سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
با حضور فرماندار جاسک در منطقه، خدمه کشتی های چینی با قایق فرار کردند.فرار خدمه کشتی به احتمال قوی نمی تواند ناشی از صید سایر گونه ها باشد.

شعار سال : هشتم اردیبهشت ماه امسال امام جمعه «جاسک» خبر داد: «قریب به ۶۰ فروند دست است که نشان می‌دهد نه تنها جلوی کشتی صیادی در این منطقه صید می‌کنند که ۱۶ فروند چینی و با پرچم ایران مشغول صید هستند. اخباری در صید آن‌ها [چینی‌ها] گرفته نشده، بلکه بناست به همین میزان شناور دیگر اضافه شود.»
به رغم انتشار اخبار متعدد درباره حضور چینی‌ها در آب‌های ساحلی جنوب کشورمان و تکذیب فعالیت عجیب‌شان، مستندات حکایت از آن دارد که شایعات صحیح هستند، نه اخبار رسمی!  سید مصطفی ذوالنوز در پاسخ به این که آیا مجلس نمی‌تواند صحت و سقم این موضوع را پیگیری کند، می‌گوید: «کشتی‌های چینی در ایران حضور دارند و ما هم هزاران بار پیگیری کرده‌ایم، اما رئیس سازمان شیلات حرف کسی را گوش نمی‌کند.» سخنانی به شدت ناامید کننده که نشان از مشکلاتی بسیار وسیع‌تر از حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی کشورمان برای صید ترال و با پرچم ایران دارد.
 به گفته آقای سعبد عبادی سخنگوی انجمن صنفی دریانوردان ایران از  زمان حضور کشتی‌های چینی با مالکیت ایرانی و کارکنان چینی، صید کشتی‌های صنعتی ایرانی از هشت‌تن به یک تن رسیده است و صید صیادان سنتی منطقه جاسک از یک تن به کمتر از ۵۰۰‌کیلوگرم با توجه به وجود همین شایعات فرماندار جاسک با حضور سرزده خود از کشتی های چینی به این شایعات پایان داد.
با حضور فرماندار جاسک در منطقه خدمه کشتی های چینی با قایق فرار کردند، فرار خدمه کشتی به احتمال قوی نمی تواند ناشی از صید سایر گونه ها باشد ( چرا که جریمه دارد و در حداکثر شرایط ، معرفی به دادگاه. ضمنا خود کشتی و مالکیت ان که به راحتی قابل شناسایی است). احتمالا عامل فرار کردن خدمه غیر ایرانی باید به بحث مجوز کار و اقامت و یا به بحث قاچاق ربط داشته باشد. که نکته ای حائز اهمیت و قابل تعمق می باشد...
کشتی‌های چینی در خلیج فارس و آب‌های جنوبی کشور حضور دارند که پیش از این سازمان شیلات ایران آن را انکار می‌کرد و امروز می‌گوید، کشتی‌های چینی با پرچم ایران به خلیج فارس می‌آیند و سیر می‌کنند. معلوم است هر کشتی که بخواهد در آب‌های ایران سیر کند، باید پرچم کشورمان را روی شناورش نصب کند. به گفته یعقوبی دوجی این کشتی‌ها برای شرکت‌های پیمانکاری ایرانی فعالیت می‌کنند و اگر این کشتی‌ها در این محدوده صید نکنند، کشتی‌های سایر کشورها صید خواهند کرد و از ذخایر استفاده می‌کنند. تمام این کشتی‌ها دارای ردیاب ماهواره‌ای هستند و از مرکز کنترل ردیابی می‌شوند،
این مرکز کنترل در سازمان شیلات و اداره‌کل شیلات چابهار نصب است و در صورت مشاهده تخلف که خارج محدوده صید کنند، با آنها برخورد می‌شود

طبق قانون در روند صید فانوس ماهیان، تا ۴۰ درصد صید ، می تواند از سایر گونه ها صورت پذیرد. لذا ، در این مورد خاص ، باید درخواست اصلاح قانون را داشت، روندهای اجرایی و نظارتی شیلات با توجه به قوانین موجود، درست انجام گرفته است...
 «صید ترال» یا ترالینگ یا گوفه‌کشی، نوعی روش صید ماهی است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور انجام می‌شود. یکی از انواع این صید، کشیدن تور در کف دریاست که در این حالت، علاوه بر آسیب‌هایی که به گیاهان دریایی و اکوسیستم جاری در کف آب وارد می‌شود، هیچ موجود زنده‌ای از صید شدن جان به در نمی‌برد. بنا به روایات، صید ترال چینی‌ها در جنوب کشورمان از این نوع است!
اما مگر می‌شود این صید در این ابعاد بدون مجوز باشد؟ اصلا مگر ممکن است مجوزی صادر شود که بر اساس آن ریشه کنی همه موجودات پهنه آبی مجاز باشد؟ اگر ممکن است، چگونه صیادان از آن بی خبرند و اگر ممکن نیست، چگونه برای کشتی‌های چینی ممکن شده؟ آیا با اتفاقی عجیب و ابهام برانگیز مواجه نیستیم که فوریت و ضرورت دارد، نهاد‌های نظارتی در خصوص آن تحقیق کنند؟!



منبع:
سایت تابناک
سایت نسیم آنلاین
پایگاه خبری جماران
کانال‌های تلگرام

اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین