پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۹۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
مدیرعامل شرکت کپیتال منیجمنت وضعیت کنونی ایران را ترسناک پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید ایران دوران استرس اقتصادی مشابهی را در چهل سال گذشته از سر گذرانده است، اما سختی امروز آنجاست که با وجود تلاش‌های دولت برای اینکه آمریکا را مقصر جلوه دهد، شهروندان دولت را در ایجاد آن مقصر می‌دانند.
شعار سال : نشریه فوربس در گزارشی به قلم «گرث فریزن» مدیر عامل شرکت کپیتال منیجمت که یک شرکت سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک در آمریکاست، نوشته است ایران بین یک صخره سیاسی و دیوار اقتصادی گیر کرده است. او در تشریح دیدگاه خود نوشته است: برخورد ژئوپلتیک، اقتصاد و سیاست داخلی منجر به تغییرات دردناکی در کشور شده است. ایران چطور به این نقطه رسید و چه چیزی در انتظارش است؟

همه چیز زمانی شروع شد که دولت ترامپ به برجام پشت کرد. اتفاقات ترسناک مشابهی همزمان در ونزوئلا نیز در حال رخ دادن بود:
-نرخ ارز خارجی در بازار سیاه بسیار ضعیف‌تر از نرخ رسمی بود.
-فساد افزایش یافت.
-قوه قضاییه غیر مستقل هرکاری که دلالان میخواستند را انجام می‌داد.
-نرخ بیکاری و تورم به سرعت رو به رشد گذاشت.
-دسترسی به دلار آمریکا محدود شده بود.

 این نویسنده در مطلب خود نوشته است: از سوی دیگر داده‌های قابل اعتمادی در مورد اقتصاد در دست نیست در نتیجه به سختی می‌توان عملکرد اخیر را تحلیل کرد. واقعیت این است که ارزش ارز خارجی در بازار سیاه ۱۵۰% ارزش ارز خارجی به قیمت دولتی است. همین مساله یکی از شاخص‌های سیاست مالی است که با وضعیت اقتصادی کشور هماهنگ نیست. کاهش مواد خام و میعانات در دو هفته اول ماه آگوست منجر به کاهش تجارت شده است. نرخ تورم اعلام شده ۱۸% است، اما برخی کارشناسان معتقدتد نرخ واقعی دست کم چند برابر این عدد است.

مشکل از وضعیت کنونی ارز خارجی و تورم فراتر است. ایران دوران استرس اقتصادی مشابهی را در چهل سال گذشته از سر گذرانده است، اما سختی امروز آنجاست که با وجود تلاش‌های دولت برای اینکه آمریکا را مقصر جلوه دهد، شهروندان دولت را در ایجاد آن مقصر می‌دانند.

تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته، اما این فساد است که پشت پرده اعتراضات است. سقف میزان مجاز برای نگهداری ارز توسط شهروندان ۱۰ هزار دلار اعلام شده تا از سقوط بیشتر ارزش ارز جلوگیری شود. اما هنوز مقامات دولتی می‌توانند با نرخی پایین‌تر از بازار دلار بخرند. مردم احساس می‌کنند در حق آنها ظلم شده و باید تغییراتی صورت بگیرد.

رییس بانک مرکزی، وزیر کار و وزیر اقتصاد و دارایی شغلشان را از دست داده‌اند. هفته گذشته حسن روحانی در مقابل مجلس پاسخگو بود و نمایندگان به او فشار زیادی آوردند و او برای باقی ماندن بر سر قدرت در حال تلاش است. اصلاح طلبان که همواره به دنبال روابط بهتر با غرب بودند در خطرند و کنترل به دست اصولگرایان افتاده است. چنین نتیجه‌ای برای بسیاری از شهروندان ایران که سعی دارند با بقیه جهان ارتباط درستی برقرار کنند، خبر بدی است.

ایران یکی از سخت‌ترین دوران‌ها را پیش رو دارد. از یک سو به چرخش به سمت اقتصاد اروپا نیاز دارد. از سوی دیگر در روایتی که آمریکا را مقصر وضعیت کنونی می‌داند، صدای مردمی که از سختی‌های اقتصادی به ستوه آمده‌اند را می‌شوند. در چنین موقعیتی به نظر می‌رسد دولت به سمت انزوای بیشتر پیش رفته است.

رهبر ایران گفته برجام یک ابزار بود نه یک هدف و اگر به این نتیجه برسید که به نفع منافع ملی ما نیست؛ می‌توانیم از آن خارج شویم. مقامات دیگر گفته‌اند که اگر ایران نتواند نفتش را به دلیل فشار آمریکا بفروشد، هیچ کشوری در منطقه نیز اجازه چنین کاری نخواهد داشت. این اظهارات به نوعی تهدید به بستن تنگه هرمز بود. اگر چنین اتفاقی رخ داد ایران دیگر تنها یک بحران سیاسی داخلی ندارد: آن‌ها یک بحران ژئوپلتیکی خطرناک خواهند داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسایت رویداد24 ، تاریخ انتشار: 14 شهریور 1397 ، کدخبر: 144645 ، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
کلا همه مقصرن :/ تا الان دیده نشده ی مسیول بگه کوتاهی از من بوده :/ ولی درهرصورت مردمم نقش کمی تو این ماجراها داشتن م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین