پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۴۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
این روزها با پیچیده تر شدن زندگی و روند سریع تغییرات در جامعه، اغلب افراد در هر سطحی که باشند حداقل برای سر و سامان دادن به امور زندگی و مقابله با تنش ها و افزایش کارآیی در روابط اجتماعی،‌ خانوادگی و شغلی خود در مقاطعی نیازمند مشاور هستند.
شعار سال: فرهنگ مشاوره و مراجعه به روانشناسان در بسیاری از مردم ایجاد شده، اما بیمه نبودن خدمات سلامت روانی رغبت آنها را برای مراجعه به مشاور و روان‌شناس کاهش می‌دهد.

 این روزها با پیچیده تر شدن زندگی و روند سریع تغییرات در جامعه، اغلب افراد در هر سطحی که باشند حداقل برای سر و سامان دادن به امور زندگی و مقابله با تنش ها و افزایش کارآیی در روابط اجتماعی،‌ خانوادگی و شغلی خود در مقاطعی نیازمند مشاور هستند.

در کشورهای توسعه یافته، فقط 15 تا 20 درصد بودجه سلامت صرف سلامت جسم و حداقل 80 درصد صرف سلامت روانی، اجتماعی و معنوی بیمار می‌شود، در حالی که در کشور ما کمتر از 3 درصد بودجه‌ها به سلامت روان اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آمارها 5 تا 10 درصد شیوع بیماری های روانی در کشورمان را افسردگی تشکیل می دهد. فرهنگ مشاوره و مراجعه به روانشناسان در بسیاری از مردم جامعه ایجاد شده اما پرداخت هزینه‌های خدمات مشاوره و روانشناسی، از توان مالی بسیاری از خانواده‌ها خارج است و بیمه نبودن این خدمات، رغبت آنها را برای مراجعه به مشاور و روان‌شناس کاهش می دهد.

این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته و ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره مشمول تعرفه های بیمه پایه و تکمیلی قرار گرفته است.  سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر یکی از سازمان های بیمه  ای است که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است و در زمینه های مختلف به هموطنان خدمات بیمه ای ارائه می دهد .

در خصوص لزوم حمایتهای بیمه‌ای، خصوصا بیمه تامین اجتماعی در زمینه خدمات روان شناسی، مشاوره و چگونگی تحقق آن در جامعه نظر مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی را جویا شدیم.

سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: «سازمان تامین اجتماعی تنها  خدمات بیمه ای را در زمینه روان شناختی و روان پزشکی ارائه می دهد. ارائه خدمات بیمه ای در زمینه روان شناسی و مشاوره در دستور کار سازمان تامین اجتماعی نیست.»
* خدمات رایگان سرای محله ها، تنها امید قشر ضعیف جامعه

 نکته قابل توجه در این زمینه این است که بسیاری از بیماری های جسمی که با یکی دو نسخه  و در فاصله چند روز بهبود می یابد مشمول بیمه می شوند، ولی افراد جامعه زمانی که در تنگناها و سردرگمی هایشان برای غلبه بر افسردگی و اضطراب، بهبود مهارت های رفتاری ارتباطی و... نیازمند کمک، آموزش و مشاوره روانشناختی هستند، بدون حمایت های بیمه ای به حال خود رها می شوند.

این در حالی است که حتی برخی  از سازمان های دولتی و کارگاه ها و کارخانه هایی که در گذشته خدمات مشاوره و روانشناسی به صورت پاره وقت به کارکنان خود ارائه می دادند، یکی پس از دیگری دفاتر مشاوره روانشناختی  خود را به بهانه اصلاح ساختاری و کاهش هزینه ها از چارت اداری خود حذف کرده اند و اهمیت  این مشاوره ها را حداقل در پیشگیری از مخاطرات محیط کار و افزایش کارآیی کارکنان و بالارفتن بازدهی موسسه خود نادیده گرفتند.

اما در حال حاضر خدمات رایگان سرای محله ها و سمن ها و خدمات مراکز دولتی عمده مواردی هستند که  تا حدی توانسته اند این عدم پوشش بیمه ای خدمات سلامت روانی را جبران کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1397، کدخبر: 6647849 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
سلامت روان م.ضوع جدی برای سلامت جامعه ولی متاسفانه کسی به فکر نیس م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین