پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی ترمز آن است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. با توجه به این که لنت ترمز انواع مختلفی دارد ممکن است خریداران در انتخاب صحیح دچار سردرگمی شوند بنابراین در نوشتار پیش رو قصد داریم به معرفی انواع لنت ترمزها و نحوه خرید صحیح بپردازیم.

شعارسال: خودرو برای توقف نیازمند اصطکاک است و تولید اصطکاک در سیستم ترمز را لنت‌ها بر عهده دارند. لنت‌ها بر روی دیسک فشرده می‌شوند و در نهایت اصطکاک میان لنت و دیسک باعث کاهش سرعت خودرو و یا توقف آن می‌شود. در طول ماه‌ها و سال ها، لنت‌های ترمز به تعداد بسیار زیادی بر روی دیسک خودرو فشرده می‌شود بنابراین باید در رسیدگی به لنت‌ها و تعویض به موقع آن توجه خاصی داشت چرا که ابتدا ممکن است باعث آسیب رسیدن به دیسک ترمز و در نهایت ایجاد خطرهای جبران ناپذیر شود.

میزان عمر لنت ترمز چقدر است؟

به طور کلی قانون مشخصی برای میزان عمر لنت ترمز وجود ندارد. طول عمر لنت ترمز به عوامل مختلفی از جمله نوع لنت و نحوه رانندگی بستگی دارد. معمولا لنت‌های ترمز با کیفیت در شرایط رانندگی معمول حدود ۸۰ هزار کیلومتر عمر می‌کنند اما با توجه به این که لنت‌های متفرقه در بازار فراوان شده است پیشنهاد می‌شود هر ۲۰ هزار کیلومتر از لنت‌های خودرو بازدید کنید. در این صورت امکان آسیب رسیدن به دیسک‌های خودرو نیز کاهش می‌یابد و متحمل هزینه بالا برای تعویض دیسک‌های ترمز نخواهید شد.

لنت ترمز ارگانیک

یکی از انواع لنت‌های ترمز نمونه‌های ارگانیک بدون آزبست است که این نوع لنت‌ها در ماشین‌آلات صنعتی نیز استفاده می‌شود و به دلیل داشتن ساختار نرم بی‌صدا کار می‌کنند. به دلیل نرم بودن مواد این نوع لنت ها، عمر آنها بسیار کمتر از سایر لنت‌ها است و استفاده از آنها برای خودروهایی که تردد بالایی در شهرها دارند مانند تاکسی‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمزهای سرامیکی درحال‌حاضر جزء پیشرفته‌ترین نمونه‌ها محسوب می‌شود که از آنها در خودروهای مسابقه‌ای نیز بهره می‌برند. در این نوع لنت‌ها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده می‌شود و مس نیز باعث انتقال حرارت به نحو بهتری است. علاوه بر این استفاده از مس باعث افزایش عمر لنت و کاهش خوردگی آن در طول زمان می‌شود. یکی دیگر از مزایای این نوع لنت‌ها کم صدا بودن آنها است و از معایب آن‌ها نیز می‌توان به قیمت بالای آنها نسبت به سایر لنت‌ها اشاره کرد.

لنت ترمز نیمه فلز

این نوع لنت‌ها از جمله مرسوم‌ترین مدل هایی است که در خودروهای سواری از آنها استفاده می‌شود. این نوع لنت‌ها از آهن و استیل و مقدار زیادی گرافیت تشکیل می‌شوند که این مواد باعث انتقال حرارت مناسبی در لنت خواهد شد. لنت‌های ترمز نیمه فلزی خنک تر از نمونه‌های ارگانیک کار می‌کنند و در نهایت از عمر بیشتری نیز برخوردار هستند. به طور کلی می‌توان گفت این نوع لنت‌ها برای رانندگی‌ها و شرایط عادی مناسب و به صرفه از لحاظ اقتصادی است.

لنت ترمز فلزی

این نوع لنت‌ها اکثرا برای خودروهای مسابقه‌ای و یا رانندگی در شرایط سخت استفاده می‌شود و در ساخت آنها از فولاد ذوب شده بدون مواد افزودنی استفاده شده است. در این لنت‌ها از مواد از روان کننده‌های کامپوزیت به جای گرافیت استفاده می‌شود. این دسته از لنت ترمز‌ها قدرت نسبتا بالایی در متوقف کردن خودرو‌ها دارند اما به دلیل ایجاد غبار فراوان و همچنین صدای زیاد و عمر کوتاه، برای مصارف شهری و مسابقه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

چه موقع لنت ترمز را عوض کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز باشد، کاهش سطح روغن ترمز است که البته این حالت مربوط به زمانی است که نشتی روغن ترمز وجود نداشته باشد. علاوه بر مورد ذکر شده سوت کشیدن لنت ترمز هنگام ترمزگیری نیز از جمله مواردی است که می‌تواند نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز باشد، هر چند که در صورت استفاده از لنت ترمز نامرغوب امکان سوت کشیدن وجود دارد. لازم به ذکر است که در برخی خودروها سنسور لنت ترمز وجود دارد که با فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز هشداری در پشت آمپر خودرو نمایش داده می‌شود. ازجمله نشانه های دیگر فرا رسیدن زمان تعویض لنت می توان به بلند شدن دود از دیسک ها، چرب شدن لنت‌ها و انحراف خودرو از مسیر خود در هنگام ترمز گرفتن اشاره کرد.

قیمت لنت در بازار

درحال‌حاضر در بازار قیمت لنت جلو پژو ۲۰۶ از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و در گران‌ترین حالت خود به ۲۰۰هزار تومان می‌رسد همچنین این قیمت برای لنت عقب از ۶۵ الی ۱۸۰ هزار تومان است. لنت ترمز جلو پراید قیمتی بین ۴۵ الی ۱۲۰ هزار تومانی دارد و این قیمت برای لنت عقب نیز بین ۴۵ الی ۱۲۰ هزار تومان است. لنت ترمز جلو تندر ۹۰ در ارزان‌ترین حالت ۶۹ هزار تومان و در گران‌ترین حالت ۱۸۵ هزار تومان است. در نهایت می‌توان گفت با توجه بهتر است در زمینه موارد مهمی مانند لنت ترمز به انتخاب برند‌های معتبر و با کیفیت دقت کنید چرا که در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شوید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار: 3شهریور1397 ، کدخبر: 36053: www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین