پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کارشناس مسائل سیاسی کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران را نوعی تحقیر برشمرد و گفت: رفتار و اعمال اروپایی ها معمولا با نیت سودجویانه است و یک نوعی تحقیر هم در آن مشاهده می شود.
شعار سال: کارشناس مسائل سیاسی کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران را نوعی تحقیر برشمرد و گفت: رفتار و اعمال اروپایی ها معمولا با نیت سودجویانه است و یک نوعی تحقیر هم در آن مشاهده می شود.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به کمک نقدی اتحادیه اروپا به جمهور اسلامی ایران، اظهار داشت: این پولی که اروپایی ها به ایران دادند، مبلغ بسیار ناچیزی است که در واقع اگر به یک کشور آفریقایی هم اختصاص داده می شد، شاید آن ها هم قبول نمی کردند؛ چرا که اروپایی ها معمولا از بانک های جهانی صندوق بین المللی پول به رغم اینکه بعضی از تحریم ها و فشارها را علیه برخی از کشورهای آفریقایی ایجاد می کنند؛ معمولا زمانی که صحبت از دادن پول و کمک های نقدی می شود، برای یک کشور آفریقایی بیش از 200 میلیون یورو هزینه می کنند.

وی افزود: برای کشور بزرگ و ثروتمندی مثل ایران، کمک کشورهای اروپایی که مبلغ 18 میلیون یورو جهت بهبود وضعیت اقتصادی ایران بپردازند، طبیعتاً به هیچ وجه شایسته نیست.

 کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: پذیرش چنین کمکی در حالی که اروپایی ها همیشه در قبال ایران، نیات سودجویانه ای دارند و هیچ گاه اروپایی ها نیتی بر اساس همکاری متقابل و بر اساس اصول متعارفی که بین کشورها باید طبق منشور بین المللی باشد، ندارند و معمولا نیت سودجویانه برای تحقیر هم در آن مشاهده می شود نیز قابل توجیه نیست.

 قنادباشی در ادامه گفت: اگر انگیزه های اروپایی ها را نگاه کنیم،  یک هدف و انگیزه بیش تر از این دارند که ما را ناگزیر کنند بر اثر موافقت نامه ای که مربوط به محیط زیست جهانی است، جمهوری اسلامی ایران برخی از صنایع خودش را تعطیل کند.

 وی عنوان کرد: اروپایی ها با دادن مبلغ ناچیزی می خواهند، صنایعی که در حال حاضر به آن نیاز داریم و در بسیاری از کشورها فعال است، تعطیل کنیم، درصورتی که حتی خود آمریکایی ها بسیاری از صنایع خودشان که مربوط به آب و هوا هست را رد کردند و هزاران برابر کشورهایی مثل ایران کره زمین را آلوده می کنند.

 کارشناس مسائل خاور میانه بیان داشت: اگر انگیزه این باشد که ما را به سمت تعطیلی برخی از صنایع ناگزیر کنند، برای جمهوری اسلامی ایران خفت است و نوعی مداخله و دخالت در امور ایران تلقی می شود.

 قنادباشی گفت: در شرایطی که ایران در حال نو سازی کشور است و شهرهای مختلفی ساخته شده است و در حال توسعه است، به اقدامات عمرانی فراوان نیاز داریم؛ تعطیلی صنایع از جمله کارخانه سیمان که مشمول این قرار داد می شد به معنی آن است که ما یک اهرم بزرگ سازندگی را از دست دهیم.

 وی مطرح کرد: در شرایطی که دولت به صنایع داخل کشور کمکی نکرده است و بسیاری از صنایع ما تعطیل شده است، این موضوع به معنی تعطیلی بقیه صنایع ما است که طبیعتاً یک نوع همکاری پنهانی اروپا با ترامپ و صهیونیست ها است.

 کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: این که می بینید نتانیاهو بلافاصله جدیت و موضع خودش را با این موضوع اعلام می کند، برای این است که جنبه مثبتی به موضوع دهد.

 قنادباشی اظهار داشت: نتانیاهو می داند هر چیزی را که جدی کند، مردم ایران به آن علاقمند خواهند شد، لذا برای اینکه مخالفین داخلی کوبیده شوند، نتانیاهو در یک حرکت بسیار تبلیغاتی و موذیانه، مخالف دادن این مبلغ به ایران شد تا مخالفین داخلی همسو با اسرائیل تلقی شوند و این هم یک موضوع ویژه ای است که باید به آن توجه زیادی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا این کمک نوعی ادامه برجام توسط اروپایی محسوب می شود یا نه؟" گفت: برخی معتقدند که بله، چون زمینه ساز برجام 2 نیز محسوب می شود؛ برخی از کارشناس زبده داخلی و خارجی معتقدند این کمک نوعی زمینه ساز برجام 2 و یا برجام اروپایی است.

 کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در شرایطی که شرکت های اروپایی یکی پس از دیگری ایران را ترک می کنند و اروپایی ها هم در عرصه عمل هیچ گام کوچکی جز حرف و سخن در جهت مخالفت با ترامپ برنداشتند، که این امر طبیعتاً شک و تردید را بیشتر می کند.

 قنادباشی افزود: اروپایی ها در عرصه عمل یک گامی علیه ترامپ برداشته بودند و خروج ترامپ از برجام را محکوم کرده بودند و در سازمان ملل نیز طرح شکایت داده بودند؛ حتی شرکت هایشان ایران را ترک نکنند که طبیعتاً همه این تضمین ها، ظن و سوء ظنی که نسبت به اروپایی را که داشته بیش تر می کند و نفرت مردم را از پذیرش این کمک ها افزایش می دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 11 شهریور 1397، کدخبر: 1401965 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
ا.ف75
واقعا اگر این حس رو دولت درون خودش داشته باشه که نیم نگاهی حتی به برجام 2 داشته باشه باید از اینده ایران بی نهایت هراس داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین