پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۸۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
رئیس سازمان بهره وری با بیان اینکه عزمی برای ارتقای بهره وری در کشور وجود ندارد و این سازمان یکی از متهمان پایین بودن بهره وری است، گفت: در بررسی بهره وری کلان کشور، برآورد این سازمان این بوده که در مجموع تحقق رشد بهره وری در کشور صفر است.
شعار سال : علی اکبر اولیاء رئیس سازمان ملی بهره‌وری با حضور در برنامه تیتر امشب درباره شاخص های بهره وری در کشور گفت: سازمان ملی بهره وری ایران بعد از برنامه پنجم، تبدیل به سازمان مستقلی شد که یکی از برنامه های این سازمان پایش بهره وری در کشور است.

او افزود: در بررسی بهره وری کلان کشور، برآورد این سازمان این بوده که در مجموع تحقق رشد بهره وری در کشور صفر است. این درحالی است که از برنامه چهارم توسعه موظف شدیم که بهره وری را سرلوحه کار خود قرار دهیم که به این کار توجه زیادی نشده است.

رئیس سازمان بهره وری در ادامه گفت: در برنامه ششم سهم بخش های مختلف از بهره وری نیز مشخص شده است و کشور علی رغم سابقه دیرینه ی حضور در سازمان بهره وری آسیایی از دهه پنجاه میلادی انتظار می رفت که موفقیت بیشتری در بهره وری داشته باشد.

او افزود: بهره وری در آسیا از ژاپن شروع شد که آنها حرکت خوبی انجام دادند که توانستند پویایی خوبی به اقتصاد کشورشان بدهند اما به دلیل اینکه بهره وری در کشور زیاد جدی گرفته نشد برنامه ها موفق نبوده است بنابراین یکی از اهداف واکاوی بهره وری و توجه بیشتر به این بخش و آسیب شناسی است و اگر مدیران بنگاه ها به بهره وری توجه بیشتری داشته باشند موفقیت ها در این بخش بیشتر خواهد بود.

او افزود: سازمان بهره وری، متولیان بخش صنعت و کشاورزی در کاهش بهره وری نقش داشته اند که باید اسیب شناسی شود و عزم جدی برای بالابردن بهره وری در کشور به صورت جدی داشته باشند.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری در ادامه گفت: هرچند اقتصاد ما دولتی است اما بخش خصوصی فعالی هم نداریم بنابراین مجموعه عوامل است که دست به دست هم می دهد تا بهره وری به نقطه مطلوب برسد.

او افزود: شرایط تحریمی که بر کشور حاکم شده است جداول برنامه ششم را تغییر خواهد داد بنابراین باید به بهره وری توجه بیشتری داشته باشیم تا چالش های بهره وری را برطرف کنیم.

سید حمید کلانتری رئیس هیئت مدیره انجمن بهره‌وری دیگر مهمان برنامه درباره شاخص های سنجش بهره وری و کاهش نرخ بهره وری در کشور گفت: بهره وری باید براساس باور و اعتقاد باشد و همه شهروندان هر روز به دنبال بهره وری بیشتر باشند. بهره وری از خانواده شروع می شود تا به اداره، صنعت و کل نظام می رسد.

او با بیان اینکه مسئله اصلی در بهره وری مجموعه نظام اداری و نظام حکمرانی کشور است، افزود: در ساختار اداری کشور باید موضوعاتی مثل شفافیت، پاسخگویی و قانوگرایی را به عنوان پیش نیاز بهره وری داشته باشیم.

او افزود: بهره وری در محیط خود رشد می کند بنابراین اگر زمینه مشارکت مردم و خصوصی و تعاونی فعال شوند زمینه رشد بهره وری فراهم می شود. یکی از دلایل اصلی پایین بودن بهره وری این است که نظام تعلیم و تربیت ما مبتنی بر بهره وری نیست بنابراین کادرانسانی که می خواهد بهره وری ما را بالا ببرد به درستی تعلیم ندیده اند چون بخشی از بهره وری نیروی کار انسانی است.

کلانتری درباره ضعف در بخش صنعت نیز گفت: ما باید بین دانشگاه و صنعت دوره ای برای آماده کردن نیروی مستعد پرورش دهیم. استخدام های علمی برای ورود نیروهای کیفی به واحدهای صنعتی به کارامدی کار کمک می کند. یکی از عوامل افزایش بهره وری این است که فضای کسب و کار مناسب باشد و مشکلات اداری نداشته باشد از طرفی هم تفکیک مدیریت به مالکیت باید صحیح داشته باشد.نظام بهره وری باید به دوبخش خرد و کلان تقسیم شود بنابراین وقتی همه این ها باهم دیده شود وظایف دولت در زیرساخت ها مشخص می شود.

شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران در ارتباط تلفنی درباره پایین بودن بهره وری در کشور گفت: بهره وری حاصل کارارایی و اثر بخشی است یعنی با کمترین عوامل تولید بیشترین بهره وری را داشته باشیم. به اعتقاد من بهره وری در بخش خصوصی با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

او افزود: در کشور ما هشتاد و پنج درصد اقتصاد تحت نظارت دولت است و وقتی میانگین بهره وری سنجیده می شود نسبت به دنیا عدد مناسبی ارائه نمی دهد اما آنچه مسلم است بهره وری بخش خصوصی بالاست بنابراین برای افزایش بهره وری باید فعالیت های بخش اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود.

شکوری در ادامه گفت: بخش خصوصی چون به فکر منافع است، در اموزش نیز برنامه ریز می کند و سرمایه گذاری می کند در حالیکه در بخش دولتی به اینگونه نیست. راندمان ها در بخش خصوصی در کل دنیا مشخص و دیده می شود.

وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در ارتباط تلفنی درباره بهره وری گفت: در کشور ما 2/5 درصد از 8 درصد رشد اقتصادی کشور ما قرار بوده که بر اساس بهره وری باشد که فقط 25 صدم واحد درصد رشد اقتصادی کشور از بهره وری بوده است. در مالزی بیش از 60 درصد رشد اقتصادی از حوزه بهره وری بوده است درحالیکه در کشور ما از نظر بهره وری بسیار ضعیف هستیم.

او افزود: اقتصاد ما سرمایه داری دولتی متکی بر رانت نفتی بوده است درحالیکه ما باید اقتصادی متکی با سرمایه گذاری مردمی و بهره وری داشته باشیم. ما اقتصادی ساخته ایم که سوداگری حرف اول را زده است و اقتصاد برپایه پول بوده است بنابراین از این مدل اقتصاد ما نباید بهره وری را انتظار داشته باشیم.

او افزود: وقتی کسب و کار بر اساس اقتصاد دانش بنیان باشدمحور موفقیت و بهره وری حاصل می شود در حالیکه اقتصاد ما مونتاژ محور و کپی برداری بوده است که نتوانسته ایم رشد اقتصادی را مبتنی بر بهره وری کنیم.

شقاقی در ادامه درباره ابزارهای تشویقی و تنبیهی گفت: یکی از اهداف اصل 44 انقلاب در اقتصاد و بهره وری بود در حالیکه نتوانستیم از سیاست نفتی رانتی عبور کنیم و از زمان ساخت صندوق توسعه ملی برداشت های غیرکارامد شده است. تحریم ها موجب خواهد شد به سمت سرمایه انسانی برویم و اقتصاد در مسیر واقعی خود قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 16 شهریور 97، کدمطلب:1823665 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
تو این وضعیت ارتقا بهروری کجا بود همه فقط میخوان تو این شرایط فقط بمونن واز بین نرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
به بهره وری توجه بیشتری داشته باشیم و چالشاشو برطرف کنیم ؟:/ ما کی تو زمینه رفع چالشا موفق بودیم ک یتونیم اینو درس کنیم ... م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
مدتیه فقط همه به دنبال بدتر نشدن اوضاع هستن. که با وجود این اخبار دیگه باید گفت بالاتر از سیاهی رنگی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین