پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
محققان سازمان انرژی اتمی با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل به رقم جدیدی از برنج مقاوم به شوری و خشکی دست یافتند.

شعارسال: استان‌های شمالی را همه با زمین‌های حاصلخیزش می‌شناسند، اما ۶۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان‌های گیلان، مازندران و گلستان متاثر از شوری آب دریای خزر است.

یکی از کشاورزان منطقه جویبار که سال هاست زمین شالیزاری آن به دلیل شوری زمین کشت نمی‌شود گفت: آب و خاک این منطقه شور است و زمین قابل کشت برنج نیست.

کشاورز دیگری نیز گفت: اگر این زمین‌های شور به زیر کشت برنج برود هزینه کشت بالا می‌رود و در نتیجه کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


کشت برنج در زمین‌های شور با تولید کمتر

اما برخی کشاورزان در شالیزار‌های متاثر از شوری با مشقت و تولید کمتر برنج کشت می‌کنند.

کشاورز منطقه فریدونکنار نیز در این خصوص گفت: بلور‌های نمکدر خاک حالت درخشندگی دارد باعث می‌شود نمک سطح زمین از پایین به سطح خاک بیایید و سبب از بین رفتن برنج‌ها می‌شود.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


کاشت برنج هسته‌ای در آب‌های شور شمال کشور!

مشکل شوری و بخشی از آب و شالیزار‌های استان‌های شمالی سبب شد تا محققان موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران و پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی کرج به فکر تولید ارقام مقاوم به شوری بیافتند.

محققان سازمان انرژی اتمی با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور که در رشت مستقر است از سال ۸۷ تحقیقات خود را بر روی دو رقم بومی برنج آغاز کردند که پس از سال‌ها تلاش به رقم جدیدی از برنج مقاوم به شوری و خشکی دست یافتند.

این رقم جدید برنج علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی، هنگام وزش باد شدید و بارندگی‌ها دچار ورس یا خوابیدگی نیز نمی‌شود.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


فرهمند رییس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی فریدونکنار ،گفت: در صورتی که پیشروی آب دریا در منطقه داشته باشیم و آب لب شور یا شور شد این برنج‌ها مقاومت لازم دارند و مانع خسارت ناشی از شوری می‌شوند.

دکتر باقری مجری مسئول طرح پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح تولید ارقام‌های متحمل به تنش شوری در گیاه برنج با استفاده از فناوری هسته‌ای است، افزود: ارقام بومی برنج مورد مطالعه در این طرح پس از پرتوتابی با دوز مناسب پرتو گاما در زمین‌های شور تحت کشت برنج در فریدونکنار کشت شده است و مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

باقری گفت: دستاورد‌های حاصل از کشت این رقم برنج تولید لاین‌های موتان امید بخش متحمل به تنش شوری است با ویژگی‌های زراعی مطلوب مثل داشتن عملکرد بالاتر، پاکوتاهی و زودرسیوکیفیت مناسب نسبت به ارقام مادری خود است.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


برنج هسته‌ای جایگزین مناسب برنج‌های محلی

عرفانی معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران ،گفت: این رقم و رقم‌های در دست معرفی می‌توانند تا حد زیادی بحث شوری زمین‌های مازندران و مناطق شمالی را پوشش می‌دهند و در شرایطی که امکان کشت با ارقام محلی بومی وجود نداشته باشد جایگزین مناسبی است.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


الهیار فلاح عضو هیت علمی موسسه تحقیقات برنج مقاوم به شوری ،گفت: این ارقام‌ها زودرس و پاکوتاه هستند و توان پنجه زنی خوبی در شرایط نسبتاً شور با‌ ای سی ۴ تا ۵ دارند.

وی افزود: در این طرح تحقیقاتی بذر برنج از آزمایشگاه خارج شده است و در فاصله ۳ هزار متر از آب‌های ساحلی فریدونکنار در شالیزاری متاثر از شوری به مساحت ۵۰۰ متر مریع کشت شد.

محقق موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه حد بحرانی نمک برای گیاهان پنج، دهم درصد وزن خاک خشک است و آستانه بحرانی برای رشد گیاه برنج ۳ الی ۴ دسی زیمنس بر متر است، افزود: نمک‌های محلول در آب‌ها در اراضی شالیزاری تجمع یافته و در دراز مدت سبب بروز مشکلات شوری یا سدیک شدن خاک می‌شود.

الهیار فلاح استفاده از ارقام برنج مقاوم به شوری را راهکار مناسب این امر بیان کرد و افزود: این ارقام زودرس و پاکوتاه بوده و توان پنجه زنی بیشتر و همچنین عملکردی حدود ۴ تن در شرایط شوری دارند.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


کشاورزی فریدونکناری خرسند از کشت برنج هسته‌ای

بیابان کشاورز فریدونکناری که امسال آزمایشی در مزرعه اش برنج‌های هسته‌ای کشت کرده است، گفت: برنج‌های هسته‌ای که اردیبهشت ماه کاشته بودیم را درو کردیم و شوری زمین تاثیر آنچنانی بر روی برنج نگذاشته است.

وی افزود: این برنج هسته‌ای از لحاظ کیفیت مشابه برنج محلی طارم است.

بیابان گفت: بذر‌های که مرکز تحقیقات برنج شمال کشور در مزرعه آورده است تا کشت شود در مقایسه با بذر‌های محلی که کشت شد خیلی خیلی بهتر است.

وی افزود: امیدواریم سال‌های آینده این بذر‌ها به مقدار معین میان کشاورزان منطقه توزیع شود تا کشاورزان به صورت آزمایشی در زمین‌های شور بکارند.

بیابان افزود: با کشت آزمایشی برنج در زمین‌های شور رضایت مندی کشاورزان از لحاظ کمیت و کیفیت حاصل می‌شود.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


برنج‌های معطر در راه بازار مصرف

توسلی مسئول آزمایشگاه کیفیت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران،گفت: این رقم جدید مقاوم به شوری اواسط اردیبهشت ماه کشت می‌شود و ۱۵ مردادماه برداشت شد.

وی افزود: ارقام جدید برنج معطر است و از لحاظ کمیت و کیفیت توانستیم موفق باشیم.

توسلی گفت: هم اکنون در هرهکتار از شالیزار‌های متاثر از شوری دو تن برنج محلی برداشت می‌شود که با کشت این ارقام جدید تولید برنج به ۴ تن در هر هکتار افزایش می‌یابد.


افزایش ۲ برابری برداشت برنج مقاوم به شوری در شمال


حدود ۳۵ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران متاثر از شوری است که اگر زیر کشت ارقام مناسب شوری برود سالی ۱۴۰ هزار تن برنج می‌شود برداشت کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397 ، کد خبر: 6635967 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
این طرح گسترش پیدا کنه عالی میشه تو همه شهر های مازندران باید عملی بشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین