پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
بي شك وضعيت موجود و شرايط حاكم بر بازار دارويي كشور نه عادي است و نه حكايت از بهبودي آني دارد ، اظهار نظرهاي موجود نيز جداي از آنهائي كه منطبق بر حقايق و اطلاعات دقيق است ، برخي ناشي از بي اطلاعي ، بي تجربگي ، مطامع منفعت طلبانه ، گهي محفل گرايانه و زبانم لال گاهي نيز همچون حقير از سر بي سوادي و كم خردي است.
شعار سال : بي شك وضعيت موجود و شرايط حاكم بر بازار دارويي كشور نه عادي است و نه حكايت از بهبودي آني دارد ، اظهار نظرهاي موجود نيز  جداي از آنهائي كه منطبق بر حقايق و اطلاعات دقيق است ، برخي ناشي از بي اطلاعي ، بي تجربگي ، مطامع منفعت طلبانه ، گهي محفل گرايانه و زبانم لال گاهي نيز همچون حقير از سر بي سوادي و كم خردي است.

بي شك هيج تحليل گري نمي تواند شرايط موجود را يكسويه و تك عاملي قلمداد نمايد و لاجرم براي تحليل صحيح و صريح شرايط موجود بر بازار و صنعت دارويي كشور همچون هر مگا پروژه متاثر از عوامل چندگانه مركب مطمئنا بايد هم نقش تاثير گذاري اين عوامل را مد نظر داشت و هم درصد تاثير گذاريشان را لحاظ نمود .

اول از همه در شكل گيري شرايط موجود هرگز نميتوان به عامل ترامپيسم ( تاثير سياست هاي ترامپ)اشاره ننمود، ترامپيسم بر بازار دارويي ما تاثيرات مستقيم و غير مستقيم فراواني داشته است كه مستقيم آن خروج از همكاري مشترك بسياري از طرفهاي تجاري است كه نمونه هايش كم نيستند و غير مستقيمش نيز بسيارند ، كمپاني هايي كه حتي حاضر نيستند تراكنشي از ايران بپذيرند چون ممكن است دچار جرايم گوناگون گردند. وارد كنندگان مواد اوليه بخوبي با اين نوع از بازي در دوران تحريم آشنايند.

موضوع ديگر نيز بي شك موضوع تخصيص ارز است ، هر چند هرگز منكر زحمات بي شائبه و خستگي ناپذير همكارانمان در سازمان غذا و دارو نيستم ولي معتقدم زنجيره كارشناسي عزيزان در تشخيص و شناسايي همه مولفه هاي توليد كامل نبود و شايد بهتر بود مشورت هاي بيشتري دريافت مي نمودند تا همه مولفه هاي مورد نياز دارو در گروه یک كالايي قرار مي گرفت تا دچار مشكلاتي كه رخ داد نمي شديم.

نكته بعدي موضوع ترخيص كالا از گمركات است ، جاييكه برايش لوله خرطومي فلان دستگاه فانتزي مثلا يخچال سايد باي سايد  شايد با داروي مورد نياز بيمار قلبي يا مواد اوليه آن زياد فرقي نميكند . اينجاست كه موضوع لزوم سياستگزاري هاي متمركز جلوه گر ميشود .

تامين ارز مورد نظر نيز مولفه ديگري است متاسفانه دولت يا به تعبيري بانك مركزي در اين مورد اهتمام لازم را نداشته است و ارز مورد نظر تخصيص نيافته است ، جناب دكتر اصغري عزيز تقريبا ٩٠ درصد از وقت خود را صرف اين موضوع نموده اند اما هنوز نتايج مورد نظر حاصل نگشته است.

از موضوع ارز كه بگذريم موضوع بعدي مشكل تامين نقدينگي از سوي كارخانجاتي است كه منابعشان را طرح تحول سلامت بلعيده است و براي تامين منابع ماليشان بسيار گرفتار و درگيرند و بانك ها نيز مساعدت لازم را نمي كنند .

در اين بين جو رواني ايجاد شده نيز بر بازار سايه سنگيني افكنده است ، بيماران براي تامين داروي مورد نياز خود هجوم آورده و مي آورند ، برخي همكاران داروساز شايد مقداري بيش از قبل برخي از اقلام را خريداري مي نمايند ، برخي از خدا بي خبران ممكن است به علت شيب قيمتي ايجاد شده بين قيمت داخلي و خارجي به سمت و سوي قاچاق به همسايگان روي آورده باشند .

البته نكته مهم ديگري نيز وجود دارد و آنهم اينكه پس از برجام بازار دارويي كشور به نظر حقير بيش از حد درب هاي خود را به سوي برخي داروها و مكمل هاي لوكس گشود و به همين سبب نيز فرهنك نسخه نويسي در نزد پزشكان محترم و به تبع آن فرهنگ مصرف مصرف كنندگان تغيير نمود كه بسيار بسيار خطرناك بوده و هست و امروز برخي از مشكلات بواسطه اتخاذ چنين سياستهايي در قبل مي باشد.

به هر حال به ظاهر چاره ايي جز آزاد سازي قيمت دارو ، نظارت بر سودهاي مقرره از سوي ارگانهاي نظارتي ، تخصيص سوبسيدهايي براي شركت هاي بيمه گر ، افزايش قدرت دفترچه هاي بيمه ، حذف برخي از آيين نامه هاي دست و پاگير ، خروج از پوزيشن حالگيري و مچ گيري در نظارت بر توليد و ورود به پوزيشن حمايتي و اصلاح گر ، لابي براي پرداخت مطالبات بيمه ايي ، ايجاد فشار عمومي براي تامين منابع بانكي از سوي بانك ها ، ايجاد جوي آرام و بدور از هياهو و از همه مهم تر تخصيص هر چه سريعتر ارز مورد نياز براي تامين ذخيره هاي دارويي مورد نياز نمي باشد .

البته لازم است تا برخي از عزيزان نيز از موضع پوپوليستي خود خارج شده و از موضع گيري هاي شعاري خود خارج شوند و بخاطر آورند بخشي از مشكلات امروز ما ناشي از زمانهايي است كه يا خود اين عزيزان دست اندركار اين صنعت در بخش هاي مختلف بوده اند يا رفقاي گرمابه و گلستانشان ...

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال رسانه غذا و دارو، IFDAnews@


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین