پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۵۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در دیدار مدیران صندوق ضمانت صادرات سوئد با بیان اینكه ایران به عنوان یكی از اقتصاد‌های نوظهور منطقه، پس از توافق هسته‌ای به كانون توجه سرمایه‌گذاران اروپایی تبدیل شده است، تاكید كرد: سوئد می تواند از شركای مهم تجاری ایران در اروپا شود.
شعار سال:اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «مهدی جهانگیری» در دیدار مدیران صندوق ضمانت صادرات كشور سوئد، با اشاره به روابط دیرینه دو كشور و پایه‌های مستحكم این رابطه افزود: اگرچه میزان روابط اقتصادی دو كشور در دوران تحریم به پایین‌ترین سطح خود رسید اما قطع نشد و بازرگانان دو كشور هم‌چنان نسبت به همكاری‌های دو جانبه علاقمندند.
وی ابرار امیدواری كرد: با وجود نهادهایی كه ریسك فعالیت بازرگانان را پوشش می‌دهند، زمینه توسعه صادرات دو كشور فراهم شود
.
نایب رئیس اتاق تهران، یكی از راهبردهای كشور در سال جدید را توجه جدی به توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: تمركز دولت بر این است كه شرایط مساعدی را برای صادرات محصولات باكیفیت فراهم كند
.
وی افزود: ایران برای جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی عزم خود را جزم كرده‌ و امیدوار است این میزان سرمایه‌گذاری تحقق یابد.
جهانگیری با بیان اینكه صندوق بین‌المللی پول نیز رشد 5.8 درصدی را برای امسال ایران پیش‌بینی كرده است، گفت: در چنین شرایطی، موسسه هایی مانند صندوق‌های ضمانت صادرات نقش موثری در توسعه روابط تجاری برعهده دارند
.
وی به حجم مبادلات تجاری ایران و سوئد اشاره كرد وگفت: در سال گذشته، صادرات ایران به سوئد به پایین‌ترین سطح خود یعنی 14 میلیون دلار رسیده و در همین دوره ایران حدود 200 میلیون دلار از سوئد كالا خریداری كرده است؛ این اطلاعات نشان می دهد ارزش مبادلات دو كشور برای رسیدن به نقطه تعادل باید جهش قابل‌توجهی را تجربه كند و دو كشور باید زمینه این جهش را فراهم كنند
.

** ریسك سرمایه‌گذاری مطرح شده در مورد ایران غیر واقعی است

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالای كشور برای سرمایه‌گذاری، بر پایین بودن ریسك كشوری ایران تاكید كرد و افزود: اگرچه به دلیل تشدید تحریم‌ها، پرداخت برخی از بدهی‌ها اندكی به تعویق افتاد تا كانال مناسب انتقال پول ایجاد شود اما دولت و بخش خصوصی ایران همواره در مبادلات بین‌المللی خود كاملا متعهد به قرارداد و با خوش‌حسابی عمل كرده‌اند.

«سیدكمال سیدعلی» دو موضوع «ذخایر ارزی مناسب و بدهی بسیار پایین ایران» را از عوامل اطمینان‌بخش سرمایه‌گذاری در ایران خواند و افزود: در دوران تحریم، ریسك ایران بسیار بالا نشان داده شد اما در كل به نظر می‌رسد مباحثی كه در مورد ریسك كشورمان مطرح شد، واقعی نبود بلكه به نوعی ریسك سایه و غیرواقعی بود.

وی با تاكید بر اینكه ایران در پرداخت‌های خود بسیار خوب عمل كرده است، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران، با 37 صندوق خارجی، تفاهمنامه همكاری امضا كرده و ماموریت آن حمایت از صادرات و سرمایه‌گذاری در خارج است؛ ما این اقدام را از طریق صدور بیمه‌های اعتباری صادرات، صدور ضمانت‌نامه و سایر اسناد فاینانس (تامین مالی) و خدمات متنوع ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: ما در سریلانكا، تاجیكستان، عراق، پروژه‌هایی مانند سدسازی، ساختمان‌سازی و ... را ضمانت كرده‌ایم و امیدواریم این فعالیت‌ها از حیطه كشورهای منطقه خارج شده و به دیگر كشورها نیز توسعه یابد.
**
صدور500 فقره ضمانتنامه در شرایط تحریم

در ادامه این نشست، «جان راكسندال» رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات سوئد نیز گفت: هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات سوئد، توسط دولت این كشور انتخاب می‌شود و دارای قدرت اجرایی بالایی است.

وی ادامه داد: از روزی كه به تهران سفر كرده‌ایم، تصویر مثبتی از ایران مشاهده كرده و با توانایی‌ها و زمینه‌های كاری فوق‌العاده‌ای آشنا شده‌ایم.

رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات سوئد، ابراز امیدواری كرد كه آشنایی متقابل دو كشور از یكدیگر به توسعه همكاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو كشور منتهی شود.

«آنا جاتكو» مدیركل صندوق ضمانت صادرات سوئد نیز در این نشست گفت: هدف این صندوق نه تنها افزایش صادرات سوئد، كه رقابتی كردن محصولات این كشور است و به نحوی خود را همكار اتاق بازرگانی می‌داند.

وی گفت: ما به مشتریان خود گزینه سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌كنیم، بلكه پوشش ریسك‌ صادرات آن‌ها را برعهده می‌گیریم. این ضمانت، البته سرمایه‌گذاری را نیز افزایش می‌دهد. ضمانتی كه سازمان ما صادر می‌كند، به منزله ضمانت پادشاهی سوئد است.

وی با یادآوری اینكه صندوق ضمانت صادرات سوئد در 120 كشور فعالیت دارد، افزود: در این فعالیت‌ها محدودیتی برای حجم پوشش ریسك و مدت زمان مشخص نداریم. در حال حاضر ارزش ضمانت‌های جاری صندوق ضمانت صادرات معادل 26 میلیارد دلار است.

جاتكو با بیان اینكه ایران و سازمان متبوعش به خوبی با یكدیگر آشنایی دارند، ادامه داد: نخستین ضمانت‌نامه‌ای كه از طرف صندوق ضمانت صادرات سوئد برای ایران صادر شده است، به سال 1351 باز می‌گردد و ما از آن تاریخ تا سال 2012، به طور مستمر به صدور ضمانت‌نامه صادرات برای ایران ادامه دادیم تا اینكه تحریم‌ها تشدید شد.

وی افزود: در طول 10 سال گذشته و با وجود تحریم‌ها باز هم 500 فقره ضمانتنامه برای صادرات به ایران، صادر كرده‌ایم.

مدیركل صندوق ضمانت صادرات سوئد گفت: سفر هیات‌های تجاری دیگر از سوئد به ایران و بالعكس می‌تواند گشایش‌گر همكاری‌های مشترك باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395کدمطلب : 82045887 www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین