پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۳
بازار لوازم‌خانگی روزهای سخت و نفس‌گیری را می‌گذراند، کارخانه‌ها مدعی هستند چرخشان از حرکت ایستاده، نمایندگی‌ها از انبارهای خالی می‌گویند و دراین‌بین اما زوج‌های جوان بیش از همه تحت‌فشار قرار گرفته‌اند.

شعارسال: زرق‌ و برق ویترین مغازه‌ها وسوسه‌انگیز است، آن‌قدر که دختر جوان و مادرش را جلب لوازم چیده شده این ویترین می‌کند. با ذوق وارد مغازه می‌شوند، چرخی می‌زنند و بعد از مکالمه‌ای کوتاه با چهره‌ای گرفته بیرون می‌آیند. یکی یکی مغازه‌ها را زیر پا می‌کنند تا شاید چیزی پیدا کنند. به قول خودش چند روز دیگر مراسم جهازبرون و عروسی دارند اما هنوز چند وسیله ضروری خانه را پیدا نکرده‌اند.

نرگس جعفرغفار دختر جوانی است که نگرانی و ناراحتی در چهره‌اش موج می‌زند. او می‌گوید: دلمان خوش بود وام ازدواج به دستمان رسید وسایل بزرگ جهیزیه مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی و... را می‌خریم، وام را گرفتیم اما چه فایده. حالا هر چه می‌گردیم یا گران است یا کالاهایی با برندهای ناشناخته‌ای معرفی می‌کنند که نمی‌توانیم برای خرید به آن اعتماد کنیم.

مادر نرگس هم حال‌وروزی بهتر از دخترش ندارد، او که خط و خطوط نگرانی بر پیشانی‌اش نشسته و دستان لرزانش را به هم گره‌کرده از روزهای پیش رو می‌گوید و جهیزیه دختر دیگری که به گفته خودش یک سوزن هم برایش نخریده است. مادر نرگس ادامه می‌دهد: این وضع گرانی چند هفته است که آسایش ما را گرفته، هر روزمان به استرس و نگرانی می‌گذرد. چند روز است که برای خرید چند وسیله برقی به بازار می‌آییم اما هر روز بدتر از دیروز. در نهایت هم دست‌خالی برمی‌گردیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برای تهیه وسایل موردنیاز به نمایندگی‌ها مراجعه نمی‌کند تصریح می‌کند: شما فکر می‌کنید آنجا نرفته‌ایم؟ اصلاً لازم نیست بروید شما تماس بگیرید با همه نمایندگی‌های وسایل برقی داخلی و خارجی، اصلاً جواب تلفن را هم نمی‌دهند. تا چند سال پیش هزار راه و شیوه به کار می‌بردند تا به عنوان مشتری یک وسیله از آن‌ها خریداری کنیم حالا حتی جوابمان را نمی‌دهند.

مرضیه شیرمحمدی هم نوعروس دیگری است که به گفته خودش این روزها بازارگرد شده برای پیدا کردن چند وسیله برقی که تا چند ماه پیش به گزینه‌های مختلف فکر می‌کرد اما از تنوع زیاد نمی‌توانست انتخاب کند، حالا اما هیچ گزینه‌ای ندارد چون هیچ وسیله‌ای پیدا نمی‌کند برای خرید.

دست‌خالی عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی

بیطرفان یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی این موضوع را تائید می‌کند و می‌گوید: انبارهای ما که خالی است، هر چقدر هم تماس می‌گیریم با نمایندگان لوازم‌خانگی خارجی یا کارخانه‌های برای خرید جواب سر بالا می‌دهند. هفته گذشته با یکی از کارخانه‌ها تماس گرفتیم که حدود 100 میلیون جنس می‌خواهیم. گفتند نمی‌توانیم آن‌قدر کالا تحویل بدهیم. اصلاً در انبار چیزی برای فروش نداریم.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ها حتی عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی را با این کارشان تحت‌فشار گذاشته‌اند ادامه می‌دهد: نمایندگی برندهای خارجی هم برخورد بهتری ندارند، برای خرید وسیله باید هزینه را پرداخت کنیم آن‌هم با تأخیر یک هفته تا 10 روز کالا را تحویل می‌دهند. اوضاع بازار لوازم‌خانگی کساد است.

محمدی دیگر فروشنده لوازم‌خانگی است که عرضه سفارشی لوازم‌خانگی را راهکار فروشندگان در بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: مبلغی را به عنوان بیعانه از مشتری دریافت می‌کنیم تا پس از دریافت محصول از نمایندگی یا کارخانه با تأخیر چند روزه به دست مشتری برسانیم.

به گفته این فروشنده لوازم‌خانگی، در گذشته مردم اگر پول برای خرید لوازم‌خانگی خارجی نداشتند با این وضع افزایش قیمت‌ها می‌توان گفت دیگر توان خرید اجناس ایرانی را هم نخواهند داشت، تقریباً همه لوازم‌خانگی اعم از داخلی و خارجی افزایش بیش از 60 درصدی داشته‌اند.

محمدی گران تمام شدن هزینه تولید را در برهه کنونی عامل اصلی گرانی بازار می‌داند و ادامه می‌دهد: در شرایطی که کارخانه‌ها کالای گران تولید می‌کنند ترجیح می‌دهند فروش نداشته باشند تا شاید بازار به ثبات برسد و یا گران‌تر شود، فروشگاه‌ها هم به همین صورت که همین موضوع بازار را به رکود کشانده است. فروشندگان نگران آینده‌ای هستند که نتوانند حتی همین دو قلم موجود در انبارشان را نتوانند مجدد با همین قیمت جایگزین کنند. ترس از ضرر احتمالی دست فروشندگان را بسته است.

نمایندگی لوازم‌خانگی که بیشتر در خیابان سی متری کیوانفر مستقر هستند مقصد دیگر زوج‌های جوان برای خرید لوازم‌خانگی است، راسته‌ای که وضعش از بازار هم بدتر است. می‌گویند فروش ندارند، حتی حاضر به گفتن قیمت تقریبی اقلام ویترینی خود نیز نیستند. مشتری را با یک جمله به سکوت وا می‌دارند "چیزی برای فروش نداریم."

تزریق قطره‌چکانی لوازم‌خانگی به بازار

930 واحد لوازم‌خانگی عضو اتحادیه هستند که از این تعداد 460 واحد مربوط به لوازم‌خانگی هستند، بقیه واحدها در رسته‌های دیگر فعالیت دارند اما ذیل این اتحادیه تعریف می‌شوند. به گفته غلامرضا تفتی، 170 واحد لوازم‌خانگی در 30 متری کیوانفر مستقر هستند که در این روزها بیش از سایر واحدهای عرضه لوازم‌خانگی زیر ذره‌بین بازرسان قرار دارند.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی قم به درد مشترک همه فروشندگان و عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل توزیع از یک سو و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها کاسبان را با مشکل جدی مواجه کرده است، در حال حاضر کارخانه‌های تولیدکننده یا فروش ندارند یا قطره‌چکانی جنس وارد بازار می‌کنند.

وی افزایش بیش از 50 درصدی لوازم‌خانگی در برندهای مختلف از جمله پاکشوما، بوش، سامسونگ، پارس خزر، پارس، بوتان و آل جی را موردتوجه قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: نگران‌کننده‌تر اینکه برخی برندها اعلام غیررسمی برای افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر کرده‌اند.

تفتی دلالان را تنها سود برندگان وضع فعلی می‌داند و ادامه می‌دهد: در شرایطی که کسی نمی‌تواند خرید کند این دلالان و واسطه‌ها هستند که جنس می‌خرند و احتکار می‌کنند، بنا به گزارش‌های واصله در ماه‌های اخیر آمار قابل قبولی از لوازم‌خانگی وارد استان نشده باید تکلیف این موضوع مشخص شود. لیست محصولات واردشده به اسم قم باید اعلام شود تا بدانیم این لوازم به چه کسانی و به چه میزان فروخته‌شده است.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان اما اعتقاد دارد: دستگاه‌های نظارتی برای ساماندهی بازار نباید خرده‌فروشان را تحت‌فشار بگذارند، این تولیدکننده و واردکنندگان هستند که باید بگویند با ارز دریافتی چه کردند؟ باید مشخص شود که ارز دریافتی از سوی آن‌ها که نسبت به سال گذشته افزایش داشته تا چه اندازه منجر به افزایش لوازم‌خانگی شده و الان این اقلام کجا توزیع‌شده است.

اینکه تنها به این گفته که انبار لوازم‌خانگی خالی است اکتفا شود حرفی غیرقابل اتکا و باور است. شرایط هر چقدر هم سخت باشد اما مردم انتظار دارند جوابی قانع‌کننده بشنوند. کشف روزانه انبارهای مختلف احتکار کالا نشان می‌دهد آنچه دست متخلفان و سودجویان را می‌بندد نظارت‌های سختگیرانه و جدی است و آنچه آرامش را به مردم بر می‌گرداند عرضه کالاهای احتکار شده در بازار با قیمت معقول است. قیمت‌هایی که به گفته نرگس جعفرغفار و همه نوعروسان در آستانه استقلال، به جیبشان بخورد و بتوانند با مبلغ پایین وام ازدواج حداقل مایحتاج اولیه زندگیشان را تأمین کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1397 ، کدخبر:1814252 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
1
ا.ف75
خداییش الان تو شرایطی گیر کردیم که به قول امام علی هم دزد ناراضیه هم کاسب حلال!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین