پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۲
دبیرکل حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای به شمخانی پیشنهاد ایجاد «کمیسیون امنیت آب، محیط‌زیست و هیدرو دیپلماسی» را ذیل شورای عالی امنیت ملی ارائه داد.

شعارسال: صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای به علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی پیشنهاد ایجاد «کمیسیون امنیت آب، محیط‌زیست و هیدرو دیپلماسی» را ذیل شورای عالی امنیت ملی ارائه داد.

متن نامه صادق خرازی به شمخانی به شرح زیر است:

دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی

امیر دریابان علی شمخانی

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند با توجه به نقش راهبردی احزاب در جوامع مدنی و با توجه به شرایط حساس کنونی، موضوع بحران آب و تبعات اجتماعی و فرهنگیِ ناشی از آن، و تلاش جهت پیشگیری از تبدیل یک بحران اجتماعی به موضوعی امنیتی، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حزب ندای ایرانیان تبدیل شده است که به‌صورت ویژه در حال بررسی می‌باشد. به استناد قانون اساسی، با عنایت به نقش کلیدی نهاد فرا قوه ای شورای عالی امنیت ملی در خصوص مسائل کلان کشور، حزب ندای ایرانیان بر آن شد تا در این مرقومه، پیشنهاد خود را به محضر حضرتعالی تقدیم نماید. ندای ایرانیان معتقد است موضوع آب، بحثی امنیتی نیست ولیکن توجه ویژه به امنیت آب، از وظائف مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران است.

اگرچه طی پانزده سال آبی اخیر میزان بارش باران کمتر یا نزدیک به متوسط بلندمدت بارش بوده است و داده‌های آماری مؤید کم‌آبی و اقلیم نیمه خشک و خشک کشور می‌باشد اما به نظر می‌رسد ساختار نابسامان مدیریت آب، دلیل اصلی بحران فعلی آب می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که انتقال آب بین حوضه‌ای که از دیدگاه مدیریتی ساده‌ترین، از دیدگاه اقتصادی گران‌ترین و از دیدگاه زیست‌محیطی مخرب‌ترین شیوه به شمار می‌رود به عنوان راهکار مدیریت بحران آب موردتوجه قرارگرفته است.

بهره‌برداری بیش‌ از اندازه از آب‌خوان‌های کشور بدون اینکه طبیعت توان جایگزینی داشته باشد، وجود 400 هزار حلقه چاه عمیق غیرمجاز شناسایی‌شده، خروج بدون برنامه‌ریزی آب از مرزهای کشور، الگوی ناصحیح کشت، گم‌شدن و هدر رفت آب شیرین در شبکه آب‌رسانی کشور، احداث پروژه‌های عمرانی و صنعتی بدون توجه به تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی، نمونه‌ای از مصادیق سو مدیریت در حوزه آب است.

بحرانی که زاینده بحران‌های اجتماعی و فرهنگی دیگری همچون تخلیه روستاها، رشد آمار بیکاری در استان‌های تحت تأثیر بحران کم‌آبی، کاهش سرمایه اجتماعی، گسترش حاشیه‌نشینی کلان‌شهرها، درگیری و اختلاف میان مردم و مسئولان، هجوم ریز گردها، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، از بین رفتن مشاغل بومی، گسترش آلودگی‌های آبی، اختلال در امنیت غذایی و... بوده است. توجه به سوابق و مشاهدات تبعات این بحران‌ها نشان از جدی بودن بحرانی دارد که به‌ مرور تمام ارکان و زوایای زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهروندان این مرزوبوم را به مخاطره انداخته است.

بحران‌هایی که با اقداماتی همچون کشاورزی ناکارآمد با بازده پایین، عدم اجرای کارهای کارشناسی در مکان‌یابی سدها-آبخیزها و آبخوان‌ها، عدم اجرای صحیح دیپلماسی آب و عطش توسعه بدون توجه به توان اکولوژی ایران‌زمین تشدید یافته است.

با عنایت به اهمیت توجه به تبعات منفی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این‌گونه بحران‌ها خلأ رصد تهدیدات بحران آب در کشور مشهود است و رصد امنیت آب و ارائه راهکارهای عملیاتی و کارشناسی جهت رفع بحران آب تنها با تعامل گسترده و بیش‌ازپیش کلیه قوا و سازمان‌ها و نهادهای متولی امنیت و آب صورت خواهد گرفت. لذا با توجه به مطالعات و واکاوی‌های کارشناسان حزب ندای ایرانیان، در شرایط کنونی، یکی از مهم ترین مراجع برای پیگیری این موضوع و تلاش برای غلبه بر بحران کم آبی و سازگاری با اقلیم ، شورای عالی امنیت ملی ماست.

رصد امنیت آب، باید با همکاری سازمان‌ها و نهادهای متولی آب صورت گیرد و شایسته است شورای عالی امنیت ملی، از کارشناسان مجرب امور راهبردی، محیط زیستی و آینده‌پژوه بهره برده و نیز برای بهره‌مندی از تجارب کارشناسانه‌ سایر نهادهای مرتبط، تعامل با وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و ... را در دستورکار خود قرار دهد.

به همین منظور و با توجه به شرح وظایف شورای عالی امنیت ملی مندرج در اصل یک‌صد و هفتاد و ششم قانون اساسی مبنی بر هماهنگ‏ نمودن‏ فعالیت‌های‏ سیاسی‏، اطلاعاتی‏، اجتماعی‏، فرهنگی‏ و اقتصادی‏، حزب ندای ایرانیان، پیشنهاد ایجاد «کمیسیون امنیت آب، محیط‌زیست و هیدرو دیپلماسی» ذیل شورای عالی امنیت ملی با ترکیبی متشکل از متخصصان و صاحب‌نظران مجرب امور محیط زیستی، حقوقی و قضایی را به حضور تقدیم می‌دارد.

شورای عالی امنیت ملی، به‌واسطه‌ جایگاهی که دارد، با ایجاد این کمیسیون می‌تواند پیوند گسترده‌ای میان مسئولان مربوطه، تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه آب ایجاد کند. این کمیسیون باید با شناسایی نقاط تهدید و تأثیراتی که بحران آب بر امنیت ملی دارد از طریق ایجاد ارتباط چند سویه میان دستگاه‌ها و متولیان حوزه‌ آب، هدف‌گذاری‌های فنی و کمی و همچنین تبیین برنامه‌های اجرایی و کاربردی علمی، تخصصی و فنی را در دستورکار قرار دهد.

با این توصیف، مهم‌ترین وظایف کمیسیون امنیت آب، محیط‌زیست و هیدرو دیپلماسی با رویکرد ایجاد موازنه در حوزه‌ آب و امنیت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، به شرح زیر پیشنهاد می‌گردد:

1- تبیین راهکار یکپارچه‌سازی مدیریت منابع آب و هماهنگی مصوبات و اقدامات نهادهای متولی در حوزه‌ی منابع آب با نگاهی ملی، علمی و اجرایی به مبحث امنیت آب

2- رصد تبعات بحران آب در وجوه فرهنگی-اجتماعی-قومیتی و ارائه‌ راهکار و تبیین نقش نظارتی شورای عالی امنیت ملی در طرح‌های ملی و منطقه‌ای

3- تبیین راهکار الزام ارائه‌ی پیوست پدافند غیرعامل در طرح‌های مرتبط با ذخیره‌سازی، تولید نیرو و انتقال آب در سطوح ملی و منطقه‌ای

در انتها، به عنوان یکی از دلسوزان ایران عزیز و نماینده‌ حزب جوان ندای ایرانیان از آن مقام عالی انتظار دارد ضمن بررسی پیشنهاد فوق، نتیجه به نحو مقتضی به اطلاع این حزب رسانده شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 18شهریور1397 ، کدخبر: 1824207: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین