پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۷۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
به جای سینمای دیروز، امروز مشتی خاک و زمینی خالی از فرهنگ در محل سینما ایران باقی مانده است و متولیان فرهنگی در این باره سکوت کردند و داغ نبود سینما بر دل اهالی فرهنگ اصفهان ماند.

شعار سال: سینما ایران قدیمی‌ترین سینمای اصفهان به صورت پنهانی تخریب شد. این سینما که همواره مورد پیگیری و پرسش اهالی رسانه و حوزه هنری به عنوان مالک اصلی آن بود، تخریب آن هیچگونه واکنشی را از سوی مسئولان فرهنگی، شهرداری و استانداری را نداشت.

این تخریب در حالی صورت گرفت که که در شهریور سال گذشته رئیس حوزه هنری اصفهان خبر از واگذاری کامل این سینما به این نهاد فرهنگی هنری خبر داده بود اما پیگیریهای رسانه و اقدامات حوزه هنری اصفهان به داد این سینما نرسید.

‌رئیس حوزه هنری اصفهان در واکنش به این تخریب می‌گوید: پاسخگوی اصلی این موضوع شهرداری است که مجوز تخریب را صادر کرده است.

مهدی احمدی‌فر اقدام غیرقانونی را در فروختن این ملک می‌داند و با اشاره به پیگیری‌های حوزه هنری از سوی دادستانی اصفهان بیان می‌کند: بعد از نامهای که ما به دادستانی دادیم، جوابی مبنی بر به حق بودن اقدامات مالک آمده ‌که تلویحا این بود از طرف قوه قضاییه اعلام کرده بودند مدارک مالک درست است و از نظر قانونی ایرادی ندارد و اعتراض حوزه پذیرفته نشده است.

وی با بیان اینکه این مکان کاربری فرهنگی و سینمایی داشته و اکنون مردم اصفهان آن را از دست دادهاند و متاسفانه اکنون هیچکس پاسخگو نیست، گفت: مالکیت سینماها برعهده حوزه هنری است و حوزه هنری به عنوان مالک واقعی سینما و ارشاد به عنوان متولی فرهنگی و هنری هر دو به دنبال این موضوع بودند اما هیچکدام موفق به پیش بردن این موضوع نشدند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان نیز درباره تجاری‌بودن بخشی از سند سینما ایران بیان می‌کند: کاربری اصلی سینما ایران، فرهنگی و سینمایی است و بخش کوچکی از کاربری تجاری در این سند مربوط به دایر‌کردن کافی‌شاپ و مواردی از این نوع وجود دارد که در سند هر سینمایی به شکل طبیعی وجود دارد.

سید مصطفی حسینی افزود: اگر این مکان از ابتدا کاربری فرهنگی نداشت به چه دلیل تا سال 92 پروانه نمایش فیلم‌های آن توسط اداره ارشاد اصفهان ثبت می‌شد و اکنون مسئولان فرهنگی اصفهان قانونی بیاورند که نشان دهد تخریب هر نوع سینمایی نه فقط سینما ایران قانونی است.

این در حالی است که فریده روشن، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در واکنش به این خبر به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سینما ایران قبلا به بخش خصوصی فروخته شده بود و خریدار ملک براساس قانونی که برای سینماهای وجود دارد موظف است حداقل یک طبقه از محل را به سینما اختصاص دهد.

فریده روشن در پاسخ به این سئوال که گفته شده به‌جای سینما ایران قرار است مجتمع تجاری ساخته شود، افزود: براساس قانون خریدار موطف به ساخت سینمای جدید با همان مساحت قبلی در زمین فعلی است.

وی درباره پیگیریهای شورای شهر درباره سینما ایران گفت: در این زمینه پیگیریهایی صورت گرفته و مالک قول ساخت سینما در محل را داده است و قرار است طبقات این مجتمع کاربری فرهنگی داشته باشد.

حال به جای سینمای دیروز، امروز مشتی خاک و زمینی خالی از فرهنگ باقی مانده است و متولیان فرهنگی در اینباره سکوت کردند، باید دید مسئولانی که در اصفهان صحبت از فرهنگ و هنر و توسعه فضاهای فرهنگی میکنند، چه زمانی دست به کار میشوند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 9 شهریور 97، کد مطلب: 1813204، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
ا.ف75
خداییش همیشه فرهنگ در ایران در درجه اخر اهمیت قرار داشته !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
چرا باید در شهری مثل اصفهان با اینهمه تاریخچه فرهنگی یک سینما خراب بشه و آب هم از آب تکون نخوره؟
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین