پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
شماری از فرهنگیان ولایت غزنی از بی توجهی دولت به ویژه وزارت فرهنگ و وضعیت مخروبه آرامگاه ابوریحان بیرونی شکایت دارند.به گفته آن ها در حالی که تنها چند ماه دیگر به اعلام شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باقی نمانده نه تنها به مرمت و بازسازی آرامگاه ابوریحان بیرونی توجهی نشده بلکه دو سنگ نوشته شده قبر وی نیز حدود سه سال پیش ناپدید شده است.

شعارسال: به نقل از شبکه افغانستان قلب آسیا؛ این فیلسوف و ریاضی دان در خوارزم به دنیا آمد و در دو کیلومتری جنوب شرق شهر کنونی غزنی در ساحه ای موسوم به باغ بهلول زیر خاک خفته است.
در سمت غرب آرامگاه او مناره بهرام شاه مهم ترین مناره عصر غزنویان و طرف شرق آن بالاحصار و شهر کهنه غزنی واقع شده است.

آرامگاه متروک و فراموش شده البیرونی چند سال پیش از روی سنگ نوشته ای کشف شد که بعدها آن سنگ نوشته به غارت رفت.
شهر غزنی که در دوران سلطنت غزنوی ها مرکز دانش ، فرهنگ و سیاست خراسان زمین بود به خاطر موجودیت بیش از صد عابده تاریخی در این شهر در سال 2007 میلادی از سوی سازمان آیسیسکو برای سال 2013 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد.

اکنون که تنها چند ماه به آغاز اعلام شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باقی مانده برخی از فرهنگیتان غزنی از بی توجهی دولت به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ برای بازسازی آثار تاریخی این ولایت از جمله بازسازی و مرمت آرامگاه البیرونی سخت انتقاد می کند.

به گفته آن ها دوسنگ نوشته روی قبر البیرونی در اثر بی توجهی دولت ناپدید شده است اما حمیدالله سروری رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی می گوید تا اکنون تنها کار مرمت و بازسازی ده پروژه ی عابداتی تاریخی غزنی تکمیل شده و قرار است.

کار بازسازی برخی دیگر از عابده های تاریخی این ولایت به زودی آغاز شود که مرمت و بازسازی مرقد البیرونی نیز شامل این برنامه است.
فرهنگیان شهر غزنی با ابراز نگرانی می گویند با توجه به این که تا سال 2013 میلادی زمان کمی باقی مانده است ممکن است شهر غزنی شانس برگزاری جشنواره فرهنگی جهان اسلام در این شهر را از دست بدهد.

این در حالی ات که اخیرا موسی اکبرزاده والی غزنی در نشست عمومی مجلس نمایندگان وزارت های اطلاعات و فرهنگ ، انکشاف شهری ، انکشاف دهات و فواید عامه را به بی توجهی در امر بازسازی ولایت غزنی و آماده سازی این شهر برای برگزاری جشنواره فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 میلادی متهم کرده بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا ، تاریخ انتشار: 11 مهر 1391 ، کد خبر: 5255 ، www.afghanistan.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین