پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
عباس صالحی یک سال بعد از کسب رای اعتماد از مجلس، گفت: اقداماتی را برای تحقق برنامه‌های ارائه شده به مجلس انجام داده‌ایم که البته مانند شناژبندی‌هایی است که در ظاهر، حرکت کُندی به نظر می‌رسد.

شعارسال: «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه شنبه ۱۷ مهرماه در یک گفتگوی زنده با رادیو اقتصاد، در بیان ارزیابی خود از میزان تحقق برنامه‌ای که سال گذشته برای کسب رای اعتماد به مجلس داده بود و در آن ۴۶ راه حل برای ۱۴ مسئله مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه ارائه شده بود، گفت: طی یک سال گذشته ما این ۴۶ برنامه (یا راه حل) را به ۸ کلان‌پروژه دسته بندی کردیم و برای هر کدام هم مسئولی تعیین شد تا بتوان به حل مسائل این حوزه نزدیک شد.

در حال شناژبندی برنامه ارائه شده به مجلس هستم

وی شفافیت، هوشمندسازی (حرکت در راستای تحقق دولت الکترونیک)، بهبود محیط کسب و کار فرهنگی، توسعه دسترسی‌های حوزه فرهنگ و هنر، تقویت دیپلماسی فرهنگی، گفتگوی فرهنگی، ارتقای کیفی و محتوایی محصولات فرهنگی و هنری را به عنوان ۸ کلان‌پروژه این حوزه برشمرد و افزود: ما اقدامات اولیه‌ای را که برای تحقق هر یک از این برنامه‌ها لازم بوده، انجام داده‌ایم که البته این اقدامات مانند شناژبندی‌هایی است که ممکن است در ظاهر، حرکت آنها کُند باشد اما وقتی به سطح می‌آید، طبعاً سرعت کار بیشتر می‌شود.

صالحی در مجموع حرکت در راستای تحقق این برنامه‌ها را «خوب» توصیف و ابراز امیدواری کرد سرعت این حرکت در سال‌های بعدی بیشتر شود.

اعتراف می‌کنم که در زمینه آماردهی نقص‌هایی داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: متناسب با شاخص‌هایی که در این کلان‌پروژه‌ها تعقیب می‌کنیم، آمارهای مربوط به نتایج اقدامات صورت گرفته ارائه خواهد شد. البته ما در زمینه آماردهی نقص‌هایی هم داشته‌ایم و داریم ولی تلاش می‌کنیم این نقیصه‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: در زمینه برخی شاخص‌های فرهنگی و هنری مثلاً میزان تولید کتاب، تولید فیلم، تولید نمایش و مخاطبان این محصولات، ما پاره‌ای از آمارها را داریم ولی در برخی دیگر از حوزه‌های فرهنگ و هنر از جمله رسانه، ممکن است شاخص‌هایمان شکل نگرفته و یا حداقل شاخص‌های قابل اعتماد، باشد.

ساخت ده‌ها سینما با مشارکت بخش خصوصی نمونه‌ای موفق از کاهش تصدیگری‌ها بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد روند واگذاری تصدیگری‌های حوزه فرهنگ و هنر از بخش دولتی به بخش خصوصی هم در برنامه مورد اشاره، گفت: مسئله کاهش تصدیگری‌های دولتی هم در سیاست‌های قطعی دولت هست و هم در اصل ۴۴ قانون اساسی و با تفسیری که مقام معظم رهبری از آن انجام دادند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کردند، مورد تاکید قرار گرفته است. طبعاً در حوزه فرهنگ و هنر هم این مسئله، یک اصل است.

صالحی ساخت ده‌ها سینما در سال‌های اخیر با مشارکت بخش خصوصی را نمونه‌ای موفق از این به گفته او «کاهش تصدیگری‌ها» عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه در این دوره نیز تعقیب می‌شود که در عین نظارت و حمایتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این حوزه‌ها خواهد داشت، امکان بهره‌مندی بخش خصوصی از منافعی که فعالیت و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری دربردارد، فراهم شود.

تلاش کرده‌ایم با نگاه همگرایی، از موازی‌کاری نهادهای فرهنگی خارج از دولت بکاهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داد هر مقدار که بشود، تصدیگری‌های این وزارتخانه را در بخش‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه کاهش دهد.

وی درباره موازی‌کاری نهادهای دیگر با این وزارتخانه و تلاش‌هایی که می‌توان برای همسو کردن این نهادها انجام داد، گفت: در فضاهای خارج از دولت، طبعاً پاره‌ای از مسائل و نکات وجود دارد که البته ما تلاش کرده‌ایم با نگاه همگرایی، از موازی‌کاری‌ها بکاهیم. اما وقتی نهادهای فرهنگی شکل گرفته‌اند، دیگر راه حل این مشکل (موازی‌کاری)، در تخاصم با آنها نیست بلکه باید استعدادها و ظرفیت‌هایی را که داریم، کنار هم قرار دهیم تا هم‌افزایی‌های حداکثری اتفاق بیفتد.

بخش فرهنگ ۲.۵۲ درصد از بودجه کل کشور را داراست

صالحی از تلاش برای برقراری ارتباط با این نهادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در خارج از فضای دولت فعالیت می‌کنند، طی یک سالی که از مسئولیتش در وزارت ارشاد می‌گذرد، سخن گفت و در ادامه درباره برنامه‌اش برای متناسب‌سازی بودجه وزارتخانه متبوعش با تکالیفی که بر عهده آن قرار دارد، یادآور شد: در سال ۹۷ بودجه بخش فرهنگ کشور به طور عام (یعنی حوزه‌های فرهنگ، گردشگری و تربیت بدنی) ۲.۵۲ کل بودجه کشور بود که با تلاش‌هایی که صورت گرفت، به مقدار محدودی در سال جاری افزایش پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تائید مشکلاتی که کشور در زمینه تامین بودجه با آن روبه‌رو است، از تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای حل آسیب‌های اجتماعی، توسعه اقتصاد و همچنین تقویت امنیت ملی و نتیجتاً بهره‌مندی این حوزه از برخی ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط با این حوزه‌ها خبر داد و گفت: باید بتوانیم سهم فرهنگ و هنر را در حل این قبیل مسائل، برای عناصری که اقتصادی‌تر هستند و همچنین حوزه‌هایی مانند مجلس و دولت، تبیین کنیم تا از این طریق سهم فرهنگ در بودجه، مشخص‌تر دیده شود.

بخش مهمی از مجتمع‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی واگذار شد

وی در مورد وضعیت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه هم یادآور شد: از سال گذشته، واگذاری مجتمع‌های فرهنگی و هنری و فرهنگسراهایی که در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، به بخش خصوصی، به صورت جدی، در وزارتخانه آغاز شده است و تاکنون بخش مهمی از این مجتمع‌ها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و بخش دیگری هم در مسیر واگذاری قرار دارند. در زمینه برنامه‌ها و جشنواره‌ها و نیز خدمات حوزه فرهنگ و هنر هم، تلاش می‌کنیم که حداکثر واگذاری‌ها را داشته باشیم.

ثبت سفارش و تامین ارز برای واردات حدود ۱۶۰ هزار تن کاغذ

صالحی در زمینه تاثیر نوسانات قیمتی در کالاها و تکانه‌های اقتصادی، بر سبد فرهنگی خانوار هم گفت: باید تلاش بیشتری کنیم که هزینه‌های بالاسریِ حوزه فرهنگ و هنر، کاهش یابد و فضای مهارنشده‌ای پیدا نکند. در حوزه کتاب و مطبوعات، ما پیگیر قرار گرفتن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی شدیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و با تمهیداتی که صورت گرفت، کاغذهایی که در گمرک بود، همه‌شان ترخیص شدند و انبارهای کاغذ هم موظف به اعلام موجودی کاغذ خود شدند و برای واردات حدود ۱۶۰ هزار تن کاغذ هم، ثبت سفارش و تامین ارز صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه بخش فرهنگ و هنر کمترین وابستگی را با ارز خارجی دارد و متکی به تولید و خلاقیت‌های دورنی است؛ این در حالی است که در خیلی از حوزه‌های دیگر اگر ارز خارجی‌شان قطع شود، کلاً فلج می‌شوند و در زمین، گیر می‌کنند. اتفاقاً یکی از حوزه‌هایی که در شرایط سخت می‌توان به اشتغال در آن امید بیشتری داشته باشیم، حوزه فرهنگ و هنر است چون نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در آن بسیار بسیار کمتر است.

بخش فرهنگ و هنر کمترین وابستگی را با ارز خارجی دارد

وی ادامه داد: اگر دولت در حوزه اشتغال به دنبال سرمایه‌گذاری و تقویت آن است، آن حوزه، فرهنگ و هنر است. این حوزه، حوزه‌ای نیست که کالاهای آن به تناسب شرایط اقتصادی، چندبرابر قیمت بشود؛ ممکن است افزایش قیمت‌هایی را داشته باشیم، اما حتماً این افزایش‌ها، افزایش‌های چندبرابری نیست.

صالحی از رسانه‌ها، صدا و سیما و تریبون‌های دیگر خواست که به مردم این به گفته او «واقعیت» را بگویند که «در این شرایط، ارزانترین کالاها، کالاهای فرهنگی و هنری است» و از این مسئله برای افزایش کالاهای فرهنگی و هنری در سبد فرهنگی، استفاده لازم صورت گیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397 ، کدخبر: 4398159،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین