که به این ها در زمینه برجام امیدواری هست و حداقل در زمینه نفتی بتونیم سرمون رو بالا بگیریم دیدیم که واقعا مثل ابشار افتادیم پایین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
واقعا بازی خوردیم! بد هم بازی خوردیم! فقط امیدوارم در اینده از ما به عنوان گول خورده ها در تاریخ یاد نکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین