پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۸۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
در جلسات علنی روز یکشنبه و سه‌شنبه مورخه ۱۱ و ۱۳ شهریور ۹۷ مجلس شورای اسلامی ماده‌واحده لایحه ایجاد ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی در کشور به تصویب رسید که در کمال ناباوری با عدم پیگیری نماینده مجلس این شهرستان‌ها، نام لاهیجان (بخش مرکزی) و سیاهکل (دیلمان) از آن حذف شد.

شعار سال: در جلسات علنی روز یکشنبه و سه‌شنبه مورخه ۱۱ و ۱۳ شهریور ۹۷ مجلس شورای اسلامی ماده‌واحده لایحه ایجاد ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی در کشور به تصویب رسید.

مجلس دهم در حالی این اقدام را انجام داد که در آذرماه سال ۹۴، بر اساس لایحه ارسالی دولت یازدهم به مجلس وقت (نهم) و تصویب کمیسیون اقتصادی، نام لاهیجان (بخش مرکزی) به‌عنوان منطقه "دانش‌بنیان” و دیلمان به‌عنوان دو منطقه "گردشگری و معدنی” در بین اسامی ۲۵ منطقه ویژه اقتصادی، مصوب گردید. ولی با توجه به پایان رسیدن مجلس نهم و روی کار آمدن مجلس دهم و سپس دولت دوازدهم، لایحه جدیدی برای افزایش مناطق ویژه اقتصادی از سوی دولت، به مجلس فرستاده شد که در کمال ناباوری با عدم پیگیری نماینده مجلس این شهرستان‌ها، نام لاهیجان (بخش مرکزی) و سیاهکل (دیلمان) حذف شد و با پیگیری‌های مستمر نمایندگان شهرستان‌های لنگرود (لاهوتی)، آستانه‌اشرفیه (قربانی)، فومن و شفت (افتخاری) و تالش (شکری)، نام چاف و چمخاله، فومن، شفت، تالش و کیاشهر به لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اضافه و حتی مصوب شد!

متن لایحه تصویب شده دولت در کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در سال ۹۴

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در لاهیجان و سیاهکل می‌توانست گره‌گشای معضل بیکاری و از عوامل مهم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد که در زمینه‌های مختلف ازجمله صنعتی و اقتصادی و گردشگری در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. در منطقه ویژه اقتصادی علاوه بر کاهش هزینه‌های اجرای طرح‌های اقتصادی، زیرساخت‌های موردنیاز نیز به نحو مطلوب‌تری تأمین می‌شود و با توجه به اینکه لاهیجان و سیاهکل در بخش‌های مختلف دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، می‌توانست اشتغال و توسعه لاهیجان و سیاهکل را به دنبال داشته باشد که با متأسفانه با عدم پیگیری نماینده لاهیجان و سیاهکل، این فرصت سوزی اتفاق افتاد!

متأسفانه دکتر نیکفر، مردم را از مزیت و مکان و محدوده این فرصت‌های اقتصادی، به‌طور شفاف مطلع نکرد و اغراض سیاسی اجازه نداد که درزمینهٔ استفاده از فرصت‌هایی که نماینده سابق این شهرستان‌ها پیش آورد را، پیگیری کند. ظرفیت‌های بسیار بزرگی در مناطق لاهیجان و سیاهکل وجود دارد که زیاده‌خواهی‌های سیاسی اجازه هرگونه ورود کارشناسی و تخصصی را به اذهان عمومی نمی‌دهد و برخی از جریانات سیاسی و افراد منفعت‌طلب از صداقت مردم استفاده کرده و با شوهای سیاسی سعی در اقناع جامعه دارند ولی پس از مدتی مشخص می‌شود که یک سرابی بیش نبوده است. البته این اتفاق متأثرکننده، خوراک خوبی برای سیاسیون آینده خواهد بود که با استفاده از شعار ناکارآمدی گذشتگان، اهداف خود را به‌پیش ببرند.

زبان حال فعلی جامعه مصداق شعر زیر است:

درون خواب می دیدم لباس تازه ای دارم میان رختخواب گرم و نرم آوازه ای دارم

درون جیب هایم پول بی اندازه ای دارم شدم بیدار و دیدم لخت و عریان جمله اعضا را

گفتنی است بخش رودبنه شهرستان لاهیجان در سال ۱۳۸۱ و با پیشنهاد نماینده وقت مردم لاهیجان و سیاهكل در مجلس شورای اسلامی (ندیمی) كه خود به عنوان رئیس كمیته سیاست‌های تجاری، از طراحان، مدافعین و جدی‌ترین پیگیری‌كننده طرح منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی بندر انزلی در كمیسیون اقتصادی بوده است ـ به اتفاق مسئولین محلی ـ طرح منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان (با موضوع فعالیت خاص كشاورزی) را پس از جلب نظر موافق ریاست جمهوری وقت و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی كشور، تهیه و با ورود به پروسه مطالعاتی و اجرایی، مورد استقبال حائز توجه مردم و مسئولین استان گیلان و همچنین استان‌های همجوار واقع گردید. این پروژه در قالب لایحه پیشنهادی در سال ۸۷ به مجلس ارسال شد و در ۱۸ فروردین ۸۸ نیز به تصویب مجلس رسید و منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان (بخش رودبنه) از سال ۸۹ مصوبه لازم برای فعالیت را دارد.

فهرست مناطق ویژه اقتصادی جدید که بر اساس شروط مصوب کمیسیون اقتصادی به لایحه دولت الحاق شد:

آذربایجان‌ شرقی: مرند، شبستر، ملکان، ورزقان، میانه و بناب

آذربایجان غربی: خوی، چایپاره، بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، نقده، ارومیه، اشنویه، میاندوآب و چالدران

اردبیل: نیر، مشکین‌شهر، گرمی و کوثر

اصفهان: نائین، گلپایگان، میمه، برخوار، زرین‌شهر، شهید مدرس کرون، مبارکه، هرند و ورزنه و فلاورجان

البرز: طالقان

تهران: طلا و جواهر تهران و چرمشهر ورامین

خراسان جنوبی: نهبندان، انرژی‌های نو، سربیشه و فردوس

خراسان رضوی: گناباد و تربت حیدریه

خراسان شمالی: شیروان، جاجرم و اسفراین

خوزستان: چغازنبیل، مسجدسلیمان و امیدیه

زنجان: ابهر

سمنان: شاهرود و میامی

سیستان و بلوچستان: ایرانشهر و سراوان

فارس: مرودشت، گردشگری پارسه، آباده، معدنی بناوات و خرم‌بید، خرامه، اقلید، سپیدان و داراب

قزوین: قزوین

قم: شهر فرودگاهی سلفچگان

کردستان: بیجار، دیواندره، سقز

کرمان: ریلی زرند، شهر بابک، گلگهر سیرجان، شهداد، کرمان و انار

کرمانشاه: اورامانات

گیلان: چاف و چمخاله، فومن، شفت، تالش و کیاشهر

لرستان: کوهدشت و الیگودرز

مازندران: نور، محمودآباد و آمل

مرکزی: سنگ محلات، گل و گیاه محلات، عایق‌های رطوبتی دلیجان و خیرآباد اراک

همدان: لالجین و اسدآباد

یزد: بافق و مهریز

این ماده واحده با ۱۴۱ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری با مردم، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 137210، www.baamardom.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
مشکل از عدم پیگیری نماینده مجلس این شهرستانها بود
م.ا75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
واقعا جای تعجب داره پس وظیفه نمایده مجلس هر شهری چیه چرا انقدر بیخیالین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین