پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
۴ صیاد از ۱۸ صیاد ایرانی اسیر در سومالی به زودی با پرداخت غرامت یک میلیارد تومانی از سوی دولت آزاد می‌شوند و همچنان ۱۴ صیاد در بند گروه تروریستی «الشباب» در انتظار آزادی هستند.

شعارسال: دزدی و غارت سومالیایی‌ها از صیادان سیستان و بلوچستانی که عمدتاً صیادان فراساحل هستند و در آب‌های کمیسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند به صید می‌پردازند؛ چند سالی است به امری عادی در صیادی تبدیل‌شده است.

ساحل‌نشینان سومالی که به دلیل فقر و قحطی همه‌جانبه در کشورشان راهی به‌جز دزدی و اخاذی دریایی ندارند؛ چند سالی است با قایق‌های تندرو خود به جان لنج‌های صیادی ایرانی می‌افتند و تا آنجایی که می‌توانند از مالکان لنج‌ها، صیادان و خانواده‌ها غارت و اخاذی می‌کنند.

از سال ۸۷ تاکنون ۵۴ لنج سیستان و بلوچستانی به‌همراه ماهیگیرانشان اسیر سومالیایی‌ها شدند

به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، از سال ۸۷ تاکنون ۵۴ لنج به‌همراه ماهیگیرانشان اسیر سومالیایی‌ها شدند. هرچند صیادان این لنج‌ها با پرداخت غرامت‌ به دزدان آزاد می‌شوند اما خود لنج‌ها در مصادره دزدان باقی‌ می‌مانند.

دزدی و غارت دریایی برای صیادان سیستان و بلوچستانی عادی شده است

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک می‌گوید: دزدی و غارت دریایی سومالیایی‌ها به امری عادی در صیادی چابهار و کنارک تبدیل‌شده است؛ صیادان ما و مالکان لنج‌ها در سال‌های اخیر مبالغ متعددی را برای آزادی صیادان به گروه‌های مختلف دزدان سومالی پرداخت کردند.

ناخدا علیم افشار ، می‌افزاید: لنجی که آب و آذوقه دارد و ماهی هم صید کرده برای سومالیایی‌ها غنیمت بزرگی است؛ آن‌ها علاوه‌بر مصادره لنج برای آزادی صیادان کمیسیون اولیه ۶۰ تا ۷۰ هزار دلاری طلب می‌کنند و بارها اتفاق افتاده که کمیسیون توسط مالک لنج به واسطه‌ها پرداخت می‌شود و صیادان آزاد می‌شوند.

از میان صیادانی که در سال‌های اخیر دربند سومالیایی‌ها افتادند؛ سرنوشت آزادی ۱۸ صیاد بیش از همه طولانی و پیچیده شده است؛ از میان این ۱۸ صیاد که همگی از سال ۹۴ تاکنون اسیرند، ۱۴ نفر اسیر گروه تروریستی «الشباب» هستند که سرنوشت آزادیشان را بیش از همه پیچیده کرده و ۴ نفر هم اسیر دزدان دریایی سومالی‌اند.

لنج ناخدا «یونس پاره جو» و «جمال‌الدین دهواری» به همراه ۲۰ صیاد فروردین ۹۴ در تور دزدان دریایی سومالی افتاد و لنج سدیس به فرماندهی ناخدا «بشیراحمد جنگال‌زهی» هم به همراه ۱۴ صیاد به دلیل خرابی موتور اواخر اردیبهشت‌ماه ۹۴ در آب‌های سومالی به گل نشست و به اسارت گروه تروریستی «الشباب» درآمد.

از میان ۲۰ صیاد اسیر لنج‌های پاره‌جو و دهواری، ۴ صیاد بعدها در شهریورماه ۹۴ موفق به فرار شدند و ۱۶ صیاد همچنان اسیر ماندند. از میان این ۱۶ اسیر باقی‌مانده هم به دلیل شرایط بدنگهداری توسط دزدان و همچنین شکنجه، تشنگی و گرسنگی متاسفانه ۸ صیاد جان باختند. از ۸ صیاد باقی‌مانده؛ ۴ صیاد با اقدامات پیچیده اطلاعاتی-عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) آزاد شدند و ۱۷ خرداد ۹۷ با استقبال وزیر اطلاعات به ایران برگشتند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: «عبدالله نوحانی»، «ابراهیم بلوچ‌نیا»، «محمد شریف پناهنده» و ناخدا «جمال‌الدین دهواری» ۴ صیادی هستند که با کمک وزارت اطلاعات شناسایی شدند و همچنان دربندند و دلیل آن که هم‌زمان با ۴ صیاد هم‌راهشان آزاد نشدند نگهداری آن‌ها توسط گروه‌های مختلف دزدان است.

صیادان در بند تقسیم شدند و توسط گروه‌های مختلف دزدان نگهداری می‌شوند؛ با این حال سربازان گمنام امام زمان(عج) از هیچ تلاشی برای آزادی این صیادان از همان ابتدای دستگیری تاکنون فروگذار نکردند و ان‌شاالله این ۴ صیاد هم به‌زودی آزاد می‌شوند

هدایت‌الله میرمرادزهی، می‌افزاید: صیادان در بند تقسیم شدند و توسط گروه‌های مختلف دزدان نگهداری می‌شوند؛ با این حال وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) از هیچ تلاشی برای آزادی این صیادان از همان ابتدای دستگیری تاکنون فروگذار نکردند و ان‌شاالله این ۴ صیاد هم به‌زودی آزاد می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صیادان چابهار و کنارک نیز پیشتر در گفت‌وگو با مهر گفته بود: مالک لنج‌های ناخدا دهواری و پاره‌جو تاکنون دوبار، هربار ۱۵۰ میلیون تومان به واسطه‌هایی در دوبی برای آزادی ملوانان لنجشان پرداخت کردند اما واسطه‌ها پول را به جیب زدند و به دزدان پرداخت نکردند.

ناخدا افشار افزود: امید خانواده‌ها بعد از خدا به سربازان گمنام امام زمان(عج) است که ان‌شاالله مانند ۴ صیاد قبلی، این‌ها هم آزاد شوند.

دزدان برای آزادی یک میلیارد تومان می‌خواهند/ ملونان اسیر «الشباب» بلاتکلیفند

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی آخرین جزییات صیادان در بند را تشریح می‌کند و می‌گوید: اولا باید جدا و حقا از وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) تشکر کنیم که ما حتی نمی‌دانستیم این صیادان دربند چه کسانی هستند و هویت شان توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی شد و با فداکاری ویژه‌هم ۴ نفر آزاد شدند.

عبدالغفور ایران نژاد ، می‌افزاید: برای ۴ صیاد در بند باقی‌مانده نیز دزدان یک میلیارد تومان پول طلب کردند که در تلاشیم تا از محل منابع بحران و مساعدت سازمان برنامه و بودجه این پول را پرداخت کنیم تا ان‌شاالله این صیادان هم آزاد شوند.

وی درباره ملوانان لنج «سدیس» و اسیر «الشباب» هم می‌گوید: متاسفانه به‌دلیل آن‌که این ملوانان در بند یک گروه ترویستی هستند روند آزادی شان پیچیده شده و فعلا بلاتکلیفند؛ سربازان گمنام امام زمان(عج) و وزارت امور خارجه بیش‌از ظرفیت‌های موجود خود برای آزادی این صیادان درتلاشند، ان‌شاالله تلاش‌ها نتیجه می‌دهد و این‌ها هم آزاد می‌شوند.

همانطور که پیشتر گفته شد معمولا صیادان ایرانی اسیر گروه‌های مختلف دزدان دریایی می‌افتند که خواسته آن‌ها مشخص است و با پرداخت پول و غرامت‌هایی آزاد می‌شوند، اما مالکان لنج «سدیس» اسیر یک ترویستی بین‌المللی هستند که خواسته مشخص پولی و مالی ندارد.

چون ایرانی هستیم ما را نگه‌داشته‌اند

محمد صالح کرم‌زهی مالک لنج سدیس پیشتر درباره تماس‌ و خواسته گروگان‌گیران گفته بود: آخرین تماس ما به شهریورماه ۹۴ برمی‌گردد، در آن موقع ناخدا به من گفت: «ما مهمانیم» و زمانی که گفتم چرا آزاد نمی‌شوید، گفت: «چون ایرانی هستیم ما را نگه‌داشته‌اند»؛ هرچه پیگیر شدیم که چه خواسته‌ای دارند، هیچ خواسته‌ای مطرح نکردند.

وی با اشاره به فشارها بر خانواده‌اش افزود: از شهریور ۹۴ تاکنون هیچ خبر و تماسی با ناخدا و یا کارکنان لنج نداشته‌ام و مرتب تحت‌فشار خانواده‌های ملوانان هستم، هرچه از دستم برمی‌آمده به آن‌ها کمک کردم و از نهادهای مختلف پیگیری کردم ولی تاکنون دستم به‌جایی نرسیده است.

کرم‌زهی پیشتر نیز در گفت و گو با یکی ار رسانه ها گفته بود: از شهریورماه ۹۴ تاکنون به‌ هزار در زدم تا بتوانم ارتباطی با ملوانان بگیرم و ببینم حداقل خواسته گروگان‌گیران چیست؛ واسطه‌هایی پیدا کردم اما این واسطه‌ها با گروه «الشباب» ارتباطی ندارند. از بعضی مالکان دیگر که لنجشان در سال‌های اخیر اسیر شده کمک گرفتم اما چون تفاوت لنج من این است که در اسارت یک گروه تروریستی درآمده که خواسته مشخصی هم ندارد، نمی‌توانم با ارتباط با واسطه و یا پرداخت پول آنها را آزاد کنم؛ با واسطه‌های مختلفی ارتباط گرفتم اما همه گفتند که خواسته «الشباب» پول نیست، سیاسی است.

درتلاشیم از طریق واسطه‌ ها ارتباط برقرار کنیم

استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: دستگاه‌های ذی ربط در تلاش هستند، وزارت خارجه و سفرای ما باید گفت‌وگو کنند و کسی را برای مذاکره پیدا کنند، باید صبر کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های خودمان به نحوه احسنت استفاده کنیم و ان‌شاالله مانند پروژه‌های قبلی و صیادان آزاد شده قبلی، این‌ها هم آزاد شوند.

سید دانیال محبی ، می‌افزاید: روند آزادی ساز و کار مشخصی ندارد؛ ساز و کارش این است که کسی را پیدا کنیم مذاکره کند؛ به هرحال اون‌ها که آدم‌های قانونمندی نبودند، کارهای خارج اصول و چارچوب انسانی انجام دادند.

وی تصریح می‌کند: دوستان ما و به‌خصوص وزارت خارجه در تلاشند با این روش‌هایی که هست و تدابیری که اتخاذ شده راهکار جدیدی ایجاد کنند تا بتوانند با آن‌ها از طریق واسطه‌گری یک ارتباط برقرار کنند و ان شاالله رهاسازی صورت گیرد.

هرچه باشد، هرچند صیادان با پرداخت غرامت و فداکاری ویژه و عملیات سربازان گمنام امام زمان (عج) بالاخره آزاد می‌شوند اما باید فکری به حال پیشگیری کرد، پیشگیری از دزدی و غارت و صدالبته داغدار شدن خانواده‌هایی که ۳ سال است چشم به‌ راه نان آوران خود هستند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 4شهریور 97، کدمطلب: 4384600، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
بیچاره سیادان گرفتار دولت باید زودتر کاری برای ازادی اونا انجام بده م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
وضعیت صیادهای گرفتار چی میشه؟
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین